Jump to content

"Ny" bil til å trekke båten. Vurderer Suzuki Grand Vitara. Dumt eller klokt valg?

Solseng

Recommended Posts

Ja, da har tiden kommet for å skrote den forhjulsdrevne Mazdaen. Den klarer ikke å dra opp båten i båtopptrekket som ligger så beleilig til. Ikke kan den dra den vekten heller lovlig. Båtopptrekket brukes også som nødhavn i tilfelle uvær da jeg disponerer/er medeier - så det er veldig praktisk å kunne ha en bil parat til enhver tid som klarer å dra opp båten samt klarer vekten av båt+henger når motoren skal til service.

Kunne selvsagt kjøpt en solid pickup eller en versting SUV, men det passer hverken budsjett eller får plass i garasjen. Dermed må det nesten bli en av de litt mindre og billigere SUVene. Kjører ikke mye bil privat da jeg bruker firmabil i jobbsammenheng. Dermed er det ikke de store kravene til kjørekomfort eller drivstofføkonomi. Det jeg liker med Suzuki Grand Vitara er at de kan trekke 1850kg,  har differensialsperre og lavgir. Kommer godt med siden båtopptrekket er delvis gruset og med en påfølgende bratt kneik å komme seg opp.

Høre dette ut som et fornuftig valg? Nå fåes disse både som diesel og bensin og med manuell/automatkasse. Jeg sitter og ser på en 2,0L bensin med automatkasse. Eller er diesel å foretrekke? Ser ikke for meg at det skal være noen problem å trekke båten de 2 mila til serviceverksted selv med bensinmotor, men er åpen for innspill. :smiley:

Grand Vitara har jo forholdsvis ok kjørekomfort i forhold til alder på bil. Har kjørt en del Vitaraer, lite med henger, men jeg tror at den godt kan dekke dine behov. Personlig ville jeg valgt diesel, den føles mye sterkere, men den fungerer helt sikkert fint med bensin også.

Takker for innspill. Det er bedre utvalg av turbodiesler (1,9L) og prismessig er de ikke særlig mye dyrere. Så det er helt klart en opsjon det også. Tenkte bensin kanskje kunne være et greit alternativ siden det ellers for det meste blir småkjøring og lite langturer. Får tenke litt over det.:smiley:

Hadde en diesel Vitara før jeg byttet bil i 2006, og savner virkelig lavgiret. En drøm å trekke opp båt med og ikke minst til rygging med henger i oppoverbakke. Byttet til en X-trail (uten lavgir) og sleit fort ut kløtsjen, da den er alt for høyt giret både i 1. gir og revers.

Vitaraen var en kjempebil den gang. Vet ikke hvordan de er nå, men lavgiret er i alle fall gull verdt.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Høres bra ut. At bilen duger godt til å dra båt er nesten en primærfunksjon da jeg ellers ikke har spesielle behov utover den helt vanlige A til B. Å kunne kjøre lovlig + å være sikker på at jeg får båten opp i opptrekket gjør båtlivet vesentlig enklere/mindre sytsomt.:thumbsup:

Budsjettmessig ønsker jeg å holde meg under 100K, så tror kanskje en slik Passat blir for dyr. Tror også at lavgir nesten er et must. Rett etter det grusede opptrekket er det rett inn i realt bratt kneik med sving. Klarer å dra båten opp kneiken med en Caddy (men den klarer ikke grusen - så hittil har vi brukt 2 biler og slepetau), men da lukter det bra svidd ja.

Redigert av Solseng (see edit history)

Jeg har en 2006 modell Grand Vitara DDiS. Den ble kjøpt ny og har aldri hatt en eneste feil siden til dags dato, 135.000 km senere.. Lovlig hengervekt på denne er 2000kg, og med 4wd lavgir er det ikke mulig å stoppe den. Ikke kommer den brente clutchlukta som jeg kjenner når andre drar opp båtene sine heller. Min bil har gått svært mye med 2 tonns henger da den brått ble en del av hyttebyggingsprosjekt.  Maange lass mellom Drammen og Hurum uten at det noen gang har føltes som for tungt (med unntak av en tur med feil-lastede lange kledningsbord, da ble 60 km/t makshastigheten). Den 1,9 liters dieselmotoren virker langt sterkere enn de oppgitte 127 hestene.

Kan også nevne at den ble brukt til båtutsett i dag, og stranda hos båtforeningen har ikke blitt ryddet for vinterens sandfanging enda. Løs sandstrand og svært lavt vann ga ingen problemer..….. Og der hadde jeg ikke våget meg utpå uten EKTE 4-hjulstrekk og lavgir!

Som du forstår har i alle fall ikke jeg noe problem med å anbefale Grand Vitara, min beholder jeg til den avgår med døden...

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Har kjørt litt Vitara og den er en drøm opp bakker med henger i lavserie. Har en gammel Rav4 nå som jeg iogforseg er fornøyd med, men det kan ikke sammenliknes med å sette bilen i lavserie og putre opp en bratt motbakke med diffsperre på bakhjulene. 

