Jump to content

LiFePo4, alarm på manglende lading når batteriene er fulle.


Nevermind

Recommended Posts

Hei. 

Det er mye LiFePo4 på forumet her, men jeg finner ikke helt en tråd som kan gi meg en god forklaring på problemet jeg har med lading.

Jeg har satt inn 2 stk. Skanbatt LiFePo4 samt en generator (Balmar 621), regulator (Balmar MC-614), skillediode fra Mastervolt, og startbatteri på bly. Regulatorene var forholdsvis lett å programmere, og monteringen er gjort etter boka. Generatoren lader godt, men problemet oppstår når driftsbatteriene er fulle. Ladingen stopper da, eller den er kanskje nede i ca. 0,5A inn til hvert av driftsbatteriene. Da starter ladealarmen, og det lyser i ladelampen til min VP D2/55. Ladelampen er en ting, men alarmen ønsker jeg ikke å høre med mindre jeg faktisk får et problem med lading av batterier. En kjenning av med har samme problem, og har løst det ved å sette inn en bryter slik at han slår av strømtilførselen inn til spenningsregulatoren. Når han da setter alarmen kan han fortsette å kjøre båten på motor uten å måtte høre på en hylende alarm. 

 

Er det andre her som har hatt tilsvarende problem, hvordan løste dere evt. problemet, og er det evt. andre/bedre måter å løse problemet på enn å slå av strømtilførselen til regulatoren?  Det beste er jo å få opp seilene, men det er kjekt å kunne kjøre for motor inn på havna uten å vekke alles oppmerksomhet med en hylende alarm ?. På forhånd takk.

Link to post

Jeg skrev en feil i første innlegget. Skilledioden er en Argo FET fra Victron, og ikke fra Mastervolt. Strømforsyningen fra generatoren går inn til den, og så er det 2 utganger. En til driftsbatterier, og en til startbatteri. Regulatoren er satt inn på Lithiumbatterier, men det er mulighet for å gjøre egne valg under avanserte innstillinger. Jeg har vel så vidt gjort noen små endringer der for å få laderen til å levere spenning ut fra det Skanbatt oppgir at deres LiFePo4 skal ha. Ladelampen får slik jeg forstår det signaler fra den eksterne regulatoren, men jeg har ikke forsøkt å koble ut regulatoren under drift så jeg vet ikke hva som hender dersom jeg lar den interne regulatoren i generatoren ta ladingen. Det er uansett ikke helt slik jeg ønsker å ha det for da blir jo ladespenningen en helt annen, og hensikten med den eksterne regulatoren er borte. Jeg kan ikke se å ha fått opp noen feilmeldinger på den. Når alarmen går, og jeg sjekker regulatoren, virker det som den bare oppgir de vanlige opplysningene om hvilken typer regulator jeg har, batterispenning, temp. osv.

Link to post

Jeg mener jeg henter spenningen der strømforsyningen fra generator går inn på skilledioden, men må sjekke det i morgen. Sjekker også den brune ledningen i morgen, men tror hvis ikke jeg husker feil at den er tatt fra motorens hovedstrømbryter. Det vil si at den er strømløs når jeg slår av hovedstrømbryteren. 

Link to post

Spenningsalarmen kommer når spenningen på sense synker under 12,5V.
Når den nå ligger på inngang til skilledioden/MosFet-fordeleren da er den isolert fra batteriet
og vill ikke se spenning når ikke dynamoen produserer spenning.
Flytt denne tett til Litiumpakken, så senser den bedre OG får spenning over 12,5V.

NB: Dobbeltsjekk at det ikke finnes spenningsfall mellom forbruksbank og dynamo.

Har du koblet hvit statorkabel til Stator-inngang på MC-614?
I så fall bør regulatoren holde dynamoen i noe redusert liv når systemet går uten last,
slik at turtallsignalet holdes i gang.

:fishing:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Ok, har jeg ikke sett enda, men dine teorier er alltid verdt en tanke.


