Jump to content

Hva med bowrider? Innenbords eller utenbords?


Baltic

Recommended Posts

Nå har vi som sagt solgt vår nye Scand 29 Baltic og abstinensene har allerede meldt seg hos far i huset :lol:

 

For å ha en relativt rimelig båt til bading, tur til øyene i indre Oslofjord, vannski/-'tube' o.l. har jeg allerede begynt å titte på bowridere. Virker som greie kombinasjonsbåter til slikt bruk.

 

Jeg ser at det er mange til salgs på FINN.NO. Hvorfor det,- er det så mange som er misfornøyd med båttypen eller er det bare generelt at mye båter er i omløp? Jeg har sett på Yamarin,- spesielt mod. 5220 (Finsk) og Bayliner modeller (USA). Noen som har erfaringer/- synspunkter på om dette kan være OK båttype for oss og hvilket fabrikat/- modeller som er å anbefale?

 

Jeg ser at Bayliner har mye tepper /- polstring i båten,- noe som gir et lunere interiør (er klar over at dette ikke passer til fisking o.l., men det skal den heller ikke brukes til :wink: ), noen som har fornuftige invendinger/- erfaringer med dette 'opplegget'? :smiley:

 

Hva er å foretrekke,- innenbords eller utenbords firetakts bensinmotor?

 

Andre ting i denne forbindelse? :rolleyes: Takker for alle synspunkter :seeya::sailing:

 

For ordens skyld: Vi er to voksne og tre små gutter, neste sommer på h.h.v. 4, 6 og 8 år.

Redigert av Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Bayliner 2052 LX (Cuddy cabin)2000 modell med en 5.0 L V8 i en sesong. Jeg anbefaler gjerne bowridervarianten 2050(98- og utover). Du får et skrog som går bra i sjøen, masse krefter og masse for pengene.

Den kommer i to varianter. Sleeper seats eller sports seating option. Sistnevnte har stor solseng bak.

En 210 hk V6er burde også fungere like bra (litt dårligere aks). Jeg ville ikke tatt sjansen på en 3.0L (130hk) eller en 1,7 DTI (116hk) versjon.

Teppene var gode å gå på, men dekket er ikke selvlensende. Nyere modeller leveres visstnok med "snap-in-carpets" (205-212-249)

Modellene 602 og 652 er laget for det europeiske markedet, og blir bygget i Bulgaria.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg for min del synes at bowridere har flere fordeler som daycruisere ikke har, som lettere tilgang til baugen ved fortøyning og ombord/ilandstigning, større uteplass f.eks i forbindelse med fiske etc. Daycruiserens fortrinn er jo at du har mulighet til å ha et toalett på et usjenert sted (vanskelig i bowrideren) og at du har et stort stuerom forut der bagasje etc, kan ligge tørt. I tillegg så er det jo plass til å legge seg nedpå om noen skulle føle for det. Men jeg tror stort ikke at de som har daycruisere bruker køyene noe videre da...

 

Så det er vel egentlig litt etter hva du er ute etter. Begge har sine gode sider...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ville sett litt på RIBèr jeg da. da får du både plass, kan sitte lunt, fart, og ikke minst utrolige sjøegenskaper.. Du får de både med vanlig utenbords og innenbords motorer. En annen ting er at du får en båt som er "leken", så Far kan svippe seg en tur utpå og syntes det er gøy når været er slik at man normalt holder seg på land. Vet ikke hvor mye penger du har tenkt å bruke, men RIB`r får du fra ganske rimelig til ufattelig kostbart alt etter utsyr innenfor pontongene. Hvis du heller går for en daycruiser liker jeg Uttern, Falco, Ibiza og ikke minst en god gammel klassiker med et enormt bra skrog FJORD WING ....

 

Lykke til

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Jeg er godt fornøyd med flexibiliteten i min Skibsplast 605. Den fungerer godt som vannskibåt, turbåt og til fiske. Dollbordene gjør dekket tilgjengelig ved i landstigning eller å stå å fiske i fra. Selvlensende dekk med og fiskekasse med drenering fra fungerer også bra ved fiske. Med stillegående Suzuki 115 4-takt kan du dregge i 2knop i timesvis uten at motoren soter. Denne motoren har ekstra lav tomangshastighet (620r/min) som gjør at den egner seg ekstra godt til dregging. Som turbåt er cocpit godt i ly bak vindskjermen og cabinen fin for barna, barna liker også godt å løpe på dollbordene og opp på dekk. Med 115hk drar lett opp til 35knop med fullastet båt.

