Jump to content

"Ny" bil til å trekke båten. Vurderer Suzuki Grand Vitara. Dumt eller klokt valg?


Solseng

Recommended Posts

Vi er en familie på 6 personer, hvor minstemann fortsatt er i barnevogn.
Det er egentlig ikke ofte at hele familien er på tur i samme bil. I år blir det en tur til Danmark og ellers besøk til familie og venner 
Det er ikke supert med plass i bilen, men det går. Ble enda bedre med skiboksen på taket.

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 12 timer siden:

Bare som en liten avslutning på min bilhistorie: Fant en fin 2009 Grand Vitara 1,9 DDiS, manuell gir.

 

Bagasjerom? Tja, kommer vel også litt an på. Her er det kanskje andre biler som har mer plass.

Gratulerer med handel :thumbsup: Følger med litt på dette da jeg skal bytte bil og lurer litt på det samme. Tenker på en bil i denne klassen i tillegg til en liten elbil. Det jeg ikke er helt komfortabel med er at det virker som om den har en del mindre bagasjerom enn den gamle XL-7, men XL-7 synes jeg begynner å bli litt gammel.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hadde en helt ny Vitara som lånebil for en ukes tid siden. Kjekk bil syns jeg. Kjørte godt og komfortabelt, selvsagt ikke en til til å kaste rundt i svingene men den var godt satt opp så det var minimalt med "rulling" om en først kjørte på svingete vei. 

 

Er jaggu ikke sikker på hvilken motor det var i den utover at det var bensin og automat. Den gikk godt.. nok. Følte ikke at den manglet krefter. Og jeg likte gearkassa, den var stort sett alltid "der den skulle være", altså i rett gear, ingen overraskelser eller noe. 

 

Satt godt i den. Den hadde adaptive cruisekontroll som jeg syns fungerte veldig bra på motorvei. Prøvde å legge inn adresse på navigasjonen vha stemmestyring, det gikk overhodet ikke, "dama" klarte ikke å tolke hvor jeg skulle. Koblet til telefonen og bilen tar Androide Auto så det ble google maps i stedet, fungerte helt som det skulle. 

 

Eneste store ulempen, syns jeg, var støynivået i motorveihastighet. Koblet opp telefonen til bilen og satt i telefonen når jeg kom i tunnel med flere filer i vanlig motorveihastighet... antar 100- 120 kmt. Da fikk jeg klage fra de i andre enden om dårlig lyd og jeg måtte nesten sitte å rope for at de skulle høre meg. Det kan jo også selvsagt ha noe med kvaliteten på handsfreeopplegget å gjøre... pluss mye støy i bilen. 

 

Til tross for mye støy var den veldig komfortabel rent "kjøremessig" på motorvei. Stabil og fin. 

 

Opplevde ikke noe støyproblem i mer normale  hastigheter. 

 

Så min kjappe vurdering, kjekk bil, anvendelig til det meste vil jeg tro, ikke førstevalg for meg om jeg skulle kjøre mye motorvei. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 11 timer siden:

Gratulerer med handel :thumbsup: Følger med litt på dette da jeg skal bytte bil og lurer litt på det samme. Tenker på en bil i denne klassen i tillegg til en liten elbil. Det jeg ikke er helt komfortabel med er at det virker som om den har en del mindre bagasjerom enn den gamle XL-7, men XL-7 synes jeg begynner å bli litt gammel.

Takk for det.:smiley: Jeg vet ikke hvordan bagasjeplass er i forhold til konkurrentene (RAV-4, CR-V m.fl), men Grand Vitaraen er ikke en veldig stor suv. Jeg har ikke hatt behov for å bruke bagasjerommet enda. Så en Youtube-snutt nå, og lærte faktisk hvordan det kan brukes hvis man skal transportere større ting.

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 7 timer siden:

..., ikke førstevalg for meg om jeg skulle kjøre mye motorvei. 

