Jump to content

Sikkerhetsline på seilbåt - hvor festes denne?


OT-flyktning

Recommended Posts

Flott med mange gode råd! :smiley:

 

På min båt er det få hindringer langs dekket. Bakre festepunkt for dekksbåndet er tenkt i festet for lensetaklene. Dette festet er helt ute ved rekka i bakkant av cockpit. Derfra vil båndet løpe stramt på innsida av genoaskinne og vant og fram til et punkt midtskips nær baugen. Det betyr at man kan ha sikkerhetsline tilkoplet dekksbånd både i cockpit og på dekk helt til man eventuelt skal gjøre noe på andre sida av båten. Har sikkerhetsliner med 3 kroker. Dermed kan man alltid ha en krok tilkoplet ett av dekksbåndene. Ved arbeid på fordekket vil jeg hekte den 3. kroken på babystaget som mellomstasjon før forflytning til andre sida av båten.

 

Når det gjelder at båndet "limer" seg til dekk i vått vær vil jeg tro det ikke vil bli noe stort problem på min båt. Den har sklisikkert belegg med kraftige rombeformede knaster. Tror derfor det skal gå greit å få fatt i båndet og kroke seg på. Vil vise seg i sludd og nullføre og følelsesløse fingre! :smiley:

 

Mvh Landegode

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Bytt bånda i bånd fra Safeolina.

 

Festa med strammeren på den ene sida, og en sjakkel på den andre.

 

Hva slags sjakkel er passende her? Har sett litt rundt, men finner ikke noe som passer.

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post
Share on other sites

Man fortsetter derimot å seile , for deretter å vende og siden legger bi i lo av personen i sjøen. .

på LE side har jeg lært, med begrunnelse at båten i lo kan bli tatt av en stor bølge og gi personen i le en real stjernesmell. men det kommer kanskje ut på ett om det er mob som blir kasta inn i båten eller omvendt, båten vinner uansett ... any thoughts?

Link to post
Share on other sites

Bruker bøyler festet nede ved dekket i cockpit for rormann m.fl. - da er det ikke mye palss til vandring. 

 

For Jackstays på dekk kjøper jeg 20 mm. tube-bånd i meter fra en klatrebutikk, billigere og bedre enn spesial-båndene. 

Knyter med båndknute: Overhåndsknute på båndet, tre enden gjennom festepuntet og tilbake motsatt vei gjennom knuten. Brukes av klatrere, veldig sikker men umulig å få opp igjen. 

 

Litt knotete å få stramt, men med litt fikling går det bra. Skal du ha det veldig stramt går det vel an å prøve med en sk. "truckers hitch" men det har jeg ikke prøvd selv.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...