Jump to content

Fra Landkrabbe til Kaptein - 1976 Alo 33 Seilbåt (Prosjekt)

SimonT

Recommended Posts

Pinkvin skrev for 19 timer siden:

Ikke bli for ivrig. Gjør det som må gjøres nå og få båten ut igjen. Om noen sier at du må slipe den ned til gelcoat osv, glem det. Det er ett så arbeidskrevende prosjekt som gir så liten uttelling at 1001 viktigere ting bør prioriteres først. 

Spyl med en gang båten kommer opp av vannet, høytrykksspyler. Helst type "proffesjonell". Etter spyling har du et vindu på en time eller to hvor bunnen er våt og "myk", dvs hvor du enkelt kan skrape av evt rester som sitter igjen. Om det er sol, vind og varmt kan dette vinduet være mye kortere. Så det må jobbes raskt og effektivt. 

Jeg bruker sparkelspader i metall fra Jordan. En på ca 30 cm og en smalere. Så drar jeg fra vannlinja og ned mot bunnen/senter av båten. Om det sitter noe igjen, typisk rur, så drar jeg over et par ganger til. Sitter det fortsatt bruker jeg en kortere sparkelspade, vinkler den mer aggressivt og bruker mer makt, da pleier det meste å slippe uansett. 

Dette gjør jeg med hele bunnen på 39 fots seilbåt og klarer det sånn ca akkurat på noe under to timer. Begynn på solsiden så du får tatt den først. 

---

Så har det tørket. Da er det å få av restene du ikke fikk av med sparkelspade mens bunnen var "myk". Da bruker jeg eksentersliper med 60 papir, husk vernebriller og pustemaske, hansker, lue/hette osv. Bunnstoffstøv er noe dritt. Da sliper jeg vekk det som evt måtte være igjen av rester av rur. Sliper også på evt ujevnheter. 

Om bunnstoffet generelt er tynnslitt så stoffer jeg hele båten under. Setter vannlinja med blå malertape. Den river jeg av umiddelbart når båten er stoffa/vannlinja satt. Stoffer med pensel opp mot tapen først da det er greit å få lagt tjukt i vannlinja. Så bruker jeg rulle på resten. 

Propell polerer jeg blank med flapdisk i vinkelsliper fra Biltema, kjøp gjerne to disker så du slipper å "spare på" den. Om en skal polere den helt til slutt, sette den inn med tran, vaselin eller hva som helst... rådene er mange. 

----------

Alle gjør  sånt "på sin måte, så det er ingen universell sannhet. 

Min utstyrs- handleliste blir da

- Vinkelsliper med flapdisk

- Eksentersliper med 60 papir (maaange papir, bytt i tide)

- Munnbind/maske

- Vernebriller

- Hansker

- Rullesett x 2 pluss et par pensler og maskeringstape. Alt billigvarianter da det går rett i søppla etter bruk

- Nok bunnstoff, kjøp mer enn det du tror du trenger

- Godt vær, pils og grillmat, gjør det hyggelig

Wow! 
Dette er utrolig bra! 
Det var akkurat dette jeg var ute etter. En "oppskrift". Helt perfekt.
Nå er det bare noen timer før båten skal opp på land. Høytrykkspyler, skraper, og annet utstyr er på plass og klart.

Båten var vært på sjøen ganske lenge, så blir spennende å se hva som er under båten.
Skal legge ute litt bilder i kveld.

Kjøpte en ADA 32 produsert i 1980 for ca 1 år siden. Den var i heller dårlig stand og på denne båten så var det helt andre problemer å følge opp. Tanken med denne båten var egentlig å få lært seg det grunnleggende om vedlikehold og reparasjon av båt, og så litt grunnleggende om seiling, for så "å bruke penger på en "ny" båt, etter at man hadde fått lært seg "det grunnleggende".

Man kan vel si at jeg først og fremst kjøpte en "studiepakke for båtfaget" og ikke en båt.

