Jump to content

Til dere som har erfaring med sjøfiske


TixTop

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg og en kompis har tenkt å kjøpe en sjark, men jeg sitter ofte å grubler over forskjellige fangst metoder og hva som er best for nybegynnere. Hva anbefaler dere?

 

Har drevet med en del fisking fra båt, men aldri fisket i store mengder og lurer på hva som er mest effektivt.
Hvordan vil dere plassere fangstmetoder på en skala der 10 er det mest effektive og der 1 er det minst effektive?

 

Er ute etter og fiske torsk i Lofoten området :)

Redigert av TixTop (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde vært kjekt å vite hva dere eventuelt skal fiske etter? Hvilket område holder dere til? Fiske etter sei eller makrell er for eksempel not svært effektivt, torsk, hyse og sei er snurrevad rimelig effektiv. Dorg eller garn etter makrell funger også godt. Garn hakket mer effektivt enn line og juksa på andre slag med mindre fisken står tett på sistnevnte. Kvalitet trumfer som regel juksa > line > garn. 

Innvisterings messig ligger det høyest på: not > snurrevad > line(effektivt autoline) > garn > juksa 

 

Fins ingen enkel "fasit" på effektivitet igrunn, alt kommer ned til årstid, størrelse på båt og egen kunnskap.

Redigert av Bruflaat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stor båt sikter dere til da? Fritid eller yrke? Hel eller deltid?

 

Juksafiske er en grei start da. Mindre feller å gå i, og man kan gå inn når det blir dårlig vær. Slippe å bli plaget med å ha bruk ute når kulingen kommer.. Men jeg er jo ingen juksafan, er ikke tålmodig nok. :lol:

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 8 minutter siden:

Stor båt sikter dere til da? Fritid eller yrke? Hel eller deltid?

 

Juksafiske er en grei start da. Mindre feller å gå i, og man kan gå inn når det blir dårlig vær. Slippe å bli plaget med å ha bruk ute når kulingen kommer.. Men jeg er jo ingen juksafan, er ikke tålmodig nok. :lol:

Har jo planer om å ta steget til å få det som yrke, men man må jo begynne en plass.

 

Vet du noe om fritidskvote og ungdomskvote?
vi skal være fra 2-3 stykker på båten, følger fritidskvoten båten eller personer som selger til fiskemottak? 

 

tenker en plass mellom 25-30 fot, nesten åpen for alt så lenge den er i brukbar stand å kan starte å fiskes med.

 

Men tenker at det fort kan bli problemer med garnhaling ettersom jeg ikke har noe erfaring med dette. Mest line og jukse jeg har vært borti. Men må jo da evt gå an på senere tidspunkt å investere i en garnhaler hvis man føler for det tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Om du lurer på hva som vil være der mest effektive for fiske etter torsk i Lofoten så vil det nokk sikkert være ringnot eller pelagisk trål. Men nå er vel ikke de tillatt der. Tre mann på en 25-30 fots båt blir jo bare tull. Skal dere være tre mann bør du jo se deg om etter en 50 foting. 

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 16 minutter siden:

Om du lurer på hva som vil være der mest effektive for fiske etter torsk i Lofoten så vil det nokk sikkert være ringnot eller pelagisk trål. Men nå er vel ikke de tillatt der. Tre mann på en 25-30 fots båt blir jo bare tull. Skal dere være tre mann bør du jo se deg om etter en 50 foting. 

Tror nok at ringnot og trål ikke er helt hva jeg er ute etter, mer hva dere som driver/har drevet med fritidsfiske og har egen båt føler er mest effektivt og som er lurt å begynne med. 

 

Ser ikke for meg at det blir et problem å fiske fritidskvote med venner med en 30 fots, får bare se hvordan det går :)

 


 

Redigert av TixTop (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TixTop skrev for 6 timer siden:

Tror nok at ringnot og trål ikke er helt hva jeg er ute etter, mer hva dere som driver/har drevet med fritidsfiske og har egen båt føler er mest effektivt og som er lurt å begynne med. 

