Jump to content

Hvordan skjøte 2 x 16mm2 og 1 6mm2 kabel sammen?

Dr.blind

Recommended Posts

Frkn skrev 24 minutter siden:

En koblingsboks. Hvorfor har du ikke bare kjørt 16mm2 på alle? 

Hvorfor skal han det? 16 mm2 er overkill på et solcellepanel hvis det ikke er laaang  avstand. Det er da forøvrig ikke noe problem å koble sammen ledninger av forskjellig kvadrat. Hvor langt strekk har du? 16 mm2 høres voldsomt ut. Koblingsboks i nærheten av regulator høres forøvrig greit ut. Kan du seriekoble panelene kan tverrsnittet minskes. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

12 meter kabelstrekk 2 x 100W panel på det strekket. 

Det tredje panelet har vært fra før og der holdt det med 6mm2, å det er ikke aktuelt og trekke om til 16kvadrat bare for at det nye trengte 16mm2 :crazy:

Koblingsboks har vært i tankene men er det fysisk plass i vanlige klemmer i en koblingsboks til 2x16 og 1x6mm2? 

Går du inn på elby.no og søker opp Primax 16 mm2, finner du klemmer som rommer så store tverrsnitt. Disse kan isoleres med el-teip og plasseres i passende tomme koblingsbokser. 

Lagt til: 16 mm2 er grusomt tykt, tilsvarer inntakskabel i et hus.  Seriekobler du panelene øker du spenningen og minsker spenningstapet. Antagelig holder det med 6 mm2. Du må selvsagt ha regulator som takler spenningen. 

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Shore skrev 16 minutter siden:

Går du inn på elby.no og søker opp Primax 16 mm2, finner du klemmer som rommer så store tverrsnitt. Disse kan isoleres med el-teip og plasseres i passende tomme koblingsbokser. 

Lagt til: 16 mm2 er grusomt tykt, tilsvarer inntakskabel i et hus.  Seriekobler du panelene øker du spenningen og minsker spenningstapet. Antagelig holder det med 6 mm2. Du må selvsagt ha regulator som takler spenningen. 

Takk for tipset, skal titte på Primax, panelene kan ikke seriekobles pga plassering, dem vil kunne få skygge på forskjellige tidspunkt så da er ikke seriekobling et alternativ.  Jeg har Victron Smart solar MPPT 100/30A regulator.

Shore skrev Just now:

Ok, forstår. Primax er gull. Skal ikke all verdens med tape for å isolere så lav  volt som panelene gir. Regulatoren er antagelig av de bedre, har samme selv. ?

Kutte en jordskinne til så jeg kun har det jeg trenger av koblinger og montere i en koblingsboks, det må jo fungere helt prima?

https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/installasjonsror/jordnoytral-skinne-2-stk-2000023132

55 minutes ago, Shore said:

Jeg anbefaler ikke den løsningen der. 

Og i hvertfall ikke med noe teip. 

Anbefaler heller en dobbel universalklemme fra en sto feks, som er ment for formålet ?

TrikkerN Lønning skrev 5 minutter siden:

Jeg anbefaler ikke den løsningen der. 

Og i hvertfall ikke med noe teip. 

Anbefaler heller en dobbel universalklemme fra en sto feks, som er ment for formålet ?

Kan du få noen bedre forbindelse til store tverrsnitt enn kobberklemme som strammes med fastnøkkel? Ok at tape ikke er verdens isolasjonsmetode nr. 1, men mer enn nok i et system med slike spenninger. Mulig ensto er greit, mulig ensto egner seg bedre, men drøyt å "ikke anbefale" en løsning som har blitt brukt i en mannsalder i husinnstallaasjoner. Da bør du opplyse om hva problemet kan være, bortsett fra tape som kan løsne over tid hvis man monterer feil og bruker uegnet tape. 

1 hour ago, Shore said:

Kan du få noen bedre forbindelse til store tverrsnitt enn kobberklemme som strammes med fastnøkkel? Ok at tape ikke er verdens isolasjonsmetode nr. 1, men mer enn nok i et system med slike spenninger. Mulig ensto er greit, mulig ensto egner seg bedre, men drøyt å "ikke anbefale" en løsning som har blitt brukt i en mannsalder i husinnstallaasjoner. Da bør du opplyse om hva problemet kan være, bortsett fra tape som kan løsne over tid hvis man monterer feil og bruker uegnet tape. 

