Jump to content

Er 15 år, kan jeg kjøre båt med 80 hk hvis jeg har tatt båtførerprøven?

Båteren

Recommended Posts

Hei, har nå spart opp nærmere 200000 på to år for å kjøpe meg en Grand 500 med en 80hk. Først og fremst så lurer jeg på om det er noen med erfaring til denne båten som kan si om det er verdt det eller ei. Det andre spørsmålet er at jeg fyller 16 til høsten, og ønsker jo selvfølgelig å kjøre den før det. Skal ta båtførerprøven før, og satser på at det går greit. Spørsmålet er altså om det er greit å kjøre før jeg er 16 selvom jeg har tatt båtførerprøven (vet jeg ikke får det før fylte 16) og hva konsekvensene kan være? Evt om det er greit om jeg har med meg en kompis som er fyllt 16 og har båtførerprøven

Eika skrev for 1 time siden:

200 000 for en ubrukelig rib når man er 16. Huff. Kjøp deg heller en vannscooter og en større båt. Da bruker du vannscooteren for å hente damene ut til den større båten med seng ombord 

Jeg ville vel ikke vært så kategorisk i å kalle det en  ubrukelig RIB, og ta motet fra ungdommen. Det kan være det passer helt til det han har sett for seg å bruke den til.  Men jeg er enig i at han bør tenke igjennom om det er den rette, og om det er verdt å legge 200K i den.

Men Båteren - ikke gjør noe dumt. Det er veldig fort gjort å bli fristet til å kjøre (ulovlig) når båten først ligger der...

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

rdalen skrev 34 minutter siden:

Jeg ville vel ikke vært så kategorisk i å kalle det en  ubrukelig RIB, og ta motet fra ungdommen. 

Noen må jo faktisk være ærlige og advare en 15åring mot å gå i fella. 

ribbene er jo gjerne bare en kano med fender rundt, som ikke er spess god å kjøre, eller går noe bra. Men de har jo dessverre blitt ett statussymbol for veldig mange, så det er dessverre mange som kjøper de :/

og jeg må vedlikeholde de for folk flest, så der er jeg som opplever at pongtongene går opp i liminga, det er jeg som må lappe når det har vært ett lite uhell ved brygga, det er jeg som må slite i timesvis for og få de fine igjen når dritten har satt seg i porene, det er jeg som må skrape de siden "rib bunnstoffet" ikke er så staseligt, det er jeg som ligger på rygg nedi de trange båtene når elektriske ting som bryterpanel osv går i stykker pga saltvann. 

Ja, jeg missliker rett og slett rib. Har sett for mye drit med de, iløpet av de årene jeg har jobba med båt  

Så klaginga mi, er bare vellment :) 

Først og frems vil jeg si at det er imponerende av en 14-15 åring å tjene og spare 200 000 på to år! Det hadde ikke jeg klart hverken nå, eller den gang.

Desverre må jeg slutte meg inn i rekkene av ansvarlige, kjedelige voksne og si at dette ikke høres ut som en god ide.

Du sier at du skal ha med en 16 åring i båten, men helt ærlig, kommer det til å skje HVER gang? Du er sikkert en god gutt, men ikke så god at du ikke faller for fristelsen til bare en tur alene, og det er alt som skal til.

Med så mye penger, kan du velge å vrake blant båter du har lov til å kjøre, eller i det minste ikke noe så vilt som en svær rib med 80 hester. Da har du en masse penger til overs som du kan legge i potten til neste år, da kan du jo kjøre hvilken som helst båt.

Til slutt, hva sier foreldrene dine, lar de deg virkelig få lov til å kjøpe en slik båt med 80 hester? Høres litt ut som "trolling" hele spørsmålet spør du meg.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg tviler litt på om man gjør mindre dumme ting med en 16-åring ved siden av seg

(vet jeg var ganske dum som 16-åring, og 15.. og til og med da jeg var 19 var jeg vel ganske umoden)

nå derimot fy faen så gammal og klok

Men det er fortsatt gråhårede menn som rister på hodet når jeg skal legge til og knoter litt, eller kanskje lager litt mye bølger ved dieselpumpa i havna (det er ikke ofte altså, skjedde en gang), eller spiller rocknroll mens jeg skrur på båten

Uansett, det er mulig å ta livet av seg selv og andre med båt, og sjansen er større jo fortere den går, så vis hensyn og ta det med ro, (og vent til du blir 16)

MEN Setter du de 200000 i feks et indeksfond i dag istedet, har du 400000 om 10 år (gitt at aksjemarkedet ikke går på hodet). Og du ser ut til å være flink å spare, så sparer du i snitt 50000 i året i samme perioden, har du en million. Da er du 26 år og millionær (men båtløs..., men så kan du ta 500000 og kjøpe båt, og fortsatt sitte igjen med 500000 du kan bruke til egenkapital på en fet kåk ved sjøen)

Baltic-pappa

Takk for alle svar. Da går jeg for øvelseskjøring metoden, kommer til å være med en kompis som har båtførerprøven mer eller mindre hele sommeren så da skal det ikke være noen fare. Jeg ønsker en rib ettersom at jeg føler meg kjent med ribber, og synes ikke det er noe særlig annet med likt tøft design og brukervennlighet som Grand 500. 

