mons Startet 24.April.2019 Del på Facebook Startet 24.April.2019 4. Mai er strandryddedagen 2019. Dykkerklubben i Søgne samarbeider med flere for å lage et trivelig arr på Flekkerøy. Oppfordrer dere til å finne eg arrangement i nærområdet deres og delta. http://n247.no/?nyhet=9419&tittel=Sogne_Dykkerklubb_til_Flekkeroya_paa_Strandryddedagen Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hakkannen Svart 24.April.2019 Del på Facebook Svart 24.April.2019 Støttes! Får med meg 45 (ivrige og glade) ungdomsskoleelever i valgfaget natur, miljø og friluftsliv til å ta for seg et av områdene her. I tillegg ryktes det at også noen trinn fra barneskolen skal ta ei økt et annet sted i kommunen. Viktig å sette fokus på forsøplingen av sjø og strandsone, og kjekt å kombinere dette med ei skikkelig ryddeøkt, noen konkurranser og litt grilling i slutten. Blir spennende å se hvor mye vi finner i løpet av de fire timene vi skal holde på? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 24.April.2019 Del på Facebook Svart 24.April.2019 Strandryddedagen er et kjempetiltak. Organisert rydding mange steder, mulighet for å få levert avfallet gratis på en kai i nærheten og mye mediaoppmerksomhet. Strålende. Men: Hva med alle de dagene som ikke er strandryddedag? Om du rydder noen svartsekker med strandsøppel må du ta de med deg til land, lempe de i bilen og betale kilopris på avfallsmottaket. Om du i det hele tatt får levert det da, de har blitt så sinnsykt opptatt av kildesortering i alle fall her i Trondheim. Jo, men det ordner skjærgårdtjenesten sier du? Kanskje det, men for det aller meste av norskekysten finnes det ingen skjærgårdtjeneste. Jeg skulle ønske meg noe slikt: Ta med svartsekker, plukk de fulle og knyt igjen. Når jeg er ferdig markerert jeg antall sekker og hvor de står (ovenfor flomålet selvfølgelig). Så får jeg melding i appen når noen har vært å hentet sekkene. Og hvem er så noen som skal hente avfallet: Her mener jeg at oppdrettsnæringen bør ta et ansvar, i alle fall langs kysten fra Rogaland/Hordaland og nordover der denne næringen er sterk tilstedeværende. De disponerer utstyr og ressurser til å kunne hente slikt avfall. Og de tjener gode penger basert på fri bruk av naturressurser, noe av dette kan gjerne komme nærmiljøet til gode slik at ikke alt forsvinner på børsen. Og, ikke minst, min erfaring er at oppdrettsnæringen er en betydelig bidragsyter til søppelmengdene som vi finner i fjæra. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hakkannen Svart 24.April.2019 Del på Facebook Svart 24.April.2019 Brigg skrev 48 minutter siden: Jeg skulle ønske meg noe slikt: Ta med svartsekker, plukk de fulle og knyt igjen. Når jeg er ferdig markerert jeg antall sekker og hvor de står (ovenfor flomålet selvfølgelig). Så får jeg melding i appen når noen har vært å hentet sekkene. Applauderes! Tror det hadde ført til at både private og skoler/barnehager/organisasjoner hadde blitt inspirert til å rydde oftere. Forsåvidt greie ordninger her jeg holder til, der tar vi bare en telefon til en i vedlikeholdsavdelingen i kommunen og så henter de bosset, men slik er det ikke over alt. Brigg skrev 51 minutter siden: Og, ikke minst, min erfaring er at oppdrettsnæringen er en betydelig bidragsyter til søppelmengdene som vi finner i fjæra. Det er nok mange bidragsytere til søppelet som ligger og flyter rundt, både industrien, privatfolk, landbruket og oppdrettsnæringen. Men ja, oppdrettsnæringen er en aktiv bruker av sjøen og kunne ha opparbeidet ettertrengt goodwill ved å ta et slikt ansvar. Var vel i forrige uke det var et større utslipp av filtermedie fra et oppdrettsanlegg i Ryfylke, ikke bra. Her en sak fra i fjor. Filtermedie = små ruglete plastrør med stor overflate for å få plass til mange aerobe nedbryterbakterier (jeg var aktiv akvarist i over 20 år, så trengte ikke se lenge på plasten før jeg skjønte hva det var). Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 25.