thedriver500 Startet 23.April.2019 Del på Facebook Startet 23.April.2019 Hei. Jeg er forholdsvis ny med seilbåt, og har for første gang kjøpt meg nytt seil, men det nye seilet jeg har fått går så mye lengre bakover enn det gamle at det treffer eller overlapper akterstaget med helt opp til 20-25 cm og tre spiler, jeg tenkte at dette ikke er bra og sendte mail til produsenten, men han sier at seilene de syr skal være slik. er det vanlig at flere meters lengde av storseilet skal krasje med akterstaget hver gang man slår? ønsker gjerne svar fra noen som er erfaren med regatta da dette skal være et litt sportsligere seil enn de slappeste tur seilene. på forhånd takker jeg for fornuftige svar som kan hjelpe meg med avgjørelsen av om jeg skal prøve dette seilet i drift eller om jeg skal stå hardt på at seilmakeren må ordne dette. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.April.2019 Del på Facebook Svart 23.April.2019 Hvis du vil ha fornuftige svar, fortell hva slags rigg, og hvilken båt. På noen brøkdelsrigger med bakovervinklede salingshorn, blir det montert en fjær i toppen av masten. Denne fjæren løfter akterstaget klar av seilet når staget slakkes. Har du masthead eller rette salingshorn, så har du feil seil. Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 23.April.2019 Del på Facebook Svart 23.April.2019 Gitt at du har brøkdelsrigg og ønsker en slik fjær (kalt akterstagløfter) forutsetter det akterstag av tau (dynema el.l.) Jeg byttet på min båt for et par/tre år siden. Sitér dette innlegget Link to post
thedriver500 Svart 23.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2019 Hei. Jeg tenkte dere kanskje så ut fra bildene jeg. jeg har ikke så mye greier på dette som jeg skriver i starten, men tror jeg har masthead rigg, men ikke slik fjær det snakkes om. dette gjelder en Benetau Oceanis 323 Clipper fra 2005. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 23.April.2019 Del på Facebook Svart 23.April.2019 Til regatta hadde jeg vært veldig fornøyd med så stort seil som mulig. I lett vind er det av og til vanskelig å få seilet forbi akterstaget, men litt teknikk så fungerer det. Men som Hulda sier, båt og rigg type har mye å si for svar. Og om du faktisk regulerer akterstag i forhold til vindstyrke. Har du forresten heist seilet over merket i toppen av masta? Kan se ut som det på bildet. Det gjør det vanskeligere å få seilet forbi akterstaget. Sitér dette innlegget Link to post
thedriver500 Svart 23.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2019 Hei Pacuare. Ok, men vil ikke dette bli en enorm slitasje på seilet? og en ubehagelig opplevelse når dette kolliderer? Jeg er nok alt for dårlig på å justere akterstaget ift vindstyrke/retning er jeg redd. skulle nok helt klart lært mer om det. Jeg er usikker på hvilket merke i toppen av masten du snakker om. jeg må vel heise seilet til det er stramt? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 23.April.2019 Del på Facebook Svart 23.April.2019 I regatta har du ikke lov til å heise toppen av seilet høyere enn den svarte teipstripen i toppen av masta. Med bildet vedlagt ser det ut til at seilet er heist helt maks, høyere enn svarte teipen. Lettere for deg å se hvis du har full oppløsning på ett kamera. Det bør være litt avstand mellom blokka i toppen av masta og seilet, hvis ikke gnages storseilfallet raskt over. For meg ser det ut til å være lite avtand mellom seil og blokk. Kan være nødvendig med cunningham (stamme seilet nedover mot bommen). Sys seilet til maks får du utslag som dette, har hatt det på alle regattaseilene mine. Sliter ubetydelig på seilet i slagene. Vanskeligst å få over i lett vind og hard vind. Slitasjen på seil er klart høyest ved blafring. Derfor vi ofte bakker når vi tar opp og ned seil i litt vind. Verste er bankekryss på havet i 15 m/s med litt for mye seil. Ut fra bildene er seilet tungt nok til at det ikke er veldig utsatt for slitasje. Sitér dette innlegget Link to post