Eika skrev for 13 timer siden:

Noen må jo faktisk være ærlige og advare en 15åring mot å gå i fella. 

ribbene er jo gjerne bare en kano med fender rundt, som ikke er spess god å kjøre, eller går noe bra. Men de har jo dessverre blitt ett statussymbol for veldig mange, så det er dessverre mange som kjøper de :/

og jeg må vedlikeholde de for folk flest, så der er jeg som opplever at pongtongene går opp i liminga, det er jeg som må lappe når det har vært ett lite uhell ved brygga, det er jeg som må slite i timesvis for og få de fine igjen når dritten har satt seg i porene, det er jeg som må skrape de siden "rib bunnstoffet" ikke er så staseligt, det er jeg som ligger på rygg nedi de trange båtene når elektriske ting som bryterpanel osv går i stykker pga saltvann. 

Ja, jeg missliker rett og slett rib. Har sett for mye drit med de, iløpet av de årene jeg har jobba med båt  

Så klaginga mi, er bare vellment :) 

Har hatt en mindre 14 fots rib med 9,9hk i noen år nå og er veldig fornøyd. Ikke hatt noen store problemer, og det er som oftest jeg som tar av meg alt av rengjøring til bunnstoffing. Det med pontongene er jeg ikke så redd for, jeg er som oftest veldig forsiktig i havner og alt ellers på sjøen. 

Whiskey skrev for 5 timer siden:

MEN Setter du de 200000 i feks et indeksfond i dag istedet, har du 400000 om 10 år (gitt at aksjemarkedet ikke går på hodet). Og du ser ut til å være flink å spare, så sparer du i snitt 50000 i året i samme perioden, har du en million. Da er du 26 år og millionær (men båtløs..., men så kan du ta 500000 og kjøpe båt, og fortsatt sitte igjen med 500000 du kan bruke til egenkapital på en fet kåk ved sjøen)

utvilsomt meget fornuftig  - men en høy pris å betale for å være uten båt fra 16 til 26 :giggle:

tror kanskje jeg hadde valgt mellomløsningen, båt til 100 lapper eller deromkring 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Man kan ta båtførerprøven fra 14 år, men utleveres ved 16 år. Ulovlig kjøring kan også medføre utsettelse på utlevering, og kobles til senere utlevering av bilsertifikatet ifølge politiet. Om slik kobling til bilsertifikatet står seg er jeg ikke sikker på. Har selv utålmodig 15 åring i hus med bestått båtførerprøve.

Var i samme sko som deg for noen år siden. Hatt båt fra jeg var 15 (Er nå 19, og har eid endel båter siden den gang). Den gangen hadde jeg vel en Yamarin 4300 m/ 40hk, eller en Rana 16 Line m/50hk. Tok ikke lappen før jeg fikk meg en 18-fots DC med 125HK når jeg var 17. 

Det gikk bra med meg, men kan neppe anbefales. Er ikke sikkert du er like heldig. :)

ikke bare handler det om en bot eller utsettelse på lappen, men hva skjer om du skulle være uheldig? Havne i en ulykke, kjøre i noe/noen, eller at noen kjører i deg? 

Da står du der uten gyldig forsikring, og med ansvarsskyld.

Jeg anbefaler å vente til du er 16 med gyldig bevis, men var ikke like smart selv. ;)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Du må være over 16 for å føre båt som har motor med mer enn 10 hk eller som går fortere enn 10 knop. I ditt tilfelle, et forenklet forelegg, og muligens sperrefrist, spørs hvor mye du har kuka det til. Det er ikke straffen som er verst, men erstatningsansvaret hvis du moser riben din inn i en cabincruiser til en mill, og forsikringsselskapet kjører regress. Bare tenk deg følgen om det blir personskade. Hold deg på matta.

Redigert av oyster (see edit history)
  • 1 år senere...

Hørte med sjøfartsdirektoratet og så lenge kompisen min var 16+ og satt ved siden av (m båtførerprøven) så går det fint. Blitt stoppet av politiet noen ganger også og de sa det var fullt lovlig.

Kjøre båt alene er jo kjedelig, så tur uten en med båtførerprøven har det ikke blitt før i år (fått lappen nå) og det at ribber er dårlig båter skjønte jeg ikke noe av, er stor fornøyd :) Endte med 100 hester :giggle:

Da er det bare å spare til 650‘en neste år :sailing:

On 4/25/2019 at 11:22 AM, Whiskey said:

Jeg tviler litt på om man gjør mindre dumme ting med en 16-åring ved siden av seg

(vet jeg var ganske dum som 16-åring, og 15.. og til og med da jeg var 19 var jeg vel ganske umoden)

Var ganske umoden til jeg var ca 35 

var fornøyd med en Rana 14 og suzuki 4hk jeg! Veldig fornøyd med å kjøre Askeladden og Evinrude 50 hk da jeg ble 16!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

bmwmaxi skrev On 25.4.2019 at 7.46:

Båtførerprøven/ setvikatet får du ikke før du har fylt 16år. Men det er mulig og gjøre seg ferdig med den før.

Stemmer. Jeg fikk båtførerDIPLOM dagen før jeg ble 16 år. Diplomet ble byttet inn i ekte båtførerbevis et par tiår senere...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...