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2019 Hei Brigg. Det systemet du ønsker finnes overalt. Mangler bare frivillige som kan sette det i gang. Søk opp kystlotteriet. Opplegg der det settes ut poster med utstyr og søpla hentes vanligvis av fullt betalte tjenester hvis jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Brigg Svart 25.April.2019 Del på Facebook Svart 25.April.2019 @mons Jeg kjente ikke til Kystlotteriet. Dette fremstår som et prisverdig tiltak, og det er flott at denne type organisering av strandrydding kommer. Men, det er fremdeles et men. For mange av kommunene som er med på ordningen er det forutsatt at sekkene skal leveres på kommunens avfallstasjon. Slike ligger sjelden ved en kai, og om de gjør det er det begrenset hvor mye avfall det er mulig å frakte med seg når man reiser rundt i en fritidsbåt. Og et annet men er at det ikke er en eneste kommune nord for Statt som er med på Kystlotteriet. Dette vil si at for størsteparten av kysten finnes det ikke noe organisert tilbud for håndtering av avfallet man samler. I fjor sommer hadde jeg to ivrige ungdommer med på strandrydding. Dvs. det var ungdommenes initiativ, jeg må innrømme det. Vi bestemte oss for å rydde en strand som er omlag 150 meter lang på en øy ved Hitra. Når vi hadde fylt fem søppelsekker hadde vi ikke kapasitet til å frakte med oss mer. Da hadde vi ryddet kanskje 20 meter av stranden. Om vi ikke hadde behøvd å tenke på logistikken rundt frakt av sekkene og levering til avfallsmottak hadde vi kunnet ryddet hele stranda. Det hadde kanskje blitt 30 sekker eller noe deromkring. Men uten et apperat til å hente ut avfallet og bringe det til et oppsamlingssted begrenses privatpersoners mulighet til å bidra til en renere kyst. Jeg er sikker på at mengden avfall som hadde blitt samlet inn hadde økt vesentlig om det hadde vært et velfungerende system for å hente avfallet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mons Svart 25.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2019 (redigert) Hvis det ikke er frivillige som vil starte opp lotteriet er det vanskeligere. De fleste kommuner vil imidlertid svare ja på en hyggelig forespørsel om å hente innsamlet søppel hbis du spør på forhånd. Mange søppelselskaper får dekning fra staten og henter derfor søppel gratis. Ring og spør hvis du vil rydde.. Redigert 25.April.2019 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 I morgen er den store dagen på Flekkerøy. Mandal dykkerklubb har tjuvstartet. De ankom Flekkerøy fredag og har tatt opp 58 redskaper på en strekning på 1900 meter rundt den gamle radiostasjonen. Skippermøte kl 9 og full fart fra kl 0930. Alle velkommen med og uten båter! Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hakkannen Svart 8.Mai.2019 Del på Facebook Svart 8.Mai.2019 Da fikk vi ryddet en god del. Som noen av elevene sa; "Vi kunne egentlig godt ha ryddet oftere!" Jeg er enig. Fant mye rask, alt fra plast i hauger og lass til hele garn og bildeler. Samlet alt sammen og la det i en haug (bildet viser bare toppen av haugen) til henting av kommunen. 45 flinke elever i arbeid er aldri feil, så vi tar en ny økt til høsten igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 8.Mai.2019 Del på Facebook Svart 8.Mai.2019 (redigert) Støttes, vi tok et tak når vi var ute i påsken. Redigert 8.Mai.2019 av Nimbus4 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 8.Mai.2019 Del på Facebook Svart 8.Mai.2019 Meget godt tiltaket. Synd det ikke er mer organisert rydding rundt her. Kystlotteriet er flott, men Hordaland er ikke ført opp.. Den mest forsøplede landsdelen iflg alle medieoppslagene. Ka e greien her? Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
mgjell Svart 8.Mai.2019 Del på Facebook Svart 8.Mai.2019 Askøy Sportsdykkerklubb og den lokale velforeningen hadde også en god økt Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.November.2019 Del på Facebook Svart 6.November.2019 (redigert) Brigg skrev On 24.4.2019 at 22.30: Her mener jeg at oppdrettsnæringen bør ta et ansvar, i alle fall langs kysten fra Rogaland/Hordaland og nordover der denne næringen er sterk tilstedeværende. https://www.hitra-froya.no/pluss/nyheter/2019/11/06/Lokal-bedrift-gir-kjempesum-til-plastinnsamling-20335646.ece Her kom jeg over et eksempel på at et oppdrettselskap tar initiativ og støtter plastryddingen i skjærgården utenfor Frøya. Veldig bra ? Ervik Laks og Ørret er et lokalt oppdrettselskap, og bidrar med hele 1,5 mill kroner over tre år. Får håpe at de virkelig store aktørene i dette området, som Salmar, Mowi og Lerøy, tar utfordringen. Det er de som sitter på de finansielle musklene og som kan bidra så det monner skikkelig. Redigert 6.November.2019 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.