Jump to content

Strømaggregat som leverer mindre effekt enn det båten kan trekke?

Hedwig

Recommended Posts

Havelle skrev for 13 timer siden:

Her var det interessant mye hat :)

Jeg synes det var en del bra svar her, står ved mitt svar. Det er skrevet i beste mening. Unntaket er som en over, som bruker båten mye i uthavn i mørketiden i nord norge. Da er jeg enig i at ett aggregat er å fortrekke.

Seilte 4 uker i sommer på en båt som ikke trengte lading ut over solceller. Utrolig behagelig. Lå for anker de nettene vi ikke var på havet og seilte. En dag trengte vi strøm (symaskin), da la vi oss ved siden av en båt som kjørte aggregat. Jeg vet om bedre måter å bruke tid på enn å dra frem ett aggregat og skjøtledninger.

Unødvendig motorbruk og tomgangskjøring av motoren er også forbudt i Kosterhavet Nasjonalpark, så man bryter reglene uansett om man bruker motor eller generator dersom man skal varme vann.

Vi bruker ikke motor om vi er redd det skal sjenere noen eller ødelegge for miljøet, og vil følge samme regler med generator. Det tenker jeg er greie regler for alle, og så lenge man følger den reglen så tenker jeg at flere her kanskje burde komme litt ned fra sin høye hest og ikke snakke fullt så brautende. 

Ellers så har vel denne tråden snart utspilt sin rolle. Har fått gode svar på de spørsmål vi stilte og har også hatt uforutsett glede fordi vi har kunnet le av innleggene til de mest selvhøytidelige :) 

Guest Avmønstret#

Fordelen i lovgivningen til de norske maritime nasjonalparkene er at de åpner for lydløse aggregatløsninger. Kan de ikke høres så kan de heller ikke være "unødvendig støy". Men de norske forskriftene er jaggu strenge nok, de er spesifikke på at en har lov å klippe plenen i egen hage dersom man bor i en nasjonalpark. Sett i relasjon til det kan man nok se langt etter, som gjest, å kjøre aggregat eller motor for å få varmtvann eller koke egg til frokost ;-)

I Sverige er bruk av aggregat og tomgangskjøring spesifikt forbudt så da er det som det er. 

Hver enkelt nasjonalpark har sin forskrift men teksten er i all hovedsak lik. Alt ligger på lovdata. Også folk med planer om å kjøre vannscooter eller bruke drone i sommer bør ta seg tid til å lese forskriftene, noe de forsåvidt forplikter å gjøre. Kanskje lett å glemme ifht dronebruk, men vannscooterkjørere vet selvsagt at de må sjekke kommunalt regelverk, og også ifht maritime nasjonalparker. 

Har ingen særlig tro på at regelverket vil skape noen problemer for gjestende båter langs kysten, det er forsåvidt innenfor vanlig folkeskikk og fornuft. 

----------

Sist sommer var vi ute tre uker i strekk. Lå til kai i fire- fem timer for å komme oss opp til butikk å handle og fylte vann i samme slengen. Resten lå vi på svai diverse plasser. Brukte jolla når vi skulle i land. Har kun 100w solceller men hadde aldri mangel på strøm. Skal oppgradere med hundre watt til siden vi skal til Orknøyene osv i sommer, som jo ikke er kjent for alt for mye sol ;-) 

Geir Kallevik skrev for 3 timer siden:

Hvilke krav som gjelder I Koster nasjonalpark finner du her.

Der står det klart og tydelig i 12 § et forbud mot generatorer. Da er det ikke noe mer å diskutere for Koster sin del. Sett fra vår side så er det på et vis ganske surrealistisk med tanke på det som foregår av bråk der i høysesongen. Sist vi var der sent i oktober 2017 brøt jeg jaggu loven, men det var ingen til håndheve den heldigvis :flag_sw:

Guest Avmønstret#
Barbaria skrev for 5 timer siden:

Jeg er ikke enig med deg at aggregatbruk i Oslofjorden er å betrakte som unødig støy i forhold til loven.

