M/S Tilia Startet 28.April.2019 Link til dette innlegget Startet 28.April.2019 Heisann båtfolk, etter mangen år som hovedsakelig leser av dette forum, har eg nå endelig rotet meg til og lage min egen tråd. Her tenkte eg og skrive litt om min bruk og oppgradering av mine(Alt for mange) båter. Eg rekner meg som over gjennomsnittet interessert i båt, og har eit håp om at eg skal bli litt mer kunnskapsrik i forhold til oppgraderinger og prosjekter av diverse ombord i disse båtene. Tenker eg kommer til og introdusere dere for de forskjellige båtene litt sånn underveis i denne trådene etterhvert som eg bruker eller fikser på de. Kan presantere hovedfartøyet og forøverig den nyeste i samlingen nå: M/S Tilia er en 27 fots Tobias sjark fra 1985, motoren er en like gammel sak som er av typen Sabb Mitsubishi på 65 hk. Denne er påmontert ett Sabb HVP25 gir som gjør at båten er meeget fin og manøvrere. Det er endel plukk med denne båten, men den er hvertfall operativ og flittig i bruk. Her Følger ett par bilder. Planene for denne båten blir til litt sånn underveis, men foreløpige planer er; En skikkelig vask av lugar, styrhus og maskinrom. Montere autopilot Montere dieselvarmer Gå igjennom elektrisk anlegg Kappe av den 11cm i baug for å kunne få den under 8 meter for og få den fiskerireg. Oppgradere arbeidsdekk med garnbinge o.l. Denne listen baller nok på seg etterhvert, det tar vi som det kommer. Ene skippshunden følger med Prøver meg på krepsefiske om dagene, har bare ute 10 forsøksteiner, fikk no ett par stk. Steinar. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Tilia Svart 29.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Heisann, ser eg rotet litt med bildene eg la ut igår. #flinkmedpc. Fikk meg uansett en tur i båten i ettermiddag/kveld også. Startet med og legge opp ny vaier til giret for inn og utkobling. Var endel plukk med dette da eg måtte lage meg en braket for og få feste til vaieren noke nærmere hendelen på giret. Eg klarte no og få til noke tilslutt uten at det ble veldig vakkert, men det virket ihvertfall. Etter dette så nyttet eg sjangsen til og få meg en tur utpå. lastet ombord krepseteinene og bestemte meg for og prøve fiske på en ny plass Håper eg treffer der altså Er det forresten noken som vet hvordan eg kan få ed kvaliteten på bildene litt slik at eg kan legge inn litt fler i hvert innlegg? Slenger med ett par stemningbilder fra idag Steinar. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 (redigert) Er det Solsvik sundet du går igjennom på ene bildet..? Syns bildene er fin slik de er jeg...men du har lagt ut dobbelt noen ganger...? Redigert 30.April.2019 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
torebåt Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Jeg synes det er kjekt å lese om, og se bilder av bruksbåter. Båten ser bra ut. Gjerne mye bilder av turer, vedlikehold og oppgraderinger Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Flott tråd! Gleder meg til å lese flere erfaringer om krepsefisket ditt og om båtene dine M/S Tilia skrev for 11 timer siden: Er det forresten noken som vet hvordan eg kan få ed kvaliteten på bildene litt slik at eg kan legge inn litt fler i hvert innlegg? Jeg lager alltid en mappe med bildene jeg skal sette inn i et innlegg. Komprimerer da bildene jeg skal bruke slik at de ikke tar så stor plass. Før har jeg alltid brukt det innebygde programmet i Windows til dette (Office Picture Manager eller hva det var), men i den nye Office pakka er ikke dette programmet med lenger. Etter tips fra @Lars H. lastet jeg da ned et gratisprogram som heter Irfanwiev til dette bruket, og det fungerer bra. Savner det gamle Microsoftprogrammet da det var noe enklere, men Irfanview er nok mye mer avansert og et bedre program. Det geniale er at du på en meget enkel måte kan krympe alle bildene i en mappe, og det er faktisk gjort i en fei når du først finner ut av det. Her finner du link til programmet, og til en veiledning Lars H. har laget: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
M/S Tilia Svart 30.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Ida Marie III skrev for 12 timer siden: Er det Solsvik sundet du går igjennom på ene bildet? Syns bildene er fin slik de er jeg...men du har lagt ut dobbelt noen ganger...? Jepp det er solsvik sundet. fattern har nøst i solsvik sundet så det er der båtene ligger Eg skjønner ikkje helt korfor bildene kommer dobbelt Takk for tips @Komodo skal sjekke ut det programmet Sitér dette innlegget Link to post
