Jump to content

Oslo-Fredrikstad, hvor lang tid med 25 kn?

Båteren

Recommended Posts

Utaskjærs fra Akerbrygge til gjestehavna under den nye Kråkerøybrua i Fredrikstad er det 58nm. Gitt at man kunne holde 25 knuters fart hele veien ville turen vårt unnagjort på 2 timer og 20 minutter. I praksis så tar det nok litt lengre tid.

394A7D7C-F0D6-48C8-97AE-C7F5234ECBAE.jpeg.1638e0be592c1fdf91927c622bda3812.jpeg

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Hulda skrev for 16 timer siden:

Nå driver dere og roter dere vekk fra det egentlige spørsmålet, igjen. Hvis båten går 25 mil, så er turen unnagjort på 4 timer.

Jeg startet fra Frognerkilen kl.07.00 med seilbåt, motor+ litt seil, gjorde  5,5- 6,5 knop. La til i Strømstad kl.19.00. Noe i regnestykket må vel være feil?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Shore skrev 17 minutter siden:

Jeg startet fra Frognerkilen kl.07.00 med seilbåt, motor+ litt seil, gjorde  5,5- 6,5 knop. La til i Strømstad kl.19.00. Noe i regnestykket må vel være feil?

Poenget er ikke regnestykket. Poenget er betegnelsen mil som mål for hastghet.

Totalbom på alle. Man seiler etter forhold. I dette tilfelle en 17 fots liten solskinnsrib med en 15-åring bak spakene. Fyren har ikke lov til å kjøre mer en 10 knop. Så får det bli omtrent så langt som tauet - hverken mer eller mindre. Alt annet er bare realitetssurr i denne sammenheng.

Redigert av Solseng (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...