Jump to content

Ny DC med innenbordsmotor Mercruiser 1,7 diesel vureres

Knallipadden

Recommended Posts

Vurderer å bytte ut snekken min med en DC, og kom over denne med 1,7 mercruiser diesel. Det er gjort mye med den de siste årene. De siste store tingene ble tatt i 2015. Legger ved det som er gjort. Tror dere dette kan være et godt objekt teknisk sett eller kan jeg forvent mye av det samme? I år er vanlig service tatt, zink, og bunnstoffing. Det er også ny kalesje. Jeg har 0 erfaring med drev. Mest vant med utenbordsmotorer og innenbords og aksling.

IMG_20190423_150854.jpg

IMG_20190423_150741.jpg

IMG_20190423_150741.jpg

IMG_20190423_150809.jpg

Redigert av Knallipadden (see edit history)

hvaslags båt står den i?   Trøbbelet med disse oppstår vel gjerne om de står i en litt for stor båt slik at de blir belastet for hardt over tid?  

litt info om 1,7 i div båter: 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Drev har også litt høyere vedlikeholdskostnader i forhold til påhengsmotor... hvis du da ikke tar vedlikeholdet selv. Jeg gikk fra påhengsmotor til ett Mercruiser alpha drev og byttet alt av belger og vaier og tiltsensor og styrebolt som simringen blir slitt på og da må du av med transom. Neste gang skal jeg ha påhengsmotor igjen. Vintervedlikeholdet må du av med drevet for å sjekke drivknute for vannintrengning samt gimbal lager. Tungt å jævelig å gjøre dette selv..  Som sagt er du ikke flink til å fikse ting og gjøre vedlikeholdet selv blir drev endel dyrere å vedlikeholde enn påhengsmotor.

hadde holdt meg langt borte fra denne motoren som er en Isuzu motor som vart brukt på en del Opel biler, det har vært mye havarier og problemer, gjenganger på alle utgaver er Turbo, Dyser/injektorer, Wastergate, knekte veiver og mange med dårlige rammelager som gjorde at stempler kom ut gjennom blokka,  dette er en underdimensjonert motor som det er tatt ut alt for mye effekt fra, så bare på problemene Opel fikk med motorene som det var tatt ut over 100 hk på, det står mange Opeler rundt omkring med havarerte motorer, spes dem på 110-125 hk, 130 hk varte bare kort tid før effekten på motorene måtte senkes til maks 110 hk, motorene som var på 65-80 hk var solide og gikk utrolig langt med godt vedlikehold, det står utrolig mye om dem her motorene både på Norske og utenlandske sider

Redigert av Andor (see edit history)
Knallipadden skrev for 6 timer siden:

Det er gjort mye med den de siste årene.

Regningene du legger ved tyder på bytte av register-rem og bytte av belger og slanger i drev utvendig, samt tetning rundt gear-stag i drev. Ikke noe spesielt, kun vanlig vedlikehold. Registerrem skal bytte shvert 5. år, relativ enkel jobb om du har skrudd litt før.

Utover dette ser resten på regning ut til å være knyttet til brent kabel som medførte bytte av kabelnett og en del demontering for å komme til.

Motorens rykte er frynsete. Alle har hørt om noen som har hatt havari, men få har opplevet det.

I ca 2007 ble det byttet type stempler som gjorde at havari på grunn av hull i stempel opphørte. Dyste som ikke forstøvet ordentlig og gammel type stempel var dårlig kombinasjon.

Litt tull med wastegate på turbo, denne kan ruste fast. Krise om wastegate ikke åpner og du kjører hardt, da får du overtrykk og havari. Dette kan holdes under oppsikt, både med å sjekke bevegelighet manuelt og å montere turbotrykk-måler.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

En på brygga vår har Askeladden Beetle med den motoren. Jeg hadde styrt langt unna!  vibrerer noe enormt på romgang, bråker, må bruke utrolig lang tid på å få motoren driftsvarm. Det har vært masse trøbbel med denne serien.  Askeladden med utenbords kontra innenbords er valget utrolig enkelt. Motoren er for svak iforhold til kjøreegenskaper på båten også etter min mening. Tar også masse plass av hekken på en liten båt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...