Skroget var i forbausende god stand, men noe oppsprekking i laminatet rundt innfesting av roret.  Fikk lagt over noen glassfibermatter og polyester, og håper det ble sterkt nok. Selv om skroget var i forholdsvis god stand så hadde faktisk roret forholdsvis store skader i form av groper i overflaten i plastmaterialet. Reparerte dette ved hjelp av glassfibersparkel og to-komponent grunning + bunnstoff.

Det viste seg også at det var ganske mye korrosjon i ett av røstjernene der en av vantene (som holder masta) er festet inn. Fjernet litt av plasten over røstjernet for å få bedre oversikt over skaden og fant ut at korrosjonen har gått såpass langt at dette røstjernet på sikt bør skiftes ut. Planen er å bruke vinkelsliper og så skjære røstjernet fri fra skroget. Så er planen å slipe ned området der røstjernet skal sitte, gå til et sveiseverksted og få de til å lage ett nytt, og så støpe det nye røstjernet inn i skutesiden vha glassfibermatter og polyester.

Det viste seg også at båten hadde 8 stk gjennomføringer under vann. Flere av disse og tilhørende ventiler var i en slik forfatning at det så ut til å kunne være en reell fare for at båten kunne synke. 2 stk var i OK stand og 6 ble skiftet ut. Monterte nye ventiler med stålkuler/plast.

Motor var/er Volvo Penta 2003. Her var det innsnevring i kjølesystem på ferskvannsiden. Lokalisert til termostathuset og reparert. Innsnevring i kjølesystem på saltvannsiden. Lokalisert til rør som leder inn til eksosbend også reparert. Lekasje av sjøvann og defekt dieselslange, også reparert. Gasshåndtaket til motoren låste seg også. Det var nødvendig å utføre reparasjon av gasshåndtak og å skifte ut gasswire. 

Det viste seg også å være feil ved monteringen av Furulex rulleforstag, slik at den til tider låste seg og det kunne bli problemer med å få opp og ned seil. Også reparert.

Det elektriske anlegget så ut til å være i såpass dårlig forfatning at det måtte skiftes, men etter noen mindre reparasjoner så var faktisk dette ok.

Dette var vel det viktigste og "det estetiske" det har jeg vel ennå ikke kommet helt fram til. Det blir vel sånn sett "neste runde".

Det aller meste av fritid forsvant jo det første halve året, når man både skulle finne ut av hvordan tingene fungerte og gjennomføre reparasjonene, men så etter et års oppfølging, så fungerer det hele stort sett feilfritt. Dessuten så er båten utrolig billig i bruk. 100 kroner i diesel det holder jo til en evighet når man kombinerer motor og seil.

Alt i alt så har båten vært en meget positiv opplevelse, men det har vært ganske mye å holde på med, og noe "jåleri" det har det ikke vært tid til. Spesielt motoren Volvo Penta 2003 imponerer. At den gamle rustklumpen skulle bli som ny, det hadde jeg nesten ikke kunne forestille meg.

Kan godt tenkes at jeg kommer til å beholde denne båten lengre enn opprinnelig planlagt.

En ting jeg har glemt å nevne over på grunn  av at det var ok på min båt, det er kjølboltene. Disse bør inspiseres og hvis det er noe galt her, så kan det være veldig galt.

Alo 33 båten ser jo ellers veldig flott ut og den er sannsynligvis i mye bedre stand enn det som min var. Ville aldri i livet ha lagt på maling innvendig, på Alo 33, med mindre det er for å dekke over noe som er helt ødelagt.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Guest Avmønstret#
SimonT skrev for 6 timer siden:

Wow! 
Dette er utrolig bra! 
Det var akkurat dette jeg var ute etter. En "oppskrift". Helt perfekt.
Nå er det bare noen timer før båten skal opp på land. Høytrykkspyler, skraper, og annet utstyr er på plass og klart.

Båten var vært på sjøen ganske lenge, så blir spennende å se hva som er under båten.
Skal legge ute litt bilder i kveld.

