Jump to content

Rens av ullstoff i taket .... tips?


coronet_38

Recommended Posts

:wink:

I taket på min båt er det et slags ullstoff. Etter som min båt er fra 1984, har stoffet trukket til seg div.støv og smuss gjennom årene.Stoffet er helt og fint men for pent til å rives ned for omtrekking.Det kunne trenge en vask eller rens.

 

Vet noen om et "godstoff " for rens?

Har lenge tenkt på å bruke tepperensmaskin men er skeptisk til å bruke for mye vann.  

Er redd stoffet ikke strekker seg igjen etter denne behandlingen.  

 

 

TIPS  ??????????????

Link to post
Share on other sites

Hei på deg.Har selv renset hele cabinen i en 80 tallsbåt da tidligere eier røyka rullings!!!!!! :wink:

Siden stoffet har sittet på siden båten var ny,og fremsto som like helt,så jeg ingen grunn til å rive dette ned men ops.ops.ops på baksiden er det i mange tilfeller limt mot en skumgummiaffære før den sitter limt i skroget.Dette skummet har blitt porrøst og har begynnt å gå i oppløsning.Ved vanntilførsel i forbindelse med vasking kan jo overraskelsen bli at deler av stoffet løsner fra skroget.Jeg brukte skumrens på spray fra KENT produkter som er ganske identisk med tepperens på spray eller møbelrens. (hvitt skum)....Sprayes på i henhold til bruksanvisning og kan jobbes med svamp og så støvsuges.Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips .

 

Jeg glemte selfølgelig å si at taket er lektet ned med lekter med en avstand på ca. 30cm.

Stoffet er så strukket og festet med klipps i sømmen på baksiden av stoffet til hver lekte.

 

Har vurdert å få sydd og strekke nytt stoff i taket, men det arbeidet som er gjort på Coronet fabrikken når båten var ny, er et skikkelig håndtverk i hver minste detalj.

Mitt motto er å holde båten mest mulig original.

Link to post
Share on other sites

Her kan jeg anbefale en metode som jeg lærte av min gamle bestemor:

 

Zalo/vann piskes kraftig til det danner masse skum. Dette skummet tar man på en børste med litt stiv bust (som f.eks en oppvaskbørste) og arbeider det kraftig frem og tilbake over stoff-flatene.

 

Dette skummet har en imponerende evne til å trekke smuss og skitt ut av stoffet, og når skummet (som består av nesten bare luft) har fordampet  -  så kan du gå over med støvsugeren og "hente" alt det løse smusset.

 

Metoden er enkel, grei og ufarlig. Den kan du trygt prøve før du går til mer omstendelige prosesser  -  og jeg tror du vil bli imponert over resultatet.

 

Men husk at det bare er skummet du skal bruke, så du må regne med å piske flere ganger mens du holder på med jobben.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Send en takknemlig tanke til min bestemor som sitter på en liten sky i himmelen og ser med lengsel på oss som fortsatt koser oss med båtene våre......

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takk for bra tips Poseidon.

Du har mange gode innlegg her i dette forum.

Det skal du ha , "vestlending e du åg".

Mange takk for fin tilbakemelding.

 

Jeg har det moro når jeg leser og skriver her på baatplassen.no, og hvis noen kan ha nytte   -  og kanskje til og med glede   -   av det jeg skriver, da er jo alt bare velstand   :smiley:

 

Vestlending er jeg og mine forfedre siden 1600-tallet, lengre tilbake har det vært vanskelig å undersøke...  :headbang:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...