Det er klart jeg kan opplyse om hva jeg mener dårlig med den løsningen du anbefaler:

1. Teip er i mine øyner kun provisorisk isolasjon. Det maritime miljøet gjør det absolutt ikke bedre. 

2. Hvor blir primax brukt i en bolig på strømførende kabler? 

3. En Primax har ingen typegodkjenning for skjøting av strømførende ledere og det er ingen opplysninger om hvor mye amper en slik tåler. (nettopp pga første linje i pkt. 3)

I dette tilfelle er det riktig nok ikke allverdens med strøm (ved 100w). 

4. Det er dyrer med en Primax som tar 2x16mm² og en 6mm² enn med de klemmene jeg refererte til. ?(ved handel i Norge) 

Løsningen du skisserer vil fungere ja- men hvorfor ikke bare gjøre 100% ordentlig med en gang? 

Shore skrev for 8 timer siden:

tape ikke er verdens isolasjonsmetode nr. 1, men mer enn nok i et system med slike spenninger.

Men hva med strøm? Trodde 12v var minst like farlig som 220v når det kommer til strøm? Men jeg er enig med Trikkern, i en båt og med det miljøet som er der er det mye bedre å gjøre det ordentlig med en gang. Med tape så korroderer det ganske fort og du blir plaget. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
mons skrev for 5 timer siden:

Du må vel ha en tredje 16 som skal til koblingsboksen?

Kabelsko med plass til alle 4 kablene inni hylsa. Klem til med egnet tang og monter krympestrømpe utenpå.

Nei det dem to panelene på 200ah, er samlet til en 16mm kabel. Men skjøtehylse og presse alt jeg trenger i en hylse er faktisk den mest kostnadseffektive ideen så langt, krympestrømpe og skjule koblingen i en boks feks.

Universalklemme er nok penest og mest ryddig, evt en rekkeklemme med store nok klemmer kunne fungert. 

Kjellg skrev 7 minutter siden:

Men hva med strøm? Trodde 12v var minst like farlig som 220v. 

Det kreves ikke all verdens av isolasjon i et 12 volt system. Strøm er like "farlig" i den forstand at det kan skape brann ved kortslutning, men det er uansett ikke spesielt høy strøm eller spenning det er snakk om her. 

TrikkerN Lønning skrev for 6 timer siden:

1.Teip er i mine øyner kun provisorisk isolasjon. Det maritime miljøet gjør det absolutt ikke bedre. 

2. Hvor blir primax brukt i en bolig på strømførende kabler? 

Løsningen du skisserer vil fungere ja- men hvorfor ikke bare gjøre 100% ordentlig med en gang? 

I et 12 volt system inne i en koblingsboks vil teip fungere helt greit. Har da ingen påvirkning av maritimt miljø. Regner også med at regulator og dermed koblingen er inne i båten.

Primax var helt vanlig tidligere, bl.a. koble luftstrekk til inntak. Mulig ikke godkjent i dag, men den er ikke dårligere til formålet her av den grunn. 

TS  ba om tips til løsning, det fikk han. I min verden vil den fungere bra. Om det finnes bedre og rimeligere løsninger er det fint for TS, da går han sikkert for det.

2 hours ago, Shore said:

Det kreves ikke all verdens av isolasjon i et 12 volt system. Strøm er like "farlig" i den forstand at det kan skape brann ved kortslutning, men det er uansett ikke spesielt høy strøm eller spenning det er snakk om her. 

I et 12 volt system inne i en koblingsboks vil teip fungere helt greit. Har da ingen påvirkning av maritimt miljø. Regner også med at regulator og dermed koblingen er inne i båten.

Primax var helt vanlig tidligere, bl.a. koble luftstrekk til inntak. Mulig ikke godkjent i dag, men den er ikke dårligere til formålet her av den grunn. 

TS  ba om tips til løsning, det fikk han. I min verden vil den fungere bra. Om det finnes bedre og rimeligere løsninger er det fint for TS, da går han sikkert for det.

At Primax er vanlig for luft strekk kan neppe stemme. Et lutfstrekk blir forlagt med EX-kabel. Denne er laget av aluminium. Har man litt innsikt i elektro verden, så vet man hvor fy-fy det er å blande AL med CU ?

Jeg ser bare ikke vitsen ned å velge en dårlige løsning og da spesielt valget med isolere med  teip. Det er ikke tvil om at del båter rundt omkring har slurvet utføring er en tikkende brannbombe, derfor utfører man ordentlig ?