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Da vi kjøpte vår føste båt var dette en Uttern D55. Fin og enkel båt. Etter ett års tid fant vi ut av vi ønsket

 

1. do ombord for at ungene skal kunne "bibbelibom eller bomelibom"

2. vann ombord for å kunne vaske hendene

3. kjøleboks eller kjøleskap for å kunne ha med litt kald brus og unngå svett salami og tørr ost

 

Vi endte opp med Nidelv 690 sport. Valgte liten motor fordi vi ikke hadde råd til mer - men vi hadde kokeapparat, kjøleskap, do og varmtvann. Det vi satt mest pris på var dusjen på badeplatformen. Utrolig deilig å kunne dusje av seg saltet etter å ha badet hele dagen!

 

Jeg ville valg en båt med innenbordsmotor pga mulighet for diesel. Lavere drivstoffutgifter, dyrere i kjøp men høyere restverdi. Varmtvann er ren luksus - men fantastisk deilig! Og do ombord vil jeg aldri unnvære. Ikke fordi at den brukes så ofte på korte turer - men man savner den når den ikke finnes.

 

Jeg ville heller ikke valgt for liten båt - fordi en båt som er "for liten" ikke gir samme trygghetsfølelse på vannet. Og om sommeren er det ofte fint når vi drar ut og solgangsbris når vi drar hjem. Jeg ville valgt daycruiser fordi jeg tror ungene synes det er stas å kunne legge seg inni båten om de vil hvile seg. Og blåser det opp er det mer trygghetsfølelse i en "lukket båt" som en DC enn en bowrider (helt subjektivt selvfølgelig). Men en DC har mer lagringsplass til redningsvester, badeleker, kjøleboks etc under dekk enn en bowrider. Og det foretrekker jeg

 

Mitt råtips på båt - Nidelv 610 SE med Mercruiser 1,7DTI.

Bilde

 

Gjør over 30 knop. Kjempekvalitet! Koster rundt 400.000 for en pent brukt en. Og du har en båt som holder seg i verdi. Dessuten er det faktisk plass til å overnatte ombord en natt om man vil det. Og vil du ha enda mer - velg Nidelv 690. Jeg savner gamle båten min ennå!

her er en brukt

Finn 430.00 for en godt utstyrt en.

Og synes du 610 er for stor og dyr - sjekk Nidelv 590 sport. Ren daycruiser - men den fås med sofa som kan slås ned til solseng - går 35 knop med 120 hk diesel og har Nidelv kvalitet.

Bilde

 

Hilsen Bitteliten som synes Nidelv lager fine båter :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg takker alle for fine tilbakemeldinger,- spes. du Bitteliten (som ikke er så bitteliten lenger :wink: ) gav et 'fyldig' innlegg, med gode tips!

 

Takk skal dere ha,- det er alltid godt å høre andres erfaringer og synspunkter. Jeg tar vare på gode råd,- så får vi se hva det til slutt ender opp med denne gangen. Kanskje må jeg/vi erfare alt sjøl for å vite hva det er vi egentlig ønsker oss, men jeg håper at vi treffer sånn noenlunde etter vårt behov.

 

Nidelv 610 var intet dårlig forslag, skulle gjerne prøvd en slik. Har tidligere hatt Draco 21 SC,- 87 modell. Den var vi egentlig veldig godt fornøyd med som båttype og Nidelv'en er jo ikke så langt ifra - bare mye nyere utgave av noelunde samme konsept. Flott til korte turer i vårt område. Så får vi vurdere hvor mye 'kronasje' vi ønsker å spandere på båt til oss selv denne gangen. Kanskje ikke så dumt å kjøpe en nyere båt/motor m.h.t. drivstofføkonomi, vedlikehold/reparasjoner,- kort sagt totaløkonomien (og trivselen...) ???

 

I tilfelle Nidelv 610: Er en 1,7 l Mercruiser (116 HK) nok motor eller bør en aller helst se seg om etter en større motor? Til en såpass liten båt er jeg litt usikker på hva som er mest fornuftig av bensin -og dieselmotor...)?

Link to post
Share on other sites

Til det bruk du skisserer ville jeg vurdert bowrider.

Har i løpet av sommeren sett at det er ytterst lite kabinen blir brukt. Det er litt råfint å ha så store deler av båten nesten ubrukt når den bare er 20 fot +

Uteområdet framme på en bowrider er ikke en god plass å sitte under fart, men den er fin å bruke når en tøffer bedagelig rundt. Vil tro bowridere oppleves som større enn daycruiserene når en sitter i båten fordi en har større uteområde.

