Jump to content

Sinkanode på akterspeilet, Bavaria 28


zaq

Recommended Posts

Jeg kjøpte en Bavaria 28 i fjor. Er litt usikker, men tror ikke den var utstyrt med sinkanode på akterspeilet når jeg kjøpte den. Det stikker imidlertid en skrue ut (ca. 7mm i diameter) som jeg regner med bør utstyres med en sinkanode. Skruen er koblet til jord på innsiden av skroget. Hva slags, og hvor stor anode bør skrues på?

 

Blir denne for puslete?
https://www.maritim.no/sinkanode-for-trimplan-rund-stor
 

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg ikke har sjekket hvor ledningen inni båten er koblet. Jeg la bare merke til at den er grønn og gul som vel typisk indikerer jord?

 

Jeg får ta en kikk neste gang jeg er i båten for å sjekke litt nøyere :)

 

Så forøvrig på et par/tre tidligere annonser for bavaria 28 som jeg hadde lagret, og de hadde alle ulike varianter av sinkanoder såvidt jeg kunne se, så jeg vil nok tro at jeg bør ha en anode her.

Link to post
Share on other sites

@Hulda: Var en kjapp tur i båten i går. Den gulgrønne ledningen går fra skruen og gjennom motorrommet, og forsvinner gjennom veggen foran. Hvor den går videre sjekket jeg ikke, men mulig den går til landstrømmen. Det tør jeg ikke si. La også merke til at det kom en tilsvarende gulgrønn ledning ut fra samme vegg som er koblet til diesel-påfyllingsstussen.

 

Grunnen til at jeg ikke tok meg bryet med å sjekke ledningen videre, er at jeg også fyrte av samme spørsmål til Bavaria Norge, og fikk i svar at det skulle en anode på denne skruen og at den anoden jeg linket til i første innlegg var helt grei å bruke til formålet.

 

Takk for svar!

 

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg får følge med på anoden. Den er jo lett å bytte ut så sant badetemperaturen ikke er altfor lav. Tviler på at dette er noe hjemmemekka greier, siden alle Bavaria 28 som jeg har sett tydeligvis har denne løsningen. Det igjen, er vel kanskje ikke noe garanti for at ting er montert i hht. spec...

 

Nå pleier jeg forøvrig ikke å ligge i lengre perioder på landstrøm. Det er mest for å lade og toppe batteriene innimellom.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...