Jump to content

Alodine produkt i Norge?

gregor

Recommended Posts

trulsant: aha så det er ikke noe man får tak i som forbruker lenger? Vet du hvem som har det til industri? Lest et sted når jeg googlet rundt at zink kromat ikke var i bruk lenger.

DieselDahl: En mast som er slipt ned før maling. Den der er nok litt liten tror jeg :p

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

Vi bruker noe alodine 1200 og har det både på flasker og i bad til dypping av større deler, men en mast får ikke plass nedi der. 

Alodine er problematisk ift HMS, men også ift avfallshåndtering da det består av seksverdig krom-forbindelse som først og fremst er skadelig for arveanlegget til alle levende organismer og er krevende å bryte ned til ufarlige substanser. Selv små mengder sølt i naturen vil potensielt kunne skade organismer i lang tid. Derfor er ikke dette noe du får kjøpt som privatperson. (Bonderite 1132 applikatorpenn ser ut til å være mulig å kjøpe, men sjekk med tollvesenet først) 

Det finnes andre løsninger på korrosjonsbeskyttelse av aluminium, først og fremst eloksering. Dette gir en langt bedre beskyttelse og man bruker svovelsyre som er relativt harmløst sammenlignet med alodine. Det er dog ikke så enkelt til reparasjon, derfor brukes alodine. For øvrig kan lakksystemer med syregrunning eller prewash fungere godt på aluminium.

Redigert av DieselDahl (see edit history)

Det skal også finnes alodine som en slags maling sånn jeg har forstått det?

Ja det er syre grunning jeg har kommet frem til slutt at jeg skal bruke. Hva mener du med prewash? Er det et produkt eller er det et generelt begrep på syre vask som gjør om oksidering? Litt som ferro bet på stål? Hva er eventuelt navn på produkter der?

Redigert av gregor (see edit history)

Litt mer om Alodine-produkter, for å fylle ut litt på det @DieselDahl skriver.

Henkel byttet for noen år siden navn på Alodine-produktene til Bonderite, som det delvis fremgår over. Prosessen går under navnet "conversion coating" på engelsk, og i Norge omtales den i bransjen for "kromatering", (må ikke forveksles med forkromming som er totalt annerledes) og referer tilbake til amerikanske mil-standarder (MIL-DTL-5541 og -81706) som har sitt opphav tidlig på 60-tallet. 

Det er en kjemisk dyppeprosess som involverer avfetting, avbeising/etsing samt selve kromateringsbadet. Referanseproduktene som fortsatt så vidt tillates brukt under unntaksbestemmelser i EU er Bonderite M-CR 1200 S og Bonderite M-CR 1500 AERO. 

Siden 2005/06 har vi også hatt en variant (Type II) som ikke inneholder 6-verdig krom, i Europa for det meste basert på produktet Surtec 650 TCP. Denne er i fritt salg i Norge fra Teijo i Lier. For private er det imidlertid totalt meningsløst å prøve ut selve prosessen på egenhånd da det er meget komplisert å få et korrekt resultat.

For ordens skyld kan kun bedrifter som er inne i et EU-konsortium fortsatt handle dette, foreløpig frem til 2023/24. Leverandør mot Norge av disse produktene er kun er Trumlingsaktiebolaget i Sverige. Av naturlige årsaker er det pr dd svært få bedrifter igjen i Norge som har kjemiske bad basert på Bonderite (Alodine) 1200/1500 eller tilsvarende. Dagens lovverk er slik at prosessen fra 20.januar i år kun tillates brukt for visse deler av fly- og forsvarsindustri. I praksis begrunnet med hensyn til korrosjonsbeskyttelse av strukturelle komponenter i flyskrog (airworthiness), selv om det til en viss grad også brukes på andre militærprodukter som missiler og våpenstasjoner/launchere.