NB! Det jeg har skrevet er basert på båt som ligger ute 2 år i slengen (skraper den et par ganger når den ligger på sjøen). Så det kan godt tenkes at høytrykkspyler gjør susen. At en bare må gå over en runde og ta litt her og der med skrape eller eksentersliper/annen slipemaskin før du stoffer. 

Guest Avmønstret#

Og siden båten skal opp, ikke glem dette da: 

"Iom at båten skal opp kan det være en grei start å sjekke cutlesslager, roropplagring og gå ordentlig over skroget for å se om det evt må gjøres noe mer der enn å kun stoffe på nytt og bytte gjennomføringer. Standarden ved bytte av gjennomføring nå er vel Trudesign. Da må du gjerne opp i størrelse på en del av hullene i skroget."

Måtte selv bytte en gjennomføring i år. Jobben i seg selv er enkel nok, men det tar altså en del tid å måle opp dimensjoner på det du trenger. Gjennomføring, mutter til den, kran, stuss til krana, slangeklemmer, ny slange, slangeklemmer igjen. Tettningstoff, gjenge"gugge" av riktig type. Riktig skive til vinkelsliper for å slipe vekk flens på utsiden for å få ut gammel gjennomføring, evt hullborr i riktig dimmensjon, evt verktøy for å prøve å skru ut gjennomføringen. Noe å vaske anleggsflatene fettfrie med osv, osv. Og så skal du prøve å få handlet alt dette på ett sted, ikke alltid like enkelt. Ting tar tid... mye tid. 

---

Og gelcoaten da. Gammel gelcoat er tjukk og god så en har mye å jobbe med. Å skulle "shine opp" gelcoaten på hele båten ville jeg tatt som eget prosjekt en annen gang, når viktigere ting er gjort. 

Som førstegangs"shining" ville jeg vasket all gelcoat fra vannlinja og opp til rekka med saltsyre, eller en dyr "mirakelblanding" fra båtbutikken (inneholder saltsyre eller oksalsyre). Når jeg skriver "vaske" så blir det feil for det er den kjemiske prosessen som gjør jobben så i praksis så påfører du med svamp/fille og skyller av. Blir gjerne skjoldete første gangen om det er mye gulning, da må du ta en runde til. Jeg går med filla/svampen og "maler" hele skroget, pass på å ikke ha helligdager. Tar ca en halv skroglengde, dvs en kvart båt, så skyller jeg. Så tar jeg neste del osv. Dette går veldig fort iom at en bare "maler" og skyller, er ikke noe poeng i å bruke tid og energi på å "gnukke og gni", saltsyra tar det den kan ta. Ikke biologiske flekker må fjernes på andre måter. Høyst sannsynlig har du nå en noe nær kritthvit båt. I hvertfall får jeg det når jeg bruker 30% saltsyre på denne måten. Dvs fendermerker og andre "gummimerker" må som regel rubbes/poleres vekk. 

Etter tørk tar jeg en kjapp svampvask med båtshampoo for å få av siste rester og få litt fett på gelcoaten. Syrevasket gelcoat blir veldig lett skitten så jeg liker å få noe fett på den kjappest mulig. Så er det tørk igjen og polering/rubbing eller hva en nå foretrekker. Det har blitt rene vitenskapen å polere så det overlater jeg til andre å mene noe om, men jeg pleier å rubbe vekk div flekker før jeg polerer hele båten. Har brukt Biltema sin "Cleansing wax", som har byttet navn flere ganger... , men som fungerer veldig godt til å fjerne flekker og som også polerer greit. 

--------

Så ja, om stoffinga går fort så er det nok andre ting å gjøre ;-). Og så var det å sjekke cutlesslager, roropplagring osv også da :-)

Veldig gode tips som kommer fra dere nå! Det setter jeg stor pris på! 
Båten er nå kommet på land etter en hektisk dag med mye spennende som ble gjort.
Først skulle båten fra Eidsvåg til Florvåg. Dette er en tur som burde tatt 20 min. Det tok 1 time og 40 min.
Med dette i tankene forstod jeg fort at det var noe rart som lå å ulmet under overflaten.