Så hva skjer om så?
Dynamoen produserer, den kan kvitte seg med spenningen til startbatteriet.
Senskabel får spenning ikke fra batteri, men fra dynamoen.
Når start er brum-full og dynamoen arbeider uten last kan det kanskje bli litt urolig,
men så sant ikke regulatoren lures via spenningsfall på minus
bør ikke spenningen kunne øke til annet enn innstilt ladeslutspenning/grense til kompensasjonen om brukt.

Jeg ser ikke noe problem med det akkurat nå, og har heller ikke fått tilbakemeldinger som berører dette,
men skal rigge en "worst-case" rett og slett uten batteri nr. 2 og tar målinger for å se hvor urolig det kan bli.

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Skal jeg.
Men akkurat nå finnes det bare et kjent "problem" med sense fra MC og Litium når BMS stenger ved tom batteri.
Det er at regulatoren ikke sender feltstrøm når den ikke ser spenning på Sense.
Men skulle dette virkelig skje da kan man bare enkelt lage en bro mellom B+ og #9 for et sekund,
slik at MC kan våkne.
Enkelt og greit.
Noen som har dette til vane kan rett og slett installere en liten NO trykkbryter allerede. :-)

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
SamH skrev for 23 timer siden:

Hodet mitt går litt trill rundt når jeg prøver å forstå feedbackloopen når batteriene er brimfulle, men teorien min kjennes ikke like god lenger, ikke som før jeg så hvor høy HVC var. 

Det å teste som du beskriver er kjempespennende, please presenter resultatene :

 

Da tok jeg meg litt tid for å plage sensen til en MC-614 både med og uten skillediode, 
lastforskjell, lang men tynn kabel som senseledning, forskjellige spenninger osv.
Resultat med et vanlig 100Ah startbatteri på andre uttak: Den bare holder spenningen i forhold til målt spenning, stødig og stiv.
 

------------------------------
(nå "med teskje" til alle som trenger enda)
Selvfølgelig gjelder dette bare når dynamoen arbeider mot minst ett batteri på andre uttak.
IKKE kutt forbindelsen mellom dynamo og alle batterier (hverken pluss eller minus),
fordi da ryker minst diodene i dynamoen. 
------------------------------


NB2: Gjelder alminnelig.
Regulatorer kan bare måle, men ikke se hvor mye rot som finnes i kabelsalaten.
Den største fiende for regulatorer er spenningsfall, som kan forvrenge et bilde for en regulator dramatisk.
Dette gjelder særlig for negative/minus kabel (som så mange glemmer).


:seeya:


:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Er en kjapp tur i båten, og ser at batt. sense er koblet på utgang nr. 1 på skilledioden. Fra denne går det så en 50-kvadrat kabel på litt under 1 meter til driftsbatteriene (Lithium). Jeg vil tro spenningsfallet i denne kabelen vil være tilnærmet 0, men ser at spenningen mellom inngangen til skillediode og minus er 0,03-0,04 V høyere enn spenningen mellom utgang nr. 1/sense og jord.

 

Ellers er den brune ledningen som tidligere nevnt koblet på startbatteriets hovedstrømbryter så den har strøm fra startbatteriet. Tenker flytte denne over til oljetrykksbryteren, men håper å først få løst problemet med alarmen. 

Redigert av Nevermind (see edit history)
Link to post

Jeg er fortsatt like klok, eller dum, alt etter hvordan man ser på det. 

Målinger gjort med motoren på ca. 1200 rpm. og driftsbatterier oppe på 99-100% kapasitet viste at driftsbatteriene hadde en spenning på 14 V, hvorpå den gikk ned til 13,8 V hvor ladealarmen startet. Det gikk da ingen strøm inn til driftsbatteriene lengre da de var fulle. Samtidig viste da spenningen på startbatteriet 12,9 V. Alle spenninger så langt lest av på batterimonitoren. 

 

Deretter leste jeg av spenningen mellom skillediodens 2 utganger og minus. Driftsbatteriene hadde da en spenning på 13,65 V, startbatteriet 12,77 V, og mellom skillediodens inngang og minus leste jeg av 2,35 V. Den siste hadde jeg forventet skulle være 0.  I går når jeg forflyttet båten til verftet hvor jeg nå har satt båten på land for vårklargjøring gikk ladealarmen på nytt. Jeg tok nå nye målinger på skilledioden, og tallene var rimelig likt de forrige med unntak av spenningen mellom skillediodens inngang og minus som nå var på ca. 7,5 V i det ladealarmen hadde startet. Kan noen forklare hvorfor jeg har spenning over skillediodens inngang og minus, evt. hvorfor spenningen er som den er?