Min far har hatt to GV og det er solide biler, som trekker bra. Den har vi kjørt båtene våre med. Selv har samboeren min hatt Subaru Legacy og nå XV. veldig fin å dra henger med. XV har litt dvask motor, men grei å kjøre og suveren4X4. Suzukien er litt dårligere på kjøreegenskaper.kjøper du eldre modeller så er klutsjen en svakhet, men tror det er ordnet på de nyere.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har 2003 Grand VItara XL7 med 2 liters td motor.
Den drar uten problemer vår 22 fot Nordkapp. har plass til hele familien. og er ganske snill på diesel.
Det største problemet med bilen min, var at dieselpumpen var utslitt, (Suzuki ville ha 13900,- pluss montering)
Kjøpte en overhalt pumpe og monterte selv. samlet pris kom da på 3500,-
EGR ventilen og Dieselpumpe er vanlige problemer på disse. 
Ellers er det slitesterke biler med masser av potentiale

Har en XL7 2004 modell TDI (RHW motor på 136 HK). Denne trekker det meste og tar seg rimelig godt frem, men mangler sperre noe en såpass primitiv bil burde hatt.Har plagdes en del med høytrykkspumpa og dyser. På disse motorene sitter dysene godt, måtte til med ei 20 tonns presse før den slapp. Ville derfor sett meg om etter en nyere enn 2008, disse har vel også sperre og oppleves ikke fullt så primitive i vanlig bruk.

Er selv på jakt etter "ny" bil.... 

Har sett på xl7 og GV som gode kandidater der en får mye bil for pengene, og kvaliteten skal være bra. 

Kjører nå en nissan x trail 2.2 dci som ville vært perfekt om den hadde lavgir. 

Eneste bekymringen min er motoren. Er den kvikkere enn den ser ut på papiret? 1.9td virker litt lite og dra rundt henger med? 

XL7 med 136 hk har jeg aldri hørt om, er det en 109hk som er chippet? 

Er XL7 med 2.0td og 109hk mye svakere enn GV sin 1.9td? 

Som nevnt over har jeg hatt GV 1,9DDiS privat siden 2006. Jeg hadde fra 2005 til 2008 XL7 2,0 tdi som arbeidsbil. Den var en god bil, men langt mer "traktor" enn den mere moderne Grand Vitaraen (som absolutt ikke må forveksles med Vitara opp t.o.m. 2005, hatt det også....). XL7'n som jeg brukte hadde også sperrer og lavgir, men motoren føltes veldig mye daffere enn DDiS'n. Grenset mot treg. Som sagt tidligere så føles det ut som om det er mere krefter enn på papiret. Selv med tung henger er det skjelden man må ut av 5. gir i bakker.

Som arbeidsbil har jeg nå min andre Izuzu Dmax. Med en kraftig 3liters motor på 163 hk og automatgir og lavgirserie kan jo også det være et alternativ. Men mulig de tidlige fortsatt er stive i pris....

Redigert av Smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Fjordland skrev for 9 timer siden:

Er selv på jakt etter "ny" bil.... 

Har sett på xl7 og GV som gode kandidater der en får mye bil for pengene, og kvaliteten skal være bra. 

Kjører nå en nissan x trail 2.2 dci som ville vært perfekt om den hadde lavgir. 

Eneste bekymringen min er motoren. Er den kvikkere enn den ser ut på papiret? 1.9td virker litt lite og dra rundt henger med? 

XL7 med 136 hk har jeg aldri hørt om, er det en 109hk som er chippet? 

Er XL7 med 2.0td og 109hk mye svakere enn GV sin 1.9td? 

Er en softwaretuning levert av CRC (Autopower).Bilen ble betydelig kvikkere etter denne oppdateringa. Grunnen til at XL7 oppleves som treg er nok i de fleste tilfeller nesten tett EGR ventil/kjøler eller staget til virvelkammeret har  hoppet av eller satt seg.På min bil var hele EGR systemet full av stavleiringer, ble en helt annen bil etter rengjøring i ultralydvasker.

Har noen tusen km med tunge hengere med min tidligere XL7 fra 2004. 

Jeg har vært utrolig fornøyd med bilen, og hadde hatt den ennå, om det ikke hadde vært for at en vifterem som røk og registerremmen som ikke var begeistret for å måtte tygge opp restene. 

Kjører nå en ti år nyere Outlander, men har ikke funnet samme godfølelsen...

5670EFAD-EFE1-45AE-9066-CFFA53270D32.jpeg

• 4 uker senere...

I befippelsen over å ha fullført første tur med ny båt, glemte jeg å løsne brekket på hengeren da den skulle opp rampen med båt på. Var effektivt brekk på den, så jeg kokte clutchen 'greit' på min gamle Audi, men den funket fint på tross av svidd lukt og endel røyk. Den har jo bare gått 335' km! :p

Får se etter en alternativ kjerre med automat, A8 er jo fine biler!

Det er en Facebook-gruppe som heter Suzuki 4x4 klubb Norge. Der finner du mye info om ulike modeller og kan også stille spørsmål. Dette er en kjempetrivelig gruppe nærmest kjemisk fritt for idioter og nettroll. 

