Silver87 Startet 27.April.2019 Link til dette innlegget Startet 27.April.2019 Jeg trenger 2-3 gode råd, kan du hjelpe meg? Å lese på forum, kan ofte lage mer spørsmål enn svar, derfor spør jeg nå i egen tråd Det er som følger: Har kjøpt en trepram av eldre årgang, som har ligget i en løe i mange 10år, den er helt knusk tørr og har noen sprekker her og der, ca 4mm på det værste. Har pusset ned utvendig med 80 papir, og har kjøpt Owatrol dekksolje D1 og terpentin. Men! Noen skriver at en aldri skal olje en tørr trebåt, den må trutne først? Har noen grunnleggende tips til hvilken rekkefølge jeg burde gjøre dette? ? Mvh Frustrert nyskjerrig Sitér dette innlegget Link to post
ulsetbåt Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 En godt smurt båt trenger minimalt med trutning. Smør iveg Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Har selv oljet et knusktørt skrog, riktignok i en slags teak (payoom) med veldig godt resultat. Har også tidligere oljet trebåt da med oppvarmet olje ( ca 40 grader i vannbad ) for å lukke sprekker. Har lukket sprekker større enn 3-4 mm i furu. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Silver87 Svart 28.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 Så med andre ord, smør inn med olje og terpentin? Så sett båten på sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
Silver87 Svart 29.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Det var ikke den store tips pågangen her som jeg håpet på... Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Er kanskje ikke den største guruen på trebåt men har tidligere erfaringer. Det mest vanlige er etter at treet er mettet med olje vaskes overflaten med rødsprit. Så noen strøk lakk. I bunnen er en primer fint før bunnstoff. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Martine29 Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Kansje noen flere opplysninger, størrelse på prammen, noen bilder. BP medlemmer elsker bilder.....av båter. Sitér dette innlegget Link to post
Silver87 Svart 29.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Vedlagt noen bilder. Prama er ca 12 fot Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 1/3 Linolje 1/3 Tjære 1/3 Terpentin Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Knude Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Siden du nå har kjøpt olje er det greit å bruke den. Går ut i fra at du har pusset etter bildetelefon tatt. Du fjerner allt av gammel lakk utvendig før du smører. Vær litt ops på sol når skroget er uten beskyttelse. Lag skygge over skroget om du står ute. Bunnen behandles på samme måte. Kan bli som ny denne. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Silver87 Svart 30.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Hei, ja noen tilfeldige bilder jeg hadde før pussinga ble gjort.. :-) står inne i ei traktorgarasje Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.