Jeg tror ingen av anleggene i Norge har lange nok bad til å håndtere en seilbåtmast verken for kromatering eller eloksering/anodisering. De store aktørene innen eloksering fokuserer på ekstruderte profiler, ofte med maks-lengde på 6-7 meter. Samme type produkter blir også i et visst volum pulverlakkert, etter en forutgående kjemisk korrosjonsbeskyttelse. Men disse kjemianleggene er også i samme lengde. selv om det finnes pulverlakkanlegg som kan lakkere lengder opp i 12 meter.

Alt i alt er kjemisk/elektrolytisk behandling av en seilbåtmast lite aktuelt i Norge. Etter hva jeg kunne se av bildet i din tråd, så har du en mast som er eloksert i utgangspunktet. Dersom dette belegget ikke er veldig ødelagt så bør du primært beholde masten slik den er. Det vil kreve svært mye arbeid for å få et godt og varig resultat hvis du skal male/lakkere den. Dersom du likevel planlegger å male/lakkere den så kan jeg sette opp et forslag til korrekt prosess for det i et senere innlegg.

Aha, skjønner da har jeg nok missforstått litt hvordan det funker med alodine ja.

Masta har jeg slipt ned til bart metall. Ganske sikker på den ikke var eloksert. I tilfelle var det veldig lite igjen av det.. Man kunne se sveisesømmene hele veien.. Jeg brukte ikke så mange timene på hele masta.. Men bommen som hadde eloksering inntakt brukte jeg lengre tid på.. 

Planen for maling er først å igjen gå over med 80 papir på det som er slipt for å fjerne den nye oksideringen.. 1k ets primer, 2 komp epoxy grunning også to strøk 2 komp International.. Åpen for forslag og input der :) 

Så lenge du sliper godt med 80-papir så kan du droppe ets-grunning. Da får du mer enn god nok vedheft og korrosjonsbeskyttelse ved å legge på 2-komponent epoksygrunning. Ets-grunning har kun en hensikt på glatt aluminium og til en viss grad på glatt stål. Ets-grunningene hadde tidligere også i noen tilfeller en ekstra korrosjonsbeskyttelse fordi de var tilsatt kromat/6-verdig krom (natrium dikromat, strontiumkromat mv). Det er ikke lenger mulig å få tak i til sivilt/privat bruk, og derfor kan du like godt droppe ets-grunningen. På en slipt eller f eks sandblåst overflate så oppnår du ingen bedret vedheft med ets-grunning enn med epoksymaling rett på. 

Legger du to strøk med epoksy, så gir det en god beskyttelse på aluminium. Det spiller ikke noen rolle hvilken epoksy du bruker. Stort sett alt av to-komponent epoksy på markedet egner seg for en slik jobb. Unngå de epoksytypene som har tilsetning av glassflak eller aluminium. (glass flake, multi-strenght osv). Du får epoksymaling fra omtrent alle produsenter. Noen av dem omtales som mastic-type, uten at det gjør noen forskjell her. Du vil i praksis heller ikke oppleve bedre resultat med et produkt med høyere pris.

For å få korrekt farge og en maling som tåler sollys (UV-stråler) så er 2-komponent polyuretanmaling det beste valget. Igjen spiller dert ingen rolle hvilken produsent du velger. Alle produkter i markedet er egentlig like gode til denne typen bruk. Ditt prosjekt er først og fremst avhengig av å få god forbehandling og en fornuftig påføring, helst sprøytelakkering. På en seilbåtmast er du ikke avhengig av billakkfinish eller luksusyachfinish. Så lenge du finner en polyuretan i en farge du vil ha, så vil den gi meget lang og god beskyttelse så fremt du gjør blanding og påføring korrekt.

Ja har lest meg frem til det samme selv, men det er endel riper her og der i masta som papiret ikke går ned i. Overflata er ganske grov Jeg har slipt over de med en messing børste på vinkelsliperen.. Det er de stedene det er vanskelig å komme skikkelig nedi jeg tenker ets grunninga kan funke.

Finnes det noe syre produkter som tar oksideringa? Kjøpte en alu rens fra ferro bet som jeg prøvde på et lite område, men det ble et seigt lag med noe guffe etter den så usikker på om det er noe tess?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...