Jeg har selv hatt to Skruzukier, en 1996 Vitara 1,6 cab (drittbil av dimensjoner) og har en 2004 GV 2,0 bensin. Jeg sverget på aldri å sette mine bein i en Suzuki mer etter at cab'en havarerte (var for øvrig motor nr 2 som havarerte, og girkassa var også elendig). Men, så tenkte jeg på hvor mye hjelp jeg har fått i form av tips fra trivelige folk i FB-gruppa. Har vært hos flere av dem og kjøpt billige deler, og det er bare blide og trivelige folk der. Et flott miljø hvor det også arrangeres uformelle treff. Så da kjøpte jeg en Suzuki til. Her får jeg jo hjelp om jeg trenger det! :-) 

En gjennomgangsmelodi på biler med 2,0 bensin er dårlig registerkjede. Dette kan ryke, og da er det bare å kaste motoren. 2,0 diesel slipper heller ikke unna trøbbel. Denne Peugeot-motoren sliter med dyser som sitter som pokker. Og dyser er noe som "garantert" må skiftes etter hvert. Enkelte bytter motor i stedet. Så om du ser på en med bensinmotor, hør etter raslelyd. Er det det, forlat rolig plassen og kjør som helvete vekk. Ser du på en med dieselmotor, se etter svart røyk. Er det det, gjør som med bensinmotoren... Dette er dyre ting å fikse om du ikke er glad i å skru og banne heftig. Hør i hvert fall om det er gjort noe med motoren.

Jeg ville nok uansett styrt unna 2005 og eldre GV. Disse er ganske små. XL7 er en halvmeter lengre. Dette er samme bil, men har plass. Dessuten har den ikke møkkamotoren på 2 liter. Den har i stedet en 2,7 liters V6 bensin. Mer solid, mer tørst. 2-liters diesel er nok den fineste motoren, bortsett fra dette dysestyret.

Den modellen som kom i 2005/2006 har også 2,0 bensin, men jeg er usikker på om dette i utgangspunktet er samme motor som den eldre 128-hesteren. Den nye har 140. Greit å forhøre seg om det, kanskje. 1,9 DDis kjenner jeg ikke til. 

Selv om disse doningene har sine motor-rykter, er det generelt lite feil med dem. Ikke ruster de særlig heller. Vær obs på hjulbuer på GV eldre enn 2005 og XL7. Det er plastbreddere/rustsamlere på dem. Ramma er merkelig nok ikke i særlig grad belemret med rust. Rammebiler er jo stort sett helt forferdelig dårlig på det området. 

XL7 synes jeg er en knakende fin bil, egentlig. Den gir et litt billig og gammelmodig preg sammenlignet med tilsvarende biler fra samme tid og drar ikke skinnet av pølsa, men den er ukomplisert og god på det meste. Enkel å skru på også. Deler får du tak i overalt. Det ble solgt massevis av dem, og brukte deler er ikke store problemet. Det det som er vanskelig å få tak, er som regel motor og fjærer. 

Selv trives jeg greit i min 04 GV, men jeg lytter etter rasling hver dag. Ellers er jeg ikke særlig fan av at det ikke er sperre på bakakslingen. Har hatt kort Pajero 99-modell før, med åpen (låsbar) senterdiff og elsperre bak. Likte den bedre, egentlig. En Pajero 3,2 DiD bør også vurderes etter min mening.

Har nogenlunde samme tanker som trådstarter her, bare at en GV 1,9 diesel her i huset også må tjene som familiebil... er den for liten? 

Har ikke stor båt (Rana 17 m 40 hk) , men er lite ramper der vi liker å fiske så bruker ideelt sett fjæra rundtomkring så lavgir og plass til litt grøvre dekk enn std bør det være.  Ideelt sett sku vi kjøpt Pajero 3,2/ LC / pathfinder evnt 4 dørs pikkøp L200/D-Max el.lign, men med budsjett på under 100’ er det mye gammelt med svinehøy km (selvom de trolig tåler mer enn Suzuki?) og høyere forbruk osv 

Bare som en liten avslutning på min bilhistorie: Fant en fin 2009 Grand Vitara 1,9 DDiS, manuell gir. Tror nok den vil fungere helt supert til mitt bruk. Her bilde av bakken jeg må dra boggihenger og båt opp  + grus i selve opptrekket.

903517934_20190522_193937(2).jpg.9c8ea6beab05af4391571b26ef969b8a.jpg

Reisatjukk skrev for 7 timer siden:

Har nogenlunde samme tanker som trådstarter her, bare at en GV 1,9 diesel her i huset også må tjene som familiebil... er den for liten?

Nå er sikkert ikke jeg rette til å mene for mye om det. Jeg er 192 og lang i beina. Sitter helt greit både fremme og bak. 3 fullvoksne i baksetet kan kanskje bli bittelitt trangt, men føler ikke den er spesielt mye mindre enn andre biler i denne størrelsesklassen. Bagasjerom? Tja, kommer vel også litt an på. Her er det kanskje andre biler som har mer plass.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...