eublem Startet 26.April.2019 Del på Facebook Startet 26.April.2019 Hei. Jeg har nettopp kjøpt meg en gammel seilbåt med en saltvannskjølt Yanmar 3GM30 fra 1987 (5300 timer). Denne står på land nå og tenkte å benytte anledningen til en ordentlig service. Jeg er helt nybegynner, men veldig interessert og lærevillig. Tenkte det var fint å lage en tråd for å samle spørsmålene jeg får underveis og svarene jeg selv kommer over i tilfelle det vil hjelpe andre. Håper noen vil hjelpe meg på veien mot å bli hobbymekaniker! Jeg tenkte å ta en og en ting av gangen, så jeg ikke tar vann over hodet. Men er veldig usikker på hvor jeg skal begynne. Så lurer på om noen kan foreslå en liste over ting jeg bør sjekke i rekkefølge? Da vet jeg hva jeg skal google etter og hvor jeg skal begynne :) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 27.April.2019 Del på Facebook Svart 27.April.2019 Ta motoren ut av båten så får du et skikkelig innblikk av motorens tilstand. Men hvis det er utført systematiske servicer gjennom årene så finnes det nok dokumentasjon i båtens papirer. For øvrig så finnes det rikelig stoff her på BP om vedlikehold av for eksempel din motor. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 27.April.2019 Del på Facebook Svart 27.April.2019 Full service Skift motorolje Skift olje på gear Skift dieselfilter Inspisere og evt rengjør dieseltank Skift impeler i sjøvannspumpa Sjekk, evt skift og/eller stram reimer Sjekk lading Sjekk alle vannslanger og skrueklemmer Sitér dette innlegget Link to post
eublem Svart 27.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2019 (redigert) Jeg tenkte egentlig å gå grundigere til verks.. Som f.eks. hone sylindrene, åpne og renovere pumpene osvosv.. Nå vet ikke jeg hva å hone er, eller om det er nødvendig, så gjerne kom med forslag som kan bidra til at jeg får en mer forståelse for motor. Takk Rune. Den lista kommer jeg å komme tilbake til! Redigert 27.April.2019 av eublem (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.April.2019 Del på Facebook Svart 28.April.2019 1986 og 5300 saltvannstimer, det er ikke noen god prognose. Personlig ville jeg tatt en lett service, og så får motoren gå så lenge den orker. Til slutt blir alt utslitt og alt ruster i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 28.April.2019 Del på Facebook Svart 28.April.2019 Enig med Hulda. Ta nødvendig sørvis og bruk motoren. Du tenker på en heloverhaling og uten noen som helst erfaring med dette, så tror jeg at denne tråden blir lang og langvarig. Men for all del, hvis du har lyst til dette og heller vil mekke enn å kose deg på sjøen så kjør på. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 28.April.2019 Del på Facebook Svart 28.April.2019 Min tilsvarende motor er ferskvannskjølt og har gått 6.500 timer. Den starter på tomgang og bruker ikke olje. Tror det er å overdrive å begynne å plukke motoren fra hverandre om det ikke er noen feil på den. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Andor Svart 28.April.2019 Del på Facebook Svart 28.April.2019 dem motorene der trenger du ikke å åpne opp, la den gå som den er, av service så er det, olje, filter, impeller, skader kanskje ikke å kjøre gjennom system rens på saltvannskjøling, sjekk termostaten for dem motorene der skal helst ikke gå over 58 grader i temp, da begynner saltet å krystallisere seg pga varmen, sjekk eksosbend så det ikke er tæret bort innvendig, vet om noen sånne motorer som har gått 10000-15000 timer uten problemer, men som sagt det som er avgjørende er hvordan vedlikeholdet har vært tidligere, om motoren har stått med kjøleveske i saltvanns delen på vinteren som er en fordel pga da får en skylt gjennom systemet, så bare ta det mest nødvendige av service å kjør/seil Sitér dette innlegget Link to post
Santa_Claus Svart 28.April.2019 Del på Facebook Svart 28.April.2019 Siden motoren er saltvannskjølt så er det trolig sinkanoder i kjølesystemet. Disse bør sjekkes/byttes årlig sammen med oljeskift osv. Ser ingen grunn for å demontere motor for honing, lagerskift osv. Sitér dette innlegget Link to post
eublem Svart 28.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2019 (redigert) Ok, ikke åpne. Så det er ingenting jeg bør gjøre innvendig for å forebygge? Slipe ned, spraye på rustfjerner? For meg høres det litt bakvendt ut. Noe godt kan man oppnå vell? Redigert 28.April.2019 av eublem (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.April.2019 Del på Facebook Svart 28.April.2019 Den forebyggingen av noen verdi motoren din har gjennomgått, ble gjort fof 25 år siden. Hvis den ikke overheter, vanlig stell som: Vinterkonservering, plukk ut anoden, kjør frostvæskeblanding i hht. fabikantens anvisning. Til våren, sett inn ny anode og fyr opp motoren når båten er sjøsatt. Så kan du kjøre alle slags rensegreier. Det vil kunne løsne rustkaker som vil kunne blokkere kjølekanaler i topplokket. Motoren kan overhete, og dett er dett. Mange elsker disse gamle jernklumpene i hjel. De tåler ikke så mye kjærlighet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.