Jump to content

Valg av ny trykkvannspumpe


MR Swe

Recommended Posts

Hei. 

 

Må nok investere i ny pumpe og sett på disse.  Jabsco,Whale og shurflo Aqua King. Alle koster rundt 1000kr og ca 11l/min.. Men så såg jeg og en Seaflo trykkvannspumpe, 53 serien 12V 60PSI -3,5-4bar  til meget bra pris.. Er større og starkere men aldri hørt om merket.. Hvilken rekommendereas? 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg byttet trykkvannspumpe to ganger forrige sesong.

 

Opprinnelig stod det en Jabsco 11L/min i båten. Denne fusket litt og ved demontasje, viste det seg at det var dårlige børster så bestemte meg for å bytte.

 

Kjøpte først en litt billigere type:  Osculati Europump 3 trykkvannspumpe 11L/min (12V) til 599,- 

Tenkte at "Her sparer jeg noen hundrelapper"

 

Den virket i 2 mnd, tok selvfølgelig kvelden en lørdag, rett før vi skulle ut på helgetur og endte med at jeg måtte kjøpe en ny raskt og gikk da for en Jabsco Par-Max 2,9 WPS 11 Liter/min. til 1149,-

 

 

Link to post
Share on other sites

Ble ferdig etter.mye jobb. Trykket var 0.2 bar for høyt, så det ble veldig slag i vannrørene. Men med god hjelp av venner på fb siden Baatplassen, klarte jeg å løse det. Video er litt tungvint her inne desverre. Så da ble det Fb.  Men det som løste problemet var at jeg måtte justere ned trykket på jabscopumpa. Da ble det perfekt. Stillegående pumpe.. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
MR Swe skrev On 25.4.2019 at 7.04:

Hei. 

 

Må nok investere i ny pumpe og sett på disse.  Jabsco,Whale og shurflo Aqua King. Alle koster rundt 1000kr og ca 11l/min.. Men så såg jeg og en Seaflo trykkvannspumpe, 53 serien 12V 60PSI -3,5-4bar  til meget bra pris.. Er større og starkere men aldri hørt om merket.. Hvilken rekommendereas? 

Hei. 

 

Hvilke pumpe kjøpte du? 

Lurer selv på seaflo 55serie. Men den selges ikke i Norge. 55 serie har bypass ventil så man slipper trykktank og slipper pulsering ved lavt forbruk. Har 53 serie også bypass? 

Link to post
Share on other sites

Arild81 skrev for 1 time siden:

55 serie har bypass ventil så man slipper trykktank og slipper pulsering ved lavt forbruk. Har 53 serie også bypass? 

 

Viktige poenger. Kjøp heller ikke for stor pumpe, da blir det også mye start og stopp ved tapping. Ideellt så bør vel pumpa gå kontinuerlig når største forbruker er aktivert som f.eks. dusj om du ikke har en relativt stor hydrofortank og stor pumpe slik at den får fornuftige start/stoppsekvenser under tapping.

Link to post
Share on other sites

Jag vill korrigera mitt eget inlägg ovan:

 

Satsa på en tryckstyrd pump.

Dom är tystare och så slipper du irriterande on/off och varierande tryck hela tiden.

Själv har jag en Jabsco Par Max eller vad den hette.

 

 

Jag menar en varvtalsstyrd pump!

 

image.jpeg.7a6ad857a891fa34624475928b504d05.jpeg

 

Som synes på bilden har jag även en trycktank, detta för att vattenflödet skall starta med tryck när man öppnar någon kran redan innan pumpen hinner reagera och komma igång.

Ger "Hemmakomfort..."

 

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...