Silkebrisen Startet 23.April.2019 Del på Facebook Startet 23.April.2019 Kjøpte "ny" båt i fjor og med på kjøpet var det med en eldre Autohelm ST4000 som ikke klarte å holde kursen. Jeg har lokalisert og funnet ut at kompassenheten var død, og når jeg har skiftet denne og testet med å dreie nye kompassenheten til sidene så virker det som at autopiloten er OK. Etter å ha montert denne fast(med pilen oppover) skulle jeg ut med båten og teste om den klarer å holde kursen, da dreier båten i hytt & vær og klarer ikke holde kursen i det hele tatt. Første som slår meg er om autopiloten må kalibreres på noe vis, er det noen som vet noe om det? Og hvordan gjør jeg det? Kompassenheten er montert veldig nært batteriene i båten, kan det være mulighet for at det blir forstyrrelse pga batteriene ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.April.2019 Del på Facebook Svart 23.April.2019 Jeg har den samme autopiloten selv og ja, det er ikke det samme hvor kompasset plasseres. Det er også kalibrering av kompasset og mye annet som må settes opp for at den skal virke optimalt. Kompasset bør plasseres mitt i senter av båten, men mest viktig langt unna alt mulig magnetisk eller ledninger som fører mye strøm. Tett oppi en jernklump av en motor er heller ikke bra. Kompasset kalibreres ved å gå en stor sirkel med båten som du bruker minst 5 min på. Autopiloten må også settes opp etter hva slags båt du har, seilbåt, langsomtgående motorbåt eller speedbåt. Alt dette kan du lese om i manualen som, om du ikke har den, kan lastes ned fra nettet. Jeg har skannet min manual (svensk versjon) og du finner den her. På side 71 finner du feks. hvordan kalibrere kompasset. Lykke til. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Silkebrisen Svart 23.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2019 Lars H. skrev 26 minutter siden: Jeg har den samme autopiloten selv og ja, det er ikke det samme hvor kompasset plasseres. Det er også kalibrering av kompasset og mye annet som må settes opp for at den skal virke optimalt. Kompasset bør plasseres mitt i senter av båten, men mest viktig langt unna alt mulig magnetisk eller ledninger som fører mye strøm. Tett oppi en jernklump av en motor er heller ikke bra. Kompasset kalibreres ved å gå en stor sirkel med båten som du bruker minst 5 min på. Autopiloten må også settes opp etter hva slags båt du har, seilbåt, langsomtgående motorbåt eller speedbåt. Alt dette kan du lese om i manualen som, om du ikke har den, kan lastes ned fra nettet. Jeg har skannet min manual (svensk versjon) og du finner den her. På side 71 finner du feks. hvordan kalibrere kompasset. Lykke til. Lars H. Supert! Takk for god hjelp! :) Sitér dette innlegget Link to post
Silkebrisen Svart 26.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2019 Det hjalp veldig å kalibrere kompasset og flytte det vekk ifra batteriene. Det virker som at det er noe slark mellom drivenheten & pinnen som står fastskrudd i pidestall slik at det slår littegrann når autopiloten korrigerer kursen. Noen som vet om det skal være sånt eller hva jeg kan gjør for å få vekk slarken? Sitér dette innlegget Link to post
Silkebrisen Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 Lars H. skrev On 23.4.2019 at 10.01: Jeg har den samme autopiloten selv og ja, det er ikke det samme hvor kompasset plasseres. Det er også kalibrering av kompasset og mye annet som må settes opp for at den skal virke optimalt. Kompasset bør plasseres mitt i senter av båten, men mest viktig langt unna alt mulig magnetisk eller ledninger som fører mye strøm. Tett oppi en jernklump av en motor er heller ikke bra. Kompasset kalibreres ved å gå en stor sirkel med båten som du bruker minst 5 min på. Autopiloten må også settes opp etter hva slags båt du har, seilbåt, langsomtgående motorbåt eller speedbåt. Alt dette kan du lese om i manualen som, om du ikke har den, kan lastes ned fra nettet. Jeg har skannet min manual (svensk versjon) og du finner den her. På side 71 finner du feks. hvordan kalibrere kompasset. Lykke til. Lars H. Har du vært borti at autopiloten "glemmer" denne kalibreringen noen gang? Jeg var ute fra lørdag til søndag helgen som var. Etter å ha gått fra havn satte jeg på autopiloten og gikk i sakte fart mot vinden for å heise seil, da oppdaget jeg til min store irritasjon at autopiloten ikke greide å holde kursen. Den dreide frem & tilbake både styrbord & babord mens alarmen for kursavvik gikk av & på hele tiden. Etter å satt seil brukte jeg ikke autopiloten mer før jeg skulle hjem igjen dagen etter, og når jeg slo den på igjen og satte kursen var plutselig alt i orden og den styrte nesten bedre enn jeg klarer sjøl....;) Jeg kan ikke tenke meg at noe i båten var annerledes i går enn dagen før, eneste som slår meg er at jeg har nok dreid båten 360 grader noen ganger i forbindelse med fortøyning o.l. om det kan ha noe si? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Mai.2019 Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 Autopiloten er dum som et brød. Den er for dum til helt av seg selv å glemme. Enten er det en re-kalibrering som skjer, eller så er det en (elektrisk) feil et eller annet sted. Jeg opplevde det selv med en annen pilot. Der var det repeterende feil i kretskort. Først ville jeg gått over alle elektriske koblinger. Og dobbletsjekket at det ikke er noe som periodisk kan påvirke kompasset. Periodiske feil er det som er verst å diagnostisere. Sitér dette innlegget Link to post
Silkebrisen Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Ny oppdatering i tråden..;) Autopiloten har funket ganske greit de siste gangene jeg har vært på tur. Hadde en fin liten kveldstur i svak vind i går kveld. Når jeg skulle ta ned seilene styrte jeg autopiloten nesten helt opp mot vinden og startet motoren. Akkurat når motoren startet merket jeg at autopiloten styrte litt markant mot styrbord, kan tenke meg det kan være snakk om ca 10 grader før den sakte falt av tilbake til omtrent kursen den hadde. Når jeg ble obs på dette prøvde jeg å eksperimentere med gassen for å se om det ble flere utslag på piloten, og når jeg gav gass fra tomgang til omtrent 2000 omdreininger så ble det faktisk små utslag på styringen men ikke så mye som når motoren startet. Første som slår meg er om det er dynamoen som påvirker kompasset siden denne er plassert på det hjørnet av motoren som er nærmest kompasset. Avstand fra kompass til motor kan jeg tenke meg er på ca.1 til 1.5 meter. Jeg kan selvsagt forsøke å flytte kompasset lenger frem og vekk fra motoren men da kommer det sannsynligvis for nært batteriene som er foran der igjen...;) Den ideelle plasseringen hadde nok vært over på babord side under ene vasken siden kompasset da kommer nærmest midten i båten, men der er kompressoren til elektrisk kjøleskap like ved...;) Noen tanker/innspill om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.