Jump to content

Yanmar 3GM30 - Full service


eublem

Recommended Posts

Hei. Jeg har nettopp kjøpt meg en gammel seilbåt med en saltvannskjølt Yanmar 3GM30 fra 1987 (5300 timer). Denne står på land nå og tenkte å benytte anledningen til en ordentlig service. Jeg er helt nybegynner, men veldig interessert og lærevillig. Tenkte det var fint å lage en tråd for å samle spørsmålene jeg får underveis og svarene jeg selv kommer over i tilfelle det vil hjelpe andre. Håper noen vil hjelpe meg på veien mot å bli hobbymekaniker!

 

Jeg tenkte å ta en og en ting av gangen, så jeg ikke tar vann over hodet. Men er veldig usikker på hvor jeg skal begynne. Så lurer på om noen kan foreslå en liste over ting jeg bør sjekke i rekkefølge? Da vet jeg hva jeg skal google etter og hvor jeg skal begynne :) 

Link to post

Jeg tenkte egentlig å gå grundigere til verks.. Som f.eks. hone sylindrene, åpne og renovere pumpene osvosv.. Nå vet ikke jeg hva å hone er, eller om det er nødvendig, så gjerne kom med forslag som kan bidra til at jeg får en mer forståelse for motor.

 

Takk Rune. Den lista kommer jeg å komme tilbake til!

Redigert av eublem (see edit history)
Link to post

dem motorene der trenger du ikke å åpne opp, la den gå som den er, av service så er det, olje, filter, impeller, skader kanskje ikke å kjøre gjennom system rens på saltvannskjøling, sjekk termostaten for dem motorene der skal helst ikke gå over 58 grader i temp, da begynner saltet å krystallisere seg pga varmen, sjekk eksosbend så det ikke er tæret bort innvendig, vet om noen sånne motorer som har gått 10000-15000 timer uten problemer, men som sagt det som er avgjørende er hvordan vedlikeholdet har vært tidligere, om motoren har stått med kjøleveske i saltvanns delen på vinteren som er en fordel pga da får en skylt gjennom systemet, så bare ta det mest nødvendige av service å kjør/seil

Link to post

Den forebyggingen av noen verdi motoren din har gjennomgått, ble gjort fof 25 år siden. Hvis den ikke overheter, vanlig stell som: Vinterkonservering, plukk ut anoden, kjør frostvæskeblanding i hht. fabikantens anvisning. Til våren, sett inn ny anode og fyr opp motoren når båten er sjøsatt. Så kan du kjøre alle slags rensegreier. Det vil kunne løsne rustkaker som vil kunne blokkere kjølekanaler i topplokket. Motoren kan overhete, og dett er dett. Mange elsker disse gamle jernklumpene i hjel. De tåler ikke så mye kjærlighet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...