Jump to content

Oslo-Fredrikstad, hvor lang tid med 25 kn?

Båteren

Recommended Posts

Hei.

På sjøkartet til Gulesider (https://kart.gulesider.no/søk/sjøkart) eller andre nettsteder, som Navionics, kan du lage ruter og få en avstand på denne ruten. Da får du også sett over området du skal seile i. (I forhold til lys, staker, holmer og andre ting du møter på sjøen..)
Når du har avstanden regner du ut med: tid = strekning/hastighet. 

Dette må du også kunne når du skal ta båtførerprøven, så det er like greit å lære det med en gang. :thumbsup:

Lykke til

Guest Avmønstret#

Da kan du regne ut med en knopp eller to over/under den hastigheten du tror du kan holde. 

Det er veldig enkelt om du lager deg noen tommelfingerregler. I 25 knop går du 25 sjømil i timen. Om ruta di er 25 sjømil bruker du 1 time. Er den 50 sjømil bruker du to, er den 12,5 sjømil bruker du 30 minutt osv. Når du da vet hvor lang ruta di er, enklest å finne ut som fortalt over, med "linjalen" i gulesider og kartet satt til "sjøkart" så er resten veldig enkel hoderegning. 

Så lag deg et par "tommelfingerregler" for din båt, feks en for "økonomisk marsjfart", en for "maxfart" og en for "kosefart". Med litt øvelse i kartet og måling av distanser så vil tidsbruken så og si "ramle inn" av seg selv. Du "ser" hvor lang tid det tar når du måler og kartet og vet at 25 sjømil tar en time. 

Guest Avmønstret#

Og ja, om du legger opp en rute i en app så regner den på dette automatisk, og noen regner også på drivstoff- forbruket osv. Da kan du se fortløpende hvor lang tid du har igjen osv. Men egentlig er det ganske lurt å kunne "se" tidsbruken når en ser i kart så det er lurt å sitte å kose seg med å lage ruter på gulesider ;-)

Fuglen skrev 1 time siden:

Her må det pirkes og presiseres for å unngå vranglære.

I 25 knop går du 25 nautiske mil på 1 time.

1 sjømil er 4 nautiske mil.

I dagligtale snakker vi om nautiske mil (nm)

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Sjømil

Det må ikke nødvendigvis pirkes, da svært få nå levende mennesker bruker noe annet 1852 meter som «mil». Har til gode å møte noen som bruker den eldre lengden på sjømil utenfor internettforum.

Guest Avmønstret#
Fuglen skrev 1 time siden:

Her må det pirkes og presiseres for å unngå vranglære.

I 25 knop går du 25 nautiske mil på 1 time.

1 sjømil er 4 nautiske mil.

I dagligtale snakker vi om nautiske mil (nm)

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Sjømil

Ouch! Takk for retting. Bruker begrepet så og si konsekvent feil. Bra jeg aldri ble lærer ;-) 

Beklager! 

--------

Men prinisppene står :-) Gjør det enkelt, lag noen tommelfingerregler og lek med ruter på gulesider så vil en til slutt "se" hvor lang tid en bruker kun ved å se på kartet. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Kallethekid skrev 16 minutter siden:

Det må ikke nødvendigvis pirkes, da svært få nå levende mennesker bruker noe annet 1852 meter som «mil». Har til gode å møte noen som bruker den eldre lengden på sjømil utenfor internettforum.

Jeg har ikke helt den oppfatningen. Hører stadig noen bruke sjømil, samt at det brukes både i bøker og artikler. Ikke godt da å vite om de snakker om sjømil eller nautiske mil.

Men som nevnt over er sjømil et mål som har gått ut på dato. En nautisk mil er 1/4 sjømil, og derav også kalt kvartmil. Ordet kvartmil derimot hører man mer sjeldent :smiley:

Komodo skrev 13 minutter siden:

Men som nevnt over er sjømil et mål som har gått ut på dato. En nautisk mil er 1/4 sjømil, og derav også kalt kvartmil. Ordet kvartmil derimot hører man mer sjeldent :smiley:

En nautisk mil er 1/4 sjømil eller 10 kabelllengder, hvis man skal tviholde på de gamle begrepene :giggle:

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Komodo skrev 16 minutter siden:

Jeg har ikke helt den oppfatningen. Hører stadig noen bruke sjømil, samt at det brukes både i bøker og artikler. Ikke godt da å vite om de snakker om sjømil eller nautiske mil.

Jo da, mange som bruker sjømil, meg selv inkludert. Det jeg mente var at jeg har til gode å møte noen som mener 7408 meter når de bruker ordet sjømil.

Kallethekid skrev for 1 time siden:

Jo da, mange som bruker sjømil, meg selv inkludert. Det jeg mente var at jeg har til gode å møte noen som mener 7408 meter når de bruker ordet sjømil.

Ahh, da skjønner jeg hva du mener! Men da synes jeg du skal legge fra deg ordet sjømil, hvis ikke legger du opp til forvirring. Noen kan jo faktisk komme til å tro at du mener "sjømil" når du sier "sjømil" :wink: 

VegJoh skrev for 2 timer siden:

En nautisk mil er 1/4 sjømil eller 10 kabelllengder, hvis man skal tviholde på de gamle begrepene :giggle:

Ja, kabellengde er vel i alle fall en måleenhet som blir lite brukt. Men det er jo et artig begrep. Tror jeg skal begynne å bruke det (bare på ert) :giggle:

Komodo skrev 1 minutt siden:

Ahh, da skjønner jeg hva du mener! Men da synes jeg du skal legge fra deg ordet sjømil, hvis ikke legger du opp til forvirring. Noen kan jo faktisk komme til å tro at du mener "sjømil" når du sier "sjømil" :wink: 

Ja, kabellengde er vel i alle fall en måleenhet som blir lite brukt. Men det er jo et artig begrep. Tror jeg skal begynne å bruke det (bare på ert) :giggle:

Jeg sier nok stort sett nautisk mil, men glemmer meg nok ibland. Har dog aldri opplevd at noen har misoppfattet dette. Kabellengde har jeg intrykk blir brukt en del av yrkessjøfolk. Det brukes ofte på redningsskøyten jeg er frivillig på. Men er det (i virkelige livet) noen som bruker betegnelsen sjømil og mener 7408 meter?

7 hours ago, Komodo said:
7 hours ago, Kallethekid said:

Får skylde litt på at jeg er svensk.

Der fikk vi forklaringen :giggle:

Så lad os da også bringe lidt dansk ind i ligningen ... En sømil er 1852m ... og har ikke været andet siden 1929 hvor den internationale sømil=nautisk mil blev vedtaget.

Det er godt at vide når man møder andre skandinaver i havnene. En dansk sømil er en norsk nautisk mil.

Guest Avmønstret#

Da syns jeg det er rimelig at BP gjetter og reder ut for forbruk og kostnad etter ny og gammel standard på norsk, svensk og dansk uten å kjenne båt -og motortype og uten at trådstarter visste at han burde kunne såpass :-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...