 

Ellers så ser jeg jo at Argo FET ikke har noen prioritet mellom startbatteri og driftsbatteri. Når da driftsbatteriene er fulle vil de stoppe ladingen fra dynamo så lenge batt sense er på driftsbatterier, og jeg får ingen lading av startbatteriet. Setter jeg ned Belt Load, vil det ta lengre tid før driftsbatteriene blir fulle, jeg vil få mere(?) lading til startbatteriet, og jeg vil få færre alarmer da det tar lengre tid å fylle opp driftsbatteriene. 

Link to post

Om du med «Skillediodens inngang» mener der dynamo kommer inn, så skal du ikke ha 0V men tilnærmet det samme som dynamo leverer, normalt en plass mellom 13.x og 14.x, alt etter hvilket parametere du har satt på regulator. Om minus er tilkoblet FET så skal du på utgangene ikke ha noe spenningsfall. I alle fall så lite at det nesten ikke er målbart. Om du ikke har minus tilkoblet FET så skal du ha ca 0.7v lavere på utgangene en på inngangen.  Ladelampe på MC er vel standard på 12.8V. Selv om batteriene er fulle og ikke tar strøm så skal du ha en god spenning selv om dynamo bare går på «tomgang». 

 

I første avsnitt sier du at startbatteriet har 12.9V med motor på 1200rpm? Hva er da spenning ut fra dynamo? Og eventuelt inn på FET? 

 

Skulle jeg feilsøke nå så ville jeg koblet alt på 1 batteri, og gjerne direkte fra dynamo til syrebatteiet. Ikke så heldig å feilsøke dette med bare LFP batteri tilkoblet. Husk også å ta med deg minus kabelen.

 

For her er det noe som overhodet ikke stemmer. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Med skillediodens inngang mener jeg der strømkabelen fra dynamo kommer inn ja. Spenningen ut fra dynamo ble ikke lest av her da jeg leste av spenningen på batterimonitoren, og den gir meg bare spenning på driftsbatterier og startbatteri. Jeg vil anta at spenningen ut fra dynamo her må ha vært 13,6V frem til driftsbatterier ble fullt, og ladingen stoppet. 

 

Skal gjøre et forsøk på å feilsøke med bare startbatteriet tilkoblet, men må nok vente 2-3 uker før jeg får anledning til å gjøre det da båten blir stående på land ennå et par uker. 

Link to post

Selv om batteriene blir fulle så skal ikke spenningen droppe. Vet ikke hva du har satt som spenning på Bulk, absortion og float men du skal aldri gå under denne spenningen. Så fremt den ikke lader for fullt da. Når batteriene blir fulle så stopper ampere mens spenning holder seg oppe. MC regulator kommer vel med «lukkede syre» batterier som default. Hvilke innstillinger eller forandringer har du gjort? 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Jeg har satt regulatoren til LFP, og i avanserte innstillinger har jeg satt inn 14,6 V på bulk, 13,6 V på absorb, og 13,4 V på float. Ut over det har jeg vel ikke gjort så store endringer. Fixed time på bulk, absorb og float er satt til 6 min. Ellers har jeg satt inn temp.begrensninger på dynamo og driftsbatterier, men de er ikke nådd.

Link to post
Nevermind skrev 23 minutter siden:

Jeg har satt regulatoren til LFP, og i avanserte innstillinger har jeg satt inn 14,6 V på bulk, 13,6 V på absorb, og 13,4 V på float. Ut over det har jeg vel ikke gjort så store endringer. Fixed time på bulk, absorb og float er satt til 6 min. Ellers har jeg satt inn temp.begrensninger på dynamo og driftsbatterier, men de er ikke nådd.

 

Skulle jo være greit det og du burde «aldri» se volt droppe under 13.4V. Noe som ikke skal lage disse symptomene, men Temperatur kompensering - Den er satt til 0mV eller er sensor fjernet? 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...