Jump to content

LiFePo4, alarm på manglende lading når batteriene er fulle.

Nevermind

Recommended Posts

Ikke helt med på det med temperaturkompensering. Jeg har tempsensor på det ene driftsbatteriet og på dynamo som er satt til henholdsvis 48 og 110 ˚C, men regner med det er noe annet du tenker på. Kan ikke se at jeg har andre valg i regulatorens innstillinger. Belt Load Manager er nå satt til b-0, dvs. 100%.

7AD9CD50-9192-4CAD-8360-4622DA8367AC.jpeg

Redigert av Nevermind (see edit history)

Nei, det er SLP jeg tenker på. Den skal vel stå til 0V, men det er mulig programmet for LFP regulerer dette, men uansett greit å sjekke. Lithium skal som kjent ikke ha temperatur kompensering. Men som sagt tidligere så har ikke denne noe med din feil å gjøre. Ser det tidligere i tråden er spurt om du får noen feilmeldinger. Denne visningen må skrues på under DSP. Sett den til LD. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Jeg skal gå inn og endre visningen til LD. Hadde vært veldig mye lettere å gå inn i innstillingene hvis man f.eks. kunne gjort endringene i en app i stedet for å måtte gå gjennom alt på nytt med magnetbryteren, men det gikk bra sist gang så det går nok bra denne gangen også. Greit å være 2 personer når man skal inn i menyen så den ene kan lese manualen mens den andre har øynene på regulatorens display.

Enda ikke ferdig her, nei. :smiley:

Alle poeng vi snakker om her dreier seg om spenning, ikke om strøm.

Når nå MC senser på forbruk kan MC så klart ikke annet
enn å vente at spenningen synker til CV i Float, før den begynner å jobbe igjen.
Men når hvilespenningen er høy lenge da tar det bare så lang tid.

Og det er nettopp det du beskriver.
Når Float er justert til 13,4V, mens  Hvilespenningen på referansebatteriet ikke synker under 13,6V
er regulatoren en gang rampet ned godt under 13,6V .....og venter der.
Akkurat som justert.

Men finnes det ikke noe forbruk, og spenningen synker bare ikke,
da kan man vente lenge før dynamoen begynner å arbeide igjen og produserer spenning.

Hylingen i alarmen som du beskriver kommer heller ikke fra MC-regulatoren,
men fra dashbordet ditt som venter på en spenning som ikke kommer.

Men du kan jo flytte sensen (fra dashbordet) til forbrukbatteriet.
Siden spenningen holder seg så høy der burde hyle-alarmen forsvinne.

Alternativt kunne du snu ladefordeleren din (også i tillegg til å flytte sensen som beskrevet).
Dvs. både B+ (dynamo) og inngang ladefordeler kobles til forbruk
og utgang ladefordeleren koblet til start.
Så er spenningen tilnærmende lik på begge sider, alternativt -0,4V når minus på MosFet ikke er aktivert.

Er man nå bekymret at startstrømmen er større enn én diode tåler
kan flere uttak kobles parallell (med bro over alle uttak).
Så blir f.eks. en ladefordeler beregnet til 3x 200A = 600A maksimal strøm den tåler.
Dette pleier å holde for det meste.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Nevermind skrev 14 minutter siden:

Jeg skal gå inn og endre visningen til LD. Hadde vært veldig mye lettere å gå inn i innstillingene hvis man f.eks. kunne gjort endringene i en app i stedet for å måtte gå gjennom alt på nytt med magnetbryteren, men det gikk bra sist gang så det går nok bra denne gangen også. Greit å være 2 personer når man skal inn i menyen så den ene kan lese manualen mens den andre har øynene på regulatorens display.

Gled deg bare til du får enablet LD :giggle: Da går det enda lenger tid å bla seg gjennom en runde i menyen :thumbsup:

Balmar / CDI jobber også med displayløsningen, men det blir nok en stund etter Trumpeten.
Ellers er også det en vanesak, for meg går det rimelig rask siden jeg noterer alt jeg vill forandre.

Jørg

(....uih, både Lørdag og mørkt ute.... :wink:)

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Nevermind skrev 9 minutter siden:

Flytte batt. sense fra dashbordet til forbruksbatteriet... That make sense ?