Det der er interessant. Men jeg stiller meg litt undrende til hvilken bil som har bra støynivå på motorvei. På grunn av en alvorlig hørselskade ønsker jeg en bil som har så lavt støynivå som mulig, men det er ikke lett å finne. Må man opp på Audi A8 eller BMW 7 serie for å få et behagelig nivå i kupeen?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Komodo skrev 18 minutter siden:

Det der er interessant. Men jeg stiller meg litt undrende til hvilken bil som har bra støynivå på motorvei. På grunn av en alvorlig hørselskade ønsker jeg en bil som har så lavt støynivå som mulig, men det er ikke lett å finne. Må man opp på Audi A8 eller BMW 7 serie for å få et behagelig nivå i kupeen?

 

Har "nedadgående" hørsel selv og en tendens til å tåle enkelte typer støy dårligere, pussig nok ;-). 

 

Men mener du har helt rett, det er en veldig nær sammenheng mellom biler med lite støy og pris. Mange biler som er helt ok i "vanlige" hastigheter, men som nær sagt blir avkledd i motorveihastigheter. Ang Vitara så tipper jeg fasongen gir mye vindstøy i høy hastighet. Men at det ble ekstra ille i tunnel sammen med andre biler tyder vel på at lydisoleringa kanskje ikke er helt på høyden. Syns ikke det var påtrengende motorstøy. Tenkte ikke over hva som var dekk- og vindstøy... må nesten ha litt vekslende dekke for å merke det. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

 man opp på Audi A8 eller BMW 7 serie for å få et behagelig nivå i kupeen?

Audi etron er veldig stille. Ellers er BMW 5 serie veldig stille, siste modellen har det skjedd mye mer. Er ett hav av forskjell fra de to til en vanlig SUV. 

Link to post
Share on other sites

Om du er ute etter gammel GV (2000-2005) så er dette de siste bilene som kom med ramme og ikke selvbærende karroseri. Det gjør dem jo mere traktoraktige og bra til å dra med. Det er imidlertid stor forskjell på motorene. I 2000 - 2002 hadde de RHZ motor mens de fra 2002 - 2005 kom med RHW motor. Motorene har samme effekten (109 hk) men RHW er en 24V Renault motor med innebygde dyser i toppen som setter seg av en annen verden og kan være omtrent umulige å løsne uten å ødelegge toppen. Det er en plage. Brukte topper er følgelig ikke å oppdrive. Ny motor er resultatet. 

RHZ motoren er derimot en PSA motor med 8 ventiler og standard dyseløsning som har et rykte for å være "skuddsikker" Min har gått 200.000 og bruker fortsatt ikke en dråpe olje. EGR ventilen derimot bør kobles ut for den soter ned innsuget. 

Lykke til :-) 

Link to post
Share on other sites

jake skrev for 10 timer siden:

Om du er ute etter gammel GV (2000-2005) så er dette de siste bilene som kom med ramme og ikke selvbærende karroseri. Det gjør dem jo mere traktoraktige og bra til å dra med. Det er imidlertid stor forskjell på motorene. I 2000 - 2002 hadde de RHZ motor mens de fra 2002 - 2005 kom med RHW motor. Motorene har samme effekten (109 hk) men RHW er en 24V Renault motor med innebygde dyser i toppen som setter seg av en annen verden og kan være omtrent umulige å løsne uten å ødelegge toppen. Det er en plage. Brukte topper er følgelig ikke å oppdrive. Ny motor er resultatet. 

RHZ motoren er derimot en PSA motor med 8 ventiler og standard dyseløsning som har et rykte for å være "skuddsikker" Min har gått 200.000 og bruker fortsatt ikke en dråpe olje. EGR ventilen derimot bør kobles ut for den soter ned innsuget. 

Lykke til :-) 

RHW er en 16V 4 sylindret Peugeot(PSA) motor, ellers er den vel nokså lik 8V RHZ. Men dysene sitter godt. Måtte til med ei 20 tonns presse for å få de ut.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...