Ingen grunn til å være enig med meg :wink: 

Og det gjelder forsåvidt ikke hele Oslofjorden men de maritime nasjonalparkene fra sånn ca sør for Åsgårdstrand (Færder nasjonalpark) og ett stykke, så fra Langesund og i praksis mer eller mindre hele Sørlandet til sånn ca Grimstad (Jomfruland pluss Raet nasjonalpark). 

På Østfoldsiden møter du Hvaler nasjonalpark litt etter Strømtangen fyr, og den gjelder helt til Sverige, hvor Koster nasjonalpark "tar over". 

------

Når det er sagt. Om en kikker på kartet som beskriver grensene til nasjonalparkene så er det tross alt masser av plasser en kan ligge og kjøre aggregat eller drive med "støy", men da mest inn i diverse fjorder og den "indre kystlinja" da nasjonalparkene for det meste dekker den ytre kystlinja og strekker seg langt ut i havet. 

Så det er i grunnen plass til alle. 

Jeg er glad for at det ikke er tillatt med unødvendig støy i nasjonalparken her på Hvaler, problemet er at det ikke blir håndhevet. Det som imidlertid er merkelig er at det underforstått er tillatt å lage unødvendig støy utenfor nasjonalparken :crazy: Jeg forstå egentlig ikke helt dette konseptet med nasjonalpark. I mine øyne er det like viktig å ta vare på naturen overalt. 

Guest Avmønstret#
Komodo skrev 13 minutter siden:

Jeg er glad for at det ikke er tillatt med unødvendig støy i nasjonalparken her på Hvaler, problemet er at det ikke blir håndhevet. Det som imidlertid er merkelig er at det underforstått er tillatt å lage unødvendig støy utenfor nasjonalparken :crazy: Jeg forstå egentlig ikke helt dette konseptet med nasjonalpark. I mine øyne er det like viktig å ta vare på naturen overalt. 

Tror nok det vil "gå seg til". En ting er det som skjer "nå og da", men en slipper i det minste organiserte partybåter a la "syden" i nasjonalparker, eller unger og voksne som leker med påhengs/vannscooter osv. Håndhevinga tar hver enkelt seg av. Om jeg skal ta med "gutta" på tur for en real fest så går vi da ikke og legger oss i en stille uthavn på Hvaler eller Koster, da vil Strømstad eller Skjærhalden være ett bedre alternativ. 

Pussig nok er loshavna på Nordre Lauer akkurat utenfor nasjonalparken. Så det er jo ett "partytips" om en vil ligge i uthavn ;-). Mens festløver med store steroanlegg og aggregater i Fredagshølet nok må legge en solid demper på seg.  

Et par praktiske råd hvis du nå likevel ender med et bensinaggregat. Jeg hadde det i forrige båt (Honda EU10i på 1kW). Kjempebra løsning egentlig men måtte da passe på å slå inn og ut lader vs varmtvann. Sistnevnte trakk 600 watt, noe som ikke er uvanlig. Dette fungerte glimrende for oss, særlig sammenliknet med å ikke ha tilgang til strøm.

Så til praktiske råd :Jeg pleide å bære Hondaen godt opp på land og satt det bak steiner/busker og det var da omtrent umulig å høre. Jeg hadde flere 10-talls meter med kabel og skjøtet gjerne flere sammen. Lærte da på den harde måten følgende; Bruk solid kabel og primært tverrsnitt på 2,5 mm2 og ha med deg maange, maange meter. Sett på ordentlige kontakter (de blå) og hold dem rene og tørre.

Hvis du klarer det økonomisk og har plass til oppbevaring ombord, så velg gjerne 2 kW. Men jeg garanterer at ett 1kW-aggregat er uendelig mye bedre enn intet aggregat. Tiden med aggregatdrift skal jo også lade opp resten av husholdningens batteridingser ellers som Iphone, Ipad, PC, mm++.

Til slutt: Støydemping er viktig og dessverre er det slik at demping henger noe sammen med pris. Honda er dyrest, men støyer minst. 1 kW Honda ligger på ca 10.000,- på tilbud, mens Kipor 1000 koster 3.700,-. Skal du bruke dette mye gjennom hele året kan det tenkes at det lønner seg å gå opp både i størrelse og kvalitet. Men du kan også få svært mye glede her for bar kr 3.700,-.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...