Båten ble omsider heist opp på land, og da ble jeg møtt med et syn uten like.
Vel... dere får bedømme selv hva dere syns om denne groingen...

Legger ved bilder i neste post.

Festina_Lente skrev for 5 timer siden:

Er det på Askøy seilforening du skal ta opp båten?

Det er på Florvåg Båtforening den er tatt opp

Arne2 skrev for 7 timer siden:

Kjøpte en ADA 32 produsert i 1980 for ca 1 år siden.

Dette er spennende! Har du en egen tråd på prosjektet? 

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

Tips og triks

Du har vært til skikkelig god hjelp, Pinkvin! 
Om du noen gang er ombord i båten min skal du få en belønning!

Dette så veldig kjent ut. Slik så min ut også, bortsett fra at at jeg også hadde noe tang og tare på en meter og der omkring, sjøstjerner, krabber, skjell, en hel marinbiologisk fauna, så det var liksom ikke mulig å ikke se det, både på vann og på land.

Under alt dette så var skroget merkelig nok i forholdsvis god stand. Det var noe mer skader på roret. Lurer på om det ikke ser slik ut her på denne også.

Propellen ser vel ut til å være identisk lik min, altså Volvo Penta. Det er ikke Volvo Penta 2003 her også? (I så fall har vi masser av info.)

Selv om det bodde alle mulige vekster på båten så behøvde jeg ikke å bruke noe annet enn høytrykksspyler. Utrolig nok så tok den alt sammen, men det var ganske mange kilo med "gørr" på pakken som måtte skuffes vekk. 

Ellers godt gjort at ikke kjølevannsinntaket var tett. (På babord side bak hos meg.)

Har ikke laget noen tråd om Ada 32'en. I starten så var jeg så oppgitt at jeg bestilte plass for opphugging to ganger, men så ble det nå båt allikevel, og nå går den som en klokke.

Ellers veldig fin båttype, denne Alo 33 synes jeg. Kunne godt tenke meg å skaffe meg en slik på et litt senere tidspunkt.

Historien til min båt er vel litt lik. Forrige eier kjøpte den for 10 år siden. Så var den i bruk i 3 år, og i de følgende 6 årene så lå den fortøyd ved en brygge.

Håper du holder oss orientert.

Jeg pusset ennå litt videre, dvs jeg hadde en høytrykkspyler som gjorde en utrolig god jobb og så skrapte jeg videre.

Det som jeg da kunne se det var at det var hull i den grunningen som skulle være tett og beskytte glassfiber og polyester mot sjøvann.

Det første jeg gjorde etter at jeg hadde pusset ned det var først å reparere skader med glassfibermatter, polyester og sparkel. På denne båten er kanskje ikke dette nødvendig. (Bank rundt på skroget og hør etter "hul" lyd for å avdekke sprekker. Jeg fant oppsprekking i "rorskjegget" på denne måten.)

Det var også en del "kratere" i roret, som jeg fylte igjen med glassfibersparkel.

Neste trinn var så å kjøpe inn to komponent vanntett primer og så male hele skroget med dette. Husker ikke om jeg la på to eller tre strøk eller hva det var. Gjetter på at det var bare to. (Oppgave: Tette skroget ut mot vann.)

Så kom enkomponent bunnsmøring til sist.  (Oppgave: Hindre groe.)

Kjøpte alt verktøy og utstyr hos Biltema.

Din ser bedre ut enn min etter nedpussing. Min har stålkjøl og der var det veldig mye rust. Den er boltet fast oppe, men boltene for innfesting var/er i meget god stand. Det var også kratre av forsvunnet materiale i roret.

Er dette en innestøpt blykjøl med plast på utsiden? Eller er det brukt kjølbolter? (Eventuelt under gulvet inne i kahytten.)