Mangel på anledning til å gå på do for ungene er et stort minus. Kanskje en walkaround båt med liten cabin, store dolboard og stor akterkabin vil dekke behovene??

Når det gjelder utenbords/innenbordsmotor så har jeg ikke helt skjønt fordelen med innenbordsmotor. Bråker de mindre?? Er de mer pålitelige? er de rimeligere? Er de lettere å fikse på for hvermansen? Varer de lengre?

Jeg valgte utenbords fordi det i det hele og brede virket enklest. Om det er tilfelle kan sikkert andre bekrefte/avkrefte.

Lykke til i båtvalget!

Link to post
Share on other sites

Hei Baltic

 

Mulig dette forslaget er litt på kanten, men hvis jeg skulle hatt en båt for raske dagsturer hadde jeg ønsket meg en Goldfish RIB. Kjenner en som har en slik (28 fot innenbords diesel), og den gir utrolig mye båtglede. Tåler det meste, og er utrolig myk i sjø og lett å manøvrere.

 

Men prisen ? Har ikke peiling. Sikkert dyr.

 

Se http://www.goldfishboat.com

Link to post
Share on other sites

Mulig ett forslag!

 

Jeg har en DSP 550 Sun Catcher og er kjempe fornøyd med den.

 

Skjærgårdsjeep med en liten cabin. Her har du sitteplass eller solseng foran og det er plass til 2 stoler bak vindskjermen. De som sitter bak er også noe ly av vindskjermen. Man kan få kalesje til denne også.

 

I kabinen har du plass til alt det skulle trenge å ha med deg på tur. Minstemann hos oss, bruker kabin til lekerom. Ligger ofte i kabinen og leser og koser seg på båtturene. Man kan sette inne en porta potti, hvis man ønsker det.

 

Jeg skal selge min båt, men jeg kan også formidle ny båt til en hyggelig pris.

Jeg skal kjøpe meg en litt større DSP båt.

 

Ta kontakt så kan du få tatt en titt og prøvetur.

Båtlivet er herlig.

Link to post
Share on other sites

Baltic!

Nidelv 610 stilles ut på Kadettangen. Kontakt Morberg båt for prøvekjøring.

Den lille Mercruiseren passer perfekt i en 610. Topper 33 knop og aksellererer bra. Sjekk erfaringsdatabasen der Kristian har lagt sine erfaringer. Jeg ville valgt diesel med tanke på restverdi, brannsikkerhet og drivstoffpris. Det er ikke mange DCer med bensinmotor i Norge nå.Det beste med 610 er at den er høy og gir følelse av stor båt, kvaliteten er god, den holder seg i verdi og den har det du trenger, også når det kommer eftermiddagsbyger eller solgangsbrisen blir frisk.

 

Jeg hjelper gjerne mer, end IM om du trenger hjelp.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en Bryant med 270 hk innenbordsmotor. Bruker ca 16-17 liter i timen ved hastighet 26 knop og har en meget stille motor som går jevnt og fint. Den klarer 46 knop. Er utrolig fin på sjøen og går i plan på 3 sekunder med 3 voksne ombord. Meget lun og fin i dårlig vær med høyt fribord. Liker selv best cabin-versjonen da vi er 3 som kan overnatte og det er lunere i cockpit i dårlig vær enn en bowrider. Og det er fint å kunne ha mulighet for masse lagringsplass inne i cabinen.

 

Tepper ombord gjør det lite aktuelt med fiskeslo inn i cockpiten, men jeg sitter bak på solsenga og har en fin fiskekum som er drenert bak på badeplatformen.

 

Ser du nypris på Bryant kontra Bayliner i USA, så ser du at Bryant er en mye dyrere båt "over there". Men her i Norge er merkelig nok prisforskjelen mindre enda Bryant er eneste produsent som garanterer 100% håndlaminert skrog - og gir livstidsgaranti!

 

På Finn er det flere modeller av Bryant til salgs. Her har du nå en rimelig 190 Bowrider tilsalgs:

 

Bilde

 

Eller en 214 Cuddy Cabin, en som min, men med dieselmotor. (Er litt usikker på ytelsen på en 130 HK motor da).

 

Bilde

 

Eller den råeste versjonen av Cuddy Cabin med 300 HK.

 

Bilde

Redigert av Anesthesis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...