Jump to content

Mercruiser 3.0 bensin 2006 stopper ved ca 2000 omdreininger eller rask gassing


Albatroz

Recommended Posts

Hei! Min første vårpuss i år på nyervervet 1979 2000DC. Store planer om båtpåske, men ting tok tid..fikk den akkurat på vannet påskeaften og kjørte fint 10 min fra slip til marina, alt normalt. Påskemorgen skulle slukke sorgen med første ordenlige tur men fikk motorproblemer. Mercruiser 3.0 135 hk bensin 2006modell. Startet fint men stoppet. Hadde så tenning flere ganger uten å starte, men så gikk startproblemene over. Følgende overtok: Ved ca 2000 omdreininger eller rask gass stopper motor. Merker litt fusking rett før, og om man da slakker av på gassen igjen holder motoren seg i gang. Ingen fusking på lavere turtall. Starter fint, går fint på tomgang og kan i fri ruses i «ubegrenset» turtall. Hadde igjen kanskje en fjerdedels tank eller litt mindre, skal ha gjort ting riktig i høst med bensinstabilisering etc. Er faktisk litt usikker på om bensinfilter ble byttet. bensinslange/rør inn til forgasser har fått en liten vridning men tror ikke tilførsel her begrenses mer enn ytterst minimalt om noe. Er ellers usikker på hvor jeg skal begynne... Ideer verdsettes høyt!!!

Link to post

Takk karer!

En liten utvikling: Fylte på tanken med ny bensin (dessverre uten å ordenlig sjekke/tømme den gamle bensinen, men slik ble det bare ikke) ialt 124 liter ny bensin, hvilket betyr at det var 36 liter igjen av den gamle. Da gikk skuta for nesten fulle mugger. I begynnelsen nådde jeg 4000 omdreininger med klampen i bånn, etter hvert drøye 4000 med fortsatt litt å gå på på gassen. Etter en times kjøring tok jeg en pause. Ved oppstart tøffet jeg sakte innover mot marina, glad og fornøyd, men da kom litt smårykking på lavere turtall og nokså klar rykking/nesten stopping på tomgang. Men fortsatt bra ytelse på høyere turtall. Hypotese om vann i bensin styrket? Bensinfilter? Andre ting?

Link to post
Ivar G skrev On 22.4.2019 at 11.56:

Ved ca 2000 omdreininger eller rask gass stopper motor. Merker litt fusking rett før, og om man da slakker av på gassen igjen holder motoren seg i gang. Ingen fusking på lavere turtall. Starter fint, går fint på tomgang og kan i fri ruses i «ubegrenset» turtall.

Dette skyldes helt klart for liten drivstofftilførsel. Da er det vanligvis enten rusk i filter/dyse, dårlig pumpe, eller manglende lufting til tanken.

Den nevnte rykkingen har nok andre årsaker; f.eks. kondens i bensinen, eller overslag i tenningsanlegget.

Link to post

Hva med å ta en liten service på den istedenfor å lure på hva som er galt nå og neste gang osv. Drener tanken for evt grums , ta gjerne av forgasseren og få tømt den og renset opp litt og bytt alt av tenningsdeler. Juster gasseren og tenning etter boka når det er satt sammen igjen.  Og utbedre alt som ser tvilsomt ut som morkne slanger dårlige fittings osv. 

Da sku alt være tipp topp heile sesongen og vel så det. Bedre å bare gjøre det før enn etter. Sparer seg fort masse bryderi når det passer minst slik. 

Link to post

Hei takker for svar!

Oppdatering: Ny tur i går: Startet nokså greit. Første minuttene slet den litt med å komme over de berømte 2000 omdreiningene, men så gikk det seg til. Kjørte fint resten av turen. Ikke noe mer rykking på lavere turtall eller tomgang heller...

 

Cereberus: Absolutt et hett tips. Bare litt utfordrende å finne tid - men man skal vel være forsiktig med å spare tid med å ikke undersøke grundig. Det jeg lurer på er om det kan ha vært vann i tanken - siden det var så merkbart mye bedre ved etterfylling av ny bensin - og det ser ut til å gå stadig litt bedre - om det da kanskje går over av seg selv etterhvert som jeg bruker opp bensinen? Eller risikerer jeg noe på denne måten? 

 

Napoli: Har ikke et helt klart bilde av det, men virker litt verre ved oppstart enn etterhvert nå...

 

TrikkerN Lønning: Jeg er ikke helt sikker på hva det innebærer - er nokså grønn i båtlivet (no shit sherlock) men brukte ihvertfall bensinstabilisator ved vinterkonservering..utdyp gjerne (jeg vet heldigvis hva kondens er, men ikke hvordan man evt bruker kondensfjerning i tank.)

 

Takk til Bestefar og ozo og dere andre. 

 

 

Link to post
Ivar G skrev On 24.4.2019 at 13.47:

Napoli: Har ikke et helt klart bilde av det, men virker litt verre ved oppstart enn etterhvert nå...

 

Høres ut som om du har hatt/har et bensinproblem. Kjør den tanken du har nå "helt" tom før du fyller opp igjen. Hvis problemene fortsetter da, er det igang med full sjekk av bensintilførselen (alt fra pick-up i tank til filtere, pumpe og trykkregulator).

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...