Rorkonstruksjonen er den samme som på min båt. Det var oppsprekking mellom skrog og "rorskjegg" (Den "finnen" foran roret.) 

Ut i fra bildene så ser det da ut som at dette skroget har klart seg veldig bra.

Du bør sjekke alle gjennomføringene for korrosjon inklusive kjølevannsinntaket. Alle kraner bør også prøves. På min båt så måtte mesteparten av dette skiftes ut. Det er forholdsvis enkelt å skifte ut en slik gjennomføring når man har lært det. Den første var litt kronglete, på min båt, og så gikk de neste rimelig greit.

Håper du legger ut masse bilder og info. Kunne godt tenke meg å fikse opp en annen båt senere. Det kunne godt være en Alo 33.

Har inntrykk av at det er bedre plass og komfort i Alo 33 enn i den båten som jeg har. (Ada 32/Oksø 32)

Arne2 skrev for 18 timer siden:

Er dette en innestøpt blykjøl med plast på utsiden? Eller er det brukt kjølbolter? (Eventuelt under gulvet inne i kahytten.)

Det er nok kjølbolter. Er hvertfall rett på blykjølen under grunningen. 

I dag høljer de ned her i Bergen, så ble ikke grunning i dag. Det som heller ble gjort var pussing av propeller, og å lage gulv i den "nye" gummibåten som ble kjøpt på Finn. 

Påhengsen som fulgte med fikk seg en litt oppfrisking også. 

20190609_144941.jpg.fbb28572a14e5ae839ebf2b4c5a3e7bf.jpg

Det som ble gjort med propellen var:

1. Vinkelsliper med flap disk

2. P320 sandpapir for hånd

3. P800 sandpapir for hånd

4. Autosol

20190609_152451.jpg.f415bbf938984236f284195554c6009f.jpg

Hva burde man smøre propellen inn med for å hindre ny groing? 

20190609_144922.jpg

20190609_144933.jpg.96b10835692bb6237b2c43eb34eda891.jpg

Redigert av SimonT (see edit history)

Jeg tror ikke man skal smøre propellen med noen ting. Dette er jo bronsje.

Man har jo malt propell på påhengs, men det er jo propeller av et annet materiale.

Tror ikke det er vanlig å male en bronsjepropell. (Men det hadde sikkert gått an)

Tror heller ikke det er så mye problem med groing når båten brukes på det jamne.

Turte ellers ikke å slipe like mye på propellen. Renset den og slipte noe mindre. 

Noen som har bedre/mer info?

I dag har mye blitt gjort. Propellen er montert på nytt. Akslingen pusset ren for skit og rur. Gummibåten har blitt testa på sjøen, og ett strøk med bunnsmøring er kommet på plass. I morgen skal bunnsmøringsstrøk nr. 2 på. Vasking av dekk, og siden av båten blir også gjort.

Jeg skal bytte to gjennomføringer under. Er det dumt å gjøre etter man har bunnsmørt ? 

20190610_201410.jpg

Det er jo ikke verre enn at man må pusse litt rundt gjennomføringene og så legge på ny grunning og ny bunnsmøring i akkurat dette området.

Ellers noen tips. Kunne ellers tenkt meg en slik båt.

https://sailblogg.wordpress.com/2016/04/10/gjennomforinger-messing-sinksprott-kobber/

https://sailblogg.wordpress.com/om-gambling-34/

Veldig fornøyd med propell-prosjektet.

Nå er bunnsmøringen gjort ferdig. Mangler bare under kjølen, som blir tatt på vei ut. 

Ting begynner virkelig å ta form. 

Men først skal ny giver til fart, temp, og ekkolodd monteres. Blir spennende å bore gjennom skroget. Det blir nok en nervepirrende opplevelse. 

Det skal også byttes gjennomføring til toalett, og til springvann.

20190611_170030.jpg

Hvordan er det med vibrasjonsnivå og eventuelt andre driftsforhold av betydning for en propell med "lang aksling" slik som dette her?

