Jump to content

VP KAD43 - Lavt oljetrykk etter reduksjon av turtall - bytte av fjær i oljedistribusjonshus.


VegJoh

Recommended Posts

Svigerfar har en Norstar 290 med en VP KAD43 (av nyere serienummer der underspyling av stempler går via oljefilter).

 

Etter en periode med drift i høyere turtall skjer følgende når man reduserer turtall ned mot tomgang; Oljetrykket faller til et slikt nivå at oljetrykksalarmen går samtidig som oljetrykksinstrument viser lavt trykk. 

 

Vi har forsket oss frem til både gjennom samtaler med mekaniker og diverse info på nett, at dette mest trolig skyldes slakk i fjær på ventil i oljedistribusjonshuset, eventuelt også ventil eller ventilsete.

 

Spørsmålet er om noen har erfaring med å bytte dette uten å skru av oljedistribusjonshuset. Det skal være tilgang til begge sider av oljedistribusjonshuset der fjær og ventil til både oljetrykksregulator og (på motsatt side) ventil for regulering av av/på for underspyling av stempler, hvis man fjerner varmeveksler og eventuelt også lyddemperen til kompressor.  

 

Noen som har erfaringer med en slik jobb ?

Tanken var å bytte på begge ventiler, da delene kommer i sett på 2stk i settet, hva tenker folk om dette?

 

Legger ved noen bilder også som kanskje forklarer problemet bedre. 

 

2646E24A-6CF5-41C3-B050-A07D149CD415.jpeg.834ee149caca1aa3badee7277746acbe.jpeg

Oljekjøler som sitter over oljedistribusjonshuset sitter montert bak lyddemperen til kompressoren.

 

 

8DD07210-F5B4-4B2A-948C-312E1DB5D3F9.jpeg.752fe64a723d44e40367a795e14bfa08.jpeg

Bilde av oljedistribusjonshuset.

 

 

36601195-5D52-4894-9A0B-0971AC888E18.jpeg.78a4bebb9b6a93b0d76014838ec77b7c.jpeg

Sprengskisse med fargemarkerinh av delene som er tenkt byttet.

Redigert av VegJoh
Rettet skrivefeil (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Gjorde samme jobben selv på AD41P-A for noen år siden, og vil anbefale å demontere oljekjøler + hele olje distribusjonshuset fra motoren. Du klarer ikke å komme til mutterne som holder endelokkene uten å gjøre dette. 

Ventilsetene sitter forøvrig som pokker, og jeg måtte gi opp å bytte disse på min motor grunnet mangel på riktig verktøy. Byttet kun fjører og stempler, noe som selvfølgelig ikke hjalp en tøddel på min motor som hadde identiske symptomer som det dere opplever. (Fordi årsaken til lavt oljetrykk på min motor var lager eller oljepumpe relatert. Feilen oppstod ifm rolig akselerasjon, der jeg opplevde at oljetrykket brått sank med en bar)

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill @kdtran. Gode momenter du kommer med. Har ikke fått sett på det fysisk ennå, da båten står lagret innendørs i vinteropplag, så har kun forholdt oss til tegninger så langt. 

 

Forstod jeg deg riktig at du også opplevde problemer med lavt oljetrykk også ved rolig akselerasjon og at dette skjedde hver gang, eller var det en engangshendelse der problemet oppstod for første gang (årsaken). ??

 

Problemene som svigerfar opplever er at alarm/trykk faller ved rask avtrottling fra høyt turtall og direkte til tomgang. Så går det en periode ca 1 min så stabiliserer oljetrykk seg igjen på rundt 150 kpa som skal være «riktig» tomgangsoljetrykk i følge manual. Ved rolig avtrottling, så oppstår imidlertid problemet ikke. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Jeg var på vei ut av havn og gav på for å komme i plan. Plutselig sank oljetrykket på babord maskin med en bar, og trykket ble liggende en bar lavere enn styrbord maskin etter dette. Alarmen gikk ved rask turtallsreduksjon etter hendelsen. Byttet støtstenger og fjører som nevnt over uten at dette hjalp, men i mitt tilfelle anser jeg det (enkelt forklart) som sannsynlig at årsaken til lavt oljetrykk var att jeg fikk ett lagerhavari på veivaksel lager. 

Av forskjellige årsaker endte det til slutt opp med totalhavari. Har skrevet litt om dette i P35 tråden min. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Ja, @nik0lai  det hadde vært veldig interessant om du kunne delt erfaringer og bilder fra jobben.

 

Vi har ikke startet jobbingen på oljedistrubusjonshuset ennå, så jeg har ikke noe å komme med hva gjelder ventilsetet, men av det jeg har lest, så skal de sitte ganske tight. kdtran skriver jo også det i et tidligere innlegg i tråden her. En VP mekaniker kan kanskje svare på om det er et spesialverktøy for dette, eller om de bruker noe andre triks for å få det ut. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg droppet å bytte ventilsete, men byttet ventil og fjær. Det går fint å få til mens motor står i båt. Iallfall i enkelinstallasjon som hos meg. 

 

Dette fikset ikke problemet helt, men oljetrykket er iallfall noe jeg kan leve med frem til vinteren. 

Jeg har nå gjennomført 4 uker ferie, med båttur langs kysten fra søgne/Mandal, til grebbestad og tilbake. 

 

Skal ta bilder når jeg tar jobben på nytt til vinteren. ? 

Risma Yatch 36 - Black Lady 

Link to post
Share on other sites

nik0lai skrev for 13 timer siden:

Jeg droppet å bytte ventilsete, men byttet ventil og fjær. Det går fint å få til mens motor står i båt. Iallfall i enkelinstallasjon som hos meg. 

 

Dette fikset ikke problemet helt, men oljetrykket er iallfall noe jeg kan leve med frem til vinteren. 

Jeg har nå gjennomført 4 uker ferie, med båttur langs kysten fra søgne/Mandal, til grebbestad og tilbake. 

 

Skal ta bilder når jeg tar jobben på nytt til vinteren. ? 

 

Takk for svar @nik0lai.  Imøteser dine bilder når den tid kommer. 

 

Jeg tenker også at ventilsetet må byttes for å få eliminert problemet. Når vi starter skruing, så skal jeg også prøve å få dokumentert best mulig hvordan jobben ble utført :thumbsup:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hva ble enden på denne? Fikk du fikset? 

 

Jeg har og noe lavt oljetrykk men ikke så lavt at alarm går. 

 

På marsj så ligger det på ca 4 bar. Burde vert 4,5. Dette er målt med manuel måler og ikke via instrument. Ser trykket pulserer en del så vil tro at dette er relatert til denne fjæren og ventil. 

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev for 1 time siden:

Hva ble enden på denne? Fikk du fikset? 

 

Jeg har og noe lavt oljetrykk men ikke så lavt at alarm går. 

 

På marsj så ligger det på ca 4 bar. Burde vert 4,5. Dette er målt med manuel måler og ikke via instrument. Ser trykket pulserer en del så vil tro at dette er relatert til denne fjæren og ventil. 


Ventilen og fjæren ble byttet og det eliminerte problemet. Den ble byttet mens oljedistrubusjonshuset var festet til motor og uten og ta av varmeveksler. 
Var min svigerfar som gjorde jobben, så har dessverre ikke bilder. Litt knot som han sa, men det gikk visst ganske greit.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...