Helt enig, bruker selv primax kun til skjøting eller avgrening av jordingsledning på kabelbro for utgjevningsforbindelser. Aldri på faseledere. Og til den som mener at man bruker primaxklemmer til inntak av EX kabel ved luftstrekk  er at det er feil. Man bruker spesielle EX klemmer... men nå har vi sporet av denne tråden ganske bra... Til trådstarter  sitt problem ville jeg brukt koblingsklemmer er av denne typen: https://www.maritim.no/bep-koplingspunkt-6mm-dobbel-sort-deksel

Redigert av MorganX (see edit history)
TrikkerN Lønning skrev 55 minutter siden:

At Primax er vanlig for luft strekk kan neppe stemme. Et lutfstrekk blir forlagt med EX-kabel. Denne er laget av aluminium. Har man litt innsikt i elektro verden, så vet man hvor fy-fy det er å blande AL med CU ?

Jeg ser bare ikke vitsen ned å velge en dårlige løsning og da spesielt valget med isolere med  teip. Det er ikke tvil om at del båter rundt omkring har slurvet utføring er en tikkende brannbombe, derfor utfører man ordentlig ?

Jeg skrev var, ikke er. Du er for ung, eller jeg for gammel. Det har egentlig ingen ting med spørsmålet å gjøre, men helt frem til minst 19 noen og søtti, var kobber vanlig i luftstrekk. Da var det også helt vanlig å bruke Primax cu klemmer. Jeg har hatt tapeisolerte koblinger av Primax i koblingsbokser på solcelleanlegg, utendørs, under hytta i 20 år. Ingenting som tydet på brannfarlig der, når jeg la om til nytt i fjor. Fint hvis du har bedre, rimeligere eller enklere løsning, men å kalle en solid kobling med god isolasjonstape i et solcelleanlegg for tikkende brannbombe synes jeg er i overkant. Ha en fin dag. ?

2 minutes ago, Shore said:

Jeg skrev var, ikke er. Du er for ung, eller jeg for gammel. Det har egentlig ingen ting med spørsmålet å gjøre, men helt frem til minst 19 noen og søtti, var kobber vanlig i luftstrekk. Da var det også helt vanlig å bruke Primax cu klemmer. Jeg har hatt tapeisolerte koblinger av Primax i koblingsbokser på solcelleanlegg, utendørs, under hytta i 20 år. Ingenting som tydet på brannfarlig der, når jeg la om til nytt i fjor. Fint hvis du har bedre, rimeligere eller enklere løsning, men å kalle en solid kobling med god isolasjonstape i et solcelleanlegg for tikkende brannbombe synes jeg er i overkant. Ha en fin dag. ?

Jeg tror egentlig vi er ganske enige ?

Men løsningen jeg skisserte er faktisk billigere og uten tvil bedre. (kobber er dyrt) 

Jeg refererte ikke til løsningen din er en tikkende brannbombe, tenkte litt mer generelt. Er selv på leting etter ny (fiske)båt. Har fått sett mye rare løsninger, " tvinn og teip" går ofte igjen. (og igjen) ? Derfor synes jeg det kan være greit å snu trenden med at det ikke er så dyrt å gjøre ting ordentlig ?

TrikkerN Lønning skrev for 10 timer siden:

Hvor blir primax brukt i en bolig på strømførende kabler? 

Ingen steder; fordi den ikke er isolert. Men den er brukt i lange tider, og blir fremdeles brukt på jordkabler, som etter dagens forskrifter må kunne tåle den strømstyrken som kretsen er sikret med.

TrikkerN Lønning skrev 1 time siden:

Har man litt innsikt i elektro verden, så vet man hvor fy-fy det er å blande AL med CU

Med luftstrekk vil man jo uansett få en overgang fra AL til CU ett eller annet sted, og dette er slett ikke "fy-fy" så lenge det ikke er en elektrolytt tilstede.

54 minutes ago, ozo said:

Ingen steder; fordi den ikke er isolert. Men den er brukt i lange tider, og blir fremdeles brukt på jordkabler, som etter dagens forskrifter må kunne tåle den strømstyrken som kretsen er sikret med.

Med luftstrekk vil man jo uansett få en overgang fra AL til CU ett eller annet sted, og dette er slett ikke "fy-fy" så lenge det ikke er en elektrolytt tilstede.

Hvor i alle dager blir denne brukt på jordkabler? Det er krav til at skjøten skal være tilgjengelig(ref Melbye) ved bruk av primax, mao ikke ned gravd. 

Det er fy-fy, dersom man ikke bruker korrekt overgang, mao primax er ikke godkjent. Da er disse klemme ypperlige evt "pisker".

Beklager hvis det virket uklart. ?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...