På min båt (Ada/Oksø 32) så er undervannskroget i forholdsvis større grad utformet som en "motorbåt" slik at propellen (som ser ut til å være lik og den samme) sitter rett på en kort aksling, som kommer rett ut av skroget, akkurat som på en motorbåt.

Er det en fordel eller en ulempe å ha en slik lang aksling? Noen som vet?

Grunn til spørsmål: Har en Ada 32 i dag med "kort aksling" men kunne på sikt tenke meg å prøve enten Alo 33 eller Gambling 34 som har disse lange akslingene. Synes eller at gammel båt har mer sjel enn ny båt, så jeg har ikke noe ønske om "ny båt", bare eventuelt "en ny gammel båt".

Her er en film om bytting av gjennomføringer som jeg synes ser bra ut. Brukte selv en litt annen metode med å slipe kanten av de gamle gjennomføringene, vha vinkelsliper, men da skal man være stødig på hånden for ikke å skade plastskroget. Satte også inn nye messinggjennomføringer i stedet for plast og stål/plast ventiler til erstatning for de gamle av messing. Ellers samme båthavn som jeg brukte når jeg fikset min båt, ser jeg.

Som tetningsstoff for gjennomføringene så brukte jeg dette. Fungerte veldig bra.

https://www.henkel-adhesives.com/no/en/product/flexible-sealants/teroson_ms_939.html

Nå har det blitt montert ny gjennomføring til vanninntak. 1" messing. 

Det er også blitt montert en Raymarine DST800 som måler fart, vanntemperatur, og dybde. 

Når det gjelder dybde ser det ut til at det er vanskelig å få til dette på et skrog med V-form. Denne har nå en vinkel på rundt 30 grader. Dette vil føre til en uriktig måling da den vil vise en skrå dybde. For meg har det ikke så mye å si, da jeg stort sett er ute etter å vite hvor dypt det er når det ikke er dypt. Da måler den med neglisjerbare unøyaktigheter. 

Nå er det pause i solen før jeg går løs på ny kloakkgjennomføring i hekken for å forberede prosjekt med å flytte toalett. Den gamle gjennomføring til kloakk er fremme ved toalettet. Denne skal brukes frem til toalettet er flyttet.

20190612_152244.jpg

20190612_152254.jpg

Ny oppdatering. Båten er kommet på vannet og har det veldig bra. Har fått seilt litt med den, og blitt litt kjent med den. 

Nå begynner jobben med å fikse interiøret. Planen er å begynne fremme, for så å jobbe seg bakover.

Første oppdrag: fjerne puse-stoffet på innsiden av skroget i forpiggen.

20190618_121440.jpg.ade6f7994b2e4e2135cf88de837ae572.jpg

Det var igrunn ganske enkelt å fjerne. Noen limrester henger igjen her og der, men tror det skal være null problem å fjerne restene. 

20190618_121154.jpg.c7fa695d7b6cedd4485539bc8830ab15.jpg

Putene i forpiggen er hos mor for å bli vasket og renset. De luktet 40 år gammel båt, for å si det sånn. Trekket på putene så helt grei ut, så de skal få lov til å være som de er. Forpiggen skal fungere som soverom, så regner med å ha laken på putene stort sett hele tiden uansett. 

Noen som ser noe negativt med å bare pusse innsiden av skroget, for så å male det?

Det vil ikke isolere like godt, men det ser ikke jeg som er problem da jeg skal til varmere strøk så fort som mulig uansett. 

Har forresten en Force 10 dieselvarmer til salgs på Finn om noen er interessert.

Redigert av SimonT (see edit history)

Har litt av den samme problemstillingen. En ting jeg lurer på:

Hvis man legger isolasjon over plasten i skutesiden, hvordan unngår man at det blir stående fuktighet mellom isolasjon og skuteside?

Er det noen lur måte å legge inn noen form for utlufting mellom skuteside og isolasjon, slik at man får ut fuktigheten?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...