Jump to content

Battri hovedbryter Beneteau Antares 7.50


Stein Erik

Recommended Posts

Er det noen på forumet som vet hvordan hovedbryteren på denne båten fungerer? Båten har 2 x110amp batterier koplet i paralell(pluss til pluss og minus til minus). Når jeg måler mellom polene på hovedbryter får jeg 12v.Det går altså både pluss og minus inn på hovedbryteren under dørken. Settes håndtaket på tvers, brytes strømmen over kontakt polene, men det står fortsatt på strøm til lys etc inne i kahytten. Det står en ekstra bryter i skapet under vasken som styrer dette.  Settes hovedbryter i "maskin" rommet rett opp og ned, brytes all strøm til lys etc. Det er da mulig å måle strøm 12v over begge hovedkontaktene inne i hovedstrøm bryteren. I tillegg er det montert en Webasto som får strøm direkte fra kontakten fra batteriene inn på hovedbryteren under dørken Minus kommer fra skinne like ved hovedbryter. Webasto har følgelig strøm uansett hvilken possisjon hovedbryter kontakten står i(alltid på)

Skjønner lite av dette oppsettet. 

Noen som har vært borti dette? 

Toddy. 

Link to post

Når en hvilken som helst bryter er i "av" posisjon, vil det da kursen være brutt. 

Hvis du da setter et voltmeter over kontaktene, da har du dannet kontakt "over" denne bryteren. 

Denne målingen har ingen relevans. Det eneste du kan oppnå er å ødelegge multi-unstrumentet ditt. 

Hvis du skal måle spenningen på bryteren, så må du sette pluss/rød fra måleinstrument på kabel inn eller ut, så minus/sort til minus. Enten på jording -skinne, eller direkte på minus på batteri. 

 

Har du noen problemer med ditt el-anlegg? Hva er det du måler etter?

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post

Problemet er at batteriene "tømmer" seg selv, og vi vet ikke når strømmen er av eller ikke. Vanlige batteri hovedstrøm brytere, bryter pluss. Her kommer pluss og minus inn på bryteren. Det har jeg aldri før sett. Hva er vitsen med å kople to batterier på denne måten? 

Vanligvis har en separat start og forbruks batterier, med mulighet til å kople dem sammen via bryter, dersom start batteriet går tomt? 

 

Link to post
Stein Erik skrev 8 minutter siden:

Problemet er at batteriene "tømmer" seg selv, og vi vet ikke når strømmen er av eller ikke. Vanlige batteri hovedstrøm brytere, bryter pluss. Her kommer pluss og minus inn på bryteren. Det har jeg aldri før sett. Hva er vitsen med å kople to batterier på denne måten? 

 

To-polet bryter? Bryter både pluss og minus.

Hilsen ikke-elektriker.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post

Du sier det går både pluss og minus inn på hovedruter. Er det da fire tilkoblinger på hovedbryter? Pluss inn, og ut. Samt minus inn, og ut? Som bryter både pluss og minus? Fint å sett et bilde. 

 

Ellers for å finne ut hva som tapper så er det enkleste å koble et amperemeter i serie fra plusspolen. Det vil si kople fra plusspolen, så sette et amperemeter mellom pol og kabelsko. Du vil da kunne se hvor mange ampere som tappes. Du kan så koble fra forbrukere, dra sikringer til du finner hva som tapper. Jeg ville begynt med å kobla fra radio. På min trekker minne/konstant strøm, en del. 

 

Lykke til. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...