 

Ser ikke for meg at det blir et problem å fiske fritidskvote med venner med en 30 fots, får bare se hvordan det går :)

 


 

Du kan ikke fiske for mer enn 50k som fritidsfisker og når dere er 3stk så gjelder dette båten, så dere må da altså dele på de 50k.

Link to post
Share on other sites

TixTop skrev for 7 timer siden:

Har jo planer om å ta steget til å få det som yrke, men man må jo begynne en plass.

 

Vet du noe om fritidskvote og ungdomskvote?
vi skal være fra 2-3 stykker på båten, følger fritidskvoten båten eller personer som selger til fiskemottak? 

 

tenker en plass mellom 25-30 fot, nesten åpen for alt så lenge den er i brukbar stand å kan starte å fiskes med.

 

Men tenker at det fort kan bli problemer med garnhaling ettersom jeg ikke har noe erfaring med dette. Mest line og jukse jeg har vært borti. Men må jo da evt gå an på senere tidspunkt å investere i en garnhaler hvis man føler for det tenker jeg.

Det er vel noe som heter rekrutteringskvote, litt som å vinne i lotto. Fritidskvota er på 2 tonn rund torsk for din del. Her følger den båten som må være registrert i småbåtregisteret. Er veldig mye begrensninger i fritidsfiske mtp bruk, så skal det bli fart på sakene så bør du ha registrert båt i åpen gruppe.. 

 

Mye line/juksariggete sjarker for salg. Ofte så er de mindre båtene det. Men du må fort opp i 5-800k for noe brukbart. 

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev for 1 time siden:

Det er vel noe som heter rekrutteringskvote, litt som å vinne i lotto. Fritidskvota er på 2 tonn rund torsk for din del. Her følger den båten som må være registrert i småbåtregisteret. Er veldig mye begrensninger i fritidsfiske mtp bruk, så skal det bli fart på sakene så bør du ha registrert båt i åpen gruppe.. 

 

Mye line/juksariggete sjarker for salg. Ofte så er de mindre båtene det. Men du må fort opp i 5-800k for noe brukbart. 

Ja men man må vell ha seg litt erfaring og bli kjent med hvordan ting skal utføres både for ens egen del og komme seg inn i åpen gruppe.

 

Må man ikke tjene minst 50.000 i året i en periode av 3 av 5 år for å kunne melde seg inn i åpengruppe? samt at båten skal undergåes kontroll og bli godkjent for fisking i åpengruppe

 

Har undersøkt ungdomskvote også, den ligger jo på 50.000 også og kan etter infoen jeg har funnet fra tidligere år fiskes i sommerferien. Heter vell egentlig ungdomsfiskeanordningen. Men skal ta å sjekke ut rekrutteringskvote også.

 

Tenker jo det å starte med en eller to juksa/juksamaskiner kan være lurt ettersom jeg har litt erfaring med dette fra før, å heller få tak i et mindre garn for og lære å sette det og sette line manuelt for å få den erfaringen inn i muskelminne og ta det litt derfra ?

Link to post
Share on other sites

I Lofoten er det ingen torsk å få på sommerstid så å fiske der i sommerferien kan du bare glemme, da må du fra på Finnmarka.

Som hobbyfisker har du ikke lov å ha mer en en juksamaskin så da blir det ikke mye å gjøre på tre mann. Normalt betjener jo en mann 3-4 juksamaskiner.

Link to post
Share on other sites

Kanskje en tanke å ta kontakt med lokale fiskere for jeg regner med du har tilhold i området Lofoten. Du får sikkert mønstre på og lære om de ulike fiskemetodene. Viktig med rekruttering i denne næringa, så stå på. Sikkert mer lærerikt å være med utpå enn å sitte på BP.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...