thedriver500 Svart 23.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2019 Ok. takk for svar. Cunningham, betyr det å bruke det øyet i seilet som er "nest nederst" til å feste seilet i hjørnet mast/bom? eller skal man bruke et tau der så man kan justere dette? hvis jeg bruker nest nederste øye, vil vel bommen måtte senkes for å få stramt bakover også? jeg har ca 1 cm klaring mellom bommen og sprayhood nå (nå må ikke regattaseilerne sette skuddpremie på meg for at jeg ofte seiler med sprayhood oppe da :) ). Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 23.April.2019 Del på Facebook Svart 23.April.2019 På tur seiler man med sprayhood. Eneste unntaket er når det er varmt nok til at det er mer behagelig å ta den ned. Cunningham er tau fra nest nederste malje foran. Hvis du ikke har klaring mellom bom og sprayhood kan du heller ikke senke seilet. Men det er vanskelig å si noe som helst uten å seile båten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.April.2019 Del på Facebook Svart 23.April.2019 Cunningham, etter en engelskmann ved samme navn, brukes til å dra busen ut av seilet for å kunne seile høyere på kryssen i økende vind. Der bruker man tau og winch, trekker seilet ned uten å slakke fallet. Her bør du lese deg opp, meget bra oversikt: https://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 23.April.2019 Del på Facebook Svart 23.April.2019 Synes det ser ut som om båten har 9/10-rigg, altså brøkdel, men med forstaget ganske langt opp på masten: https://www.boat-specs.com/beneteau/oceanis-323-clipper-deep-draft (bla ned til " Océanis 323 Clipper's Rig and sails ). Er ganske vanlig at akterliket til storseilet overlapper akterstaget slik du beskriver, særlig hvis du bestiller noe annet enn det "slappeste turseilet". Får du problemer med å få seilet over i lite vind, er løsningen som andre påpeker akterstagsløfter, men da må du sannsynligvis også bytte til akterstag av dyneema eller lignende. Christian Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Mulligan Svart 23.April.2019 Del på Facebook Svart 23.April.2019 Skal ikke denne båten ha to akterstag? Sitér dette innlegget Link to post
thedriver500 Svart 24.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2019 Hei. takker for mange svar, da ble jeg litt tryggere på å prøve seilet :) Når jeg heiste det i påsken og så det var såpass overlapp, slapp jeg det bare ned igjen for å ikke ødelegge noe. Xtian, det kan hende du har rett i at det er en brøkdelsrigg med forstaget ganske langt opp på masten. Mulligan, det er en wire som går ned fra masten til litt over hodehøyde i cockpit, der blir den til to. hvis du forsto det :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April.2019 Del på Facebook Svart 24.April.2019 Vi kaller det 'hanefot'. Hvis du har båt som linket til over, har jeg en maken liggende tvers over for meg. Sitér dette innlegget Link to post
thedriver500 Svart 24.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2019 Hei Hulda. jeg forsto ikke helt. kaller dere båttypen Beneteau Oceanis 323 for Hanefot? eller akterstaget som går fra en wire til to for Hanefot? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.April.2019 Del på Facebook Svart 24.April.2019 (redigert) Akterstaget som har hanefot....... https://www.gransegel.se/bok/bok_kap6.htm Redigert 24.April.2019 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 24.April.2019 Del på Facebook Svart 24.April.2019 Slik som Gunga referer til. Og som jeg la ut link til lenger opp. Tror du skal bruke litt tid på å lese deg opp. Informasjonen fra Gran Seil er meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
thedriver500 Svart 24.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2019 Takk. da skal jeg prøve å få lest meg opp på den gran boken :) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 24.April.2019 Del på Facebook Svart 24.April.2019 Granboken finnes også som .pdf og kan muligens fås(kjøpes) innbundet hos Gran Segel. https://www.gransegel.se/granbok.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.