zaq Startet 24.April.2019 Del på Facebook Startet 24.April.2019 Jeg kjøpte en Bavaria 28 i fjor. Er litt usikker, men tror ikke den var utstyrt med sinkanode på akterspeilet når jeg kjøpte den. Det stikker imidlertid en skrue ut (ca. 7mm i diameter) som jeg regner med bør utstyres med en sinkanode. Skruen er koblet til jord på innsiden av skroget. Hva slags, og hvor stor anode bør skrues på? Blir denne for puslete? https://www.maritim.no/sinkanode-for-trimplan-rund-stor Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April.2019 Del på Facebook Svart 24.April.2019 Er du sikker på at anoden er koblet til jord (Terra)? Da vil den kun fungere når du har landstrøm jord koblet til motorblokk. Du vil i såfall uansett få galvanisk reaksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.April.2019 Del på Facebook Svart 24.April.2019 Er det en anode som skal sitte der er den koblet mot diverse bunnventiler og event godset i motoren.. Sitér dette innlegget Link to post
zaq Svart 24.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2019 Jeg må innrømme at jeg ikke har sjekket hvor ledningen inni båten er koblet. Jeg la bare merke til at den er grønn og gul som vel typisk indikerer jord? Jeg får ta en kikk neste gang jeg er i båten for å sjekke litt nøyere :) Så forøvrig på et par/tre tidligere annonser for bavaria 28 som jeg hadde lagret, og de hadde alle ulike varianter av sinkanoder såvidt jeg kunne se, så jeg vil nok tro at jeg bør ha en anode her. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April.2019 Del på Facebook Svart 24.April.2019 Jeg ville sjekket først. Gul/grønn indikerer hjemmesnekret terra/jord fra land til sjø. Sitér dette innlegget Link to post
zaq Svart 26.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2019 @Hulda: Var en kjapp tur i båten i går. Den gulgrønne ledningen går fra skruen og gjennom motorrommet, og forsvinner gjennom veggen foran. Hvor den går videre sjekket jeg ikke, men mulig den går til landstrømmen. Det tør jeg ikke si. La også merke til at det kom en tilsvarende gulgrønn ledning ut fra samme vegg som er koblet til diesel-påfyllingsstussen. Grunnen til at jeg ikke tok meg bryet med å sjekke ledningen videre, er at jeg også fyrte av samme spørsmål til Bavaria Norge, og fikk i svar at det skulle en anode på denne skruen og at den anoden jeg linket til i første innlegg var helt grei å bruke til formålet. Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.April.2019 Del på Facebook Svart 26.April.2019 Da er muligheten til stede for at dette ikke er i hht. DSB. Det var derfor jeg spurte. Hvis dette er en krets som tar med seg landjord (terra), må du ikke bli forbauset om anodeforbruket blir stort. Sitér dette innlegget Link to post
zaq Svart 26.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2019 Ja, jeg får følge med på anoden. Den er jo lett å bytte ut så sant badetemperaturen ikke er altfor lav. Tviler på at dette er noe hjemmemekka greier, siden alle Bavaria 28 som jeg har sett tydeligvis har denne løsningen. Det igjen, er vel kanskje ikke noe garanti for at ting er montert i hht. spec... Nå pleier jeg forøvrig ikke å ligge i lengre perioder på landstrøm. Det er mest for å lade og toppe batteriene innimellom. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.April.2019 Del på Facebook Svart 26.April.2019 Bare vær klar over at du kan dø om du bytter anode og samtidig er koblet til landstrøm. Rent teoretisk, i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
zaq Svart 26.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2019 Ja, det er jo et fint påskudd for å ta seg en tur til det store utland :) Nei, fra spøk til alvor; Takk for tips! Jeg får passe på å ikke være tilkoblet landstrøm når jeg evt. gjør dette. Sitér dette innlegget Link to post
zaq Svart 26.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2019 Fant forøvrig et par andre tråder om samme emnet. Det gjelder riktignok for seilbåter, men det er tydeligvis en Bavaria-greie dette... http://forum.bavariaklubben.no/tallerkenformet-sinkanode_topic3076.html Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.