På en såpass ny motor ville jeg ikke delt strømforsyning og styring til ulike batterier med mindre motoren har hønsehjerne. 

Nevermind skrev 11 minutter siden:

men spenningen jeg har målt ut fra dynamo på 2,35 og 7,x V. Hvordan forklares det?

Det forklarer i hvert fall hvorfor alarmen går, for ved nøkkel er spenningen 12,7 volt. Noe mer kan jeg ikke bidra med, men jeg lurer jo på hvorfor spenning til start bare er 12,7 volt og 0,5 volt lavere enn til forbruksbatteri. Det blir jo ikke lading av slikt.

Forklaringen på det siste spørsmålet @hegra er at Lithiumbatteriene har vært så godt som fulladet i det siste. Lithiumbatteriene tar i mot mere strøm enn startbatteriet, og når da ladingen stopper før startbatteriet har fått hentet inn det som ble brukt på å starte motoren vil ikke startbatteriets spenning bli like høy som driftsbatteriene spenning. Har jeg flere oppstarten med gliding uten at jeg forbruker noe særlig strøm fra driftsbatteriene vil spenningsforskjellen bli større. Hvis jeg bruker mye strøm vil ladetiden bli lengre, og startbatteriet skal da rekke å få mere strøm før dynamoen stenger ned igjen. 

Nevermind skrev for 16 timer siden:

Målinger gjort med motoren på ca. 1200 rpm. og driftsbatterier oppe på 99-100% kapasitet viste at driftsbatteriene hadde en spenning på 14 V, hvorpå den gikk ned til 13,8 V hvor ladealarmen startet. Det gikk da ingen strøm inn til driftsbatteriene lengre da de var fulle. Samtidig viste da spenningen på startbatteriet 12,9 V. Alle spenninger så langt lest av på batterimonitoren. 

Deretter leste jeg av spenningen mellom skillediodens 2 utganger og minus. Driftsbatteriene hadde da en spenning på 13,65 V, startbatteriet 12,77 V, og mellom skillediodens inngang og minus leste jeg av 2,35 V. Den siste hadde jeg forventet skulle være 0.  

Tror du må være mer nøye med og skrive om motor er i gang eller ikke under målinger. Her er noe riktig og noe feil alt etter om motor står eller ikke. Helt til slutt hvor du forventer 0 er riktig forventet om motor står, feil om motor går. De andre verdiene lenger opp er veldig lave om motor går, men ok om motor står. 

Balmar har bare P-type dynamoer og ingen har vanlig D+.
6-series har nok en simulert D+ kontakt til ladelampe, men den er ikke til å forsyne eller til magnetisering.

Men denne 2 - 7V målingen kan evt. ha to årsaker, som jeg ser det nå mellom to kopp kaffe.

1.) TS har Victron Argofet og bruker Energize-funksjonen.
Da sender Argofet spenning på inngangen, slik at en dynamo som trenger får spenning på B+ for å starte opp.
Dette ville ikke være nødvendig for dynamoer fra Balmar.

2.) Han bruker ekstern regulator med positiv regulering.
Når denne har tilkoblet stator-inn (hvit, kontakt nr. 12 på MC-614) vill regulatoren levere
noe veldig lav-energetisk puls på felt for å holde liv i f.eks. turtallmåleren.

Det er bare veldig lite energi i denne pulsen, og kanskje TS måler noe av den.
Når det skal testes kunne man enkelt drar ut sikringen fra Sense (1A)
som gjør at MC arbeider videre men så slutter å levere spenning til Felt.
Har dette å gjøre med det da burde jo denne svake spenningen han måler forsvinne.

Jørg 

hegra skrev On 4.5.2019 at 22.47:

På en såpass ny motor ville jeg ikke delt strømforsyning og styring til ulike batterier med mindre motoren har hønsehjerne.

Bortsett av parametere til alarm som nå kan konfigureres på en del dashbord
finnes det fortsatt ikke mange motorstyringer som har mulighet for å styre dynamoen.
De fleste dynamoer har konvensjonell, dvs. vanlig analog regulator.

:seeya:
Jørg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...