M/S Tilia Svart 1.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 God kveld folkens Idag ble det tid til en tur på sjø igjen, meg og en kamerat bestemte oss for og pilke litt og at vi skulle trekke en prøve krepselenke vi har ute. denne lenken består av 10 forskjellige type teiner for og teste hvilken som fisker best. Vi har etter eit par hal konkludert med at vi kanskje må finne ett område der vi vet det er kreps før vi får verdifulle svar på testen. lenken består av 2 små havteiner, 1 stor gammeldags havteine med 1.etasje, 1 leppefiskteine, 2 skotteteiner og 4 krepseteiner i forskjellige farger og fasonger. idag fikk vi 7 kreps der 2 var undermåls. Pilkingen var enda mindre vellykket idag, og resultate ble med 2 napp. Stengene klare På tur ut igjennom Landroosen med svimmlende 6.7 knop Plutselig forsvant sikten når vi skulle inn igjen, men var ikkje værre enn at vi hvertfall antydet land igjennom skodden. Ellers så fikk eg til og krympe bildene med programet Komodo anbefalte, no gjenstår bare og finne ut hvordan eg tar hele mappen i en engang så eg slepper og ta ett og ett bilde. Steinar. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Har du forsøkt deg på Landro båen... Ligger noen nm rett til havs... Jeg har hatt god uttelling der tidligere.. Serlig når tidevannet stiger.. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Tilia Svart 1.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Ja der har eg fisket mye fin fisk @Ida Marie III, var egentlig ut der vi tenkte og gå idag også, men der var bygget seg opp endel sjø vestpå. Derfor valgte vi og prøve innaskjærs, ingen av oss orket og fiske i dingling idag. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Tilia Svart 5.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 God aften folkens Idag i sånn ca 9 tiden i morges orket eg ikkje prøve og sove mer etter og ha blitt holdt våken i hele natt av at skipshundene spetaklet noke fælt i ett forsøk på ett parringsrituale. vi har tatt våre forhåndsregler så det skal litt til for at dei skal klare og lage en ny uønsket rase heldigvis. Uansett så fant eg ut at eg ikkje orket og forsøke og sove noke mer og valgte og ta turen utpå for og trekke krepselenken. Full i arbeidslyst drog eg arbeidklærne på meg, kastet meg i bilen og satte kursen mot naustet . Vel fremme i naustet kurset eg meg fram til fryseboksen der eg dro fram agn, deretter rotet eg frem dei gamle krepsehusene som låg igjen etter at fattern dreiv aktivt krepsefiske tidligere og satte kursen mot sjarken. No var eg passe spent på om den nye krepseplassen skulle gi uttelling. Fikk kommet meg inn i styrhuset, slo på hovedstrømmen, peilet olje og sjekket kjølevann før eg vridde om nøkkelen og glødet, trykket inn nøkkelen og vridde ett hakk til, og skuffelsen var ett faktum! Den eneste lyden som åpenbarte seg fra maskinrommet var "klikk".... Ka i svarte #=%@¤%#... Her viste det seg jo fort og være flatt batteri, jaggu ble eg straffet for og ikkje rote meg til å koble strømmen til lyset i maskinrommet innom hovedbryteren slik som forrige eiger ikkje har gjort. Denne gang hadde vi glemt og slå det av når vi gikk hjem.. Inni naustet viste eg at det skulle stå ett ekstra batteri som eg har brukt til lensepumpen i en snekke eg har... dette viste seg og være flatt det også Jaja, eg fikk no satt batteriet på lading, og fikk lagt til tau og ile som eg skal bruke for og få krepsehusene ned på litt dyp. I tillegg fant eg ut at eg må få ræven i gir med og få ryddet litt i lugaren, for der nede såg det ikkje ut. Det var vel egentlig det eg nådde idag før eg måtte avgårde i middagsbesøk til svigers. No fikk eg ikkje satt inn bilder idag men kan jo hende dei dukker opp nederst i innlegget om det bare er pcen som tuller seg. Steinar. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Kjedelig med slike episoder, får bare håpe man lærer noe av det M/S Tilia skrev for 1 time siden: ... fikk lagt til tau og ile som eg skal bruke for og få krepsehusene ned på litt dyp. Krepsehus, er det ei slags sanketeine som du oppbevarer krepsen i? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
M/S Tilia Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Komodo skrev for 10 timer siden: Krepsehus, er det ei slags sanketeine som du oppbevarer krepsen i? Ja det stemmer, skal se om eg klarer og få lagt ut ett bilde av det litt seinere Sitér dette innlegget Link to post
M/S Tilia Svart 14.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Heisann, har ikkje helt at tiden til og oppdatere her inne før nå, men litt båtliv har eg no hatt. Kan begynne med og legge ut bilder av disse krepsehusene/sanketeinene. Sånn ser det ut sammenslått; Og sånn bygget sammen uten lokk; Også med lokk; Disse er jo helt geniale siden de nesten ikkje tar plass når de er sammenslått. Som nevnt i tildligere innlegg, så fikk eg ikkje igang grunnet flatt batteri, så dagen etter og når batteriet hadde ladet over natten så reiste eg i båten for et nytt forsøk. Eg stusset litt på hvorfor batteriet skulle være utladet etter 4 dager med disse ledlampene i maskinrommet stående på... batteriet er jo på hele 220 amper, eg tenkte vel i di baner at batteriet gjerne begynnte og bli gammelt, sjøl om eg ikkje har merket noke tegn på dette tidligere. Uansett, etter en natt på lading var spenningen stor når vi no endelig skulle få prøve og dra krepseteiner på en ny plass, så eg vridde om nøkkelen for å gløde og alt såg bra ut. Etter ca 10 sek. med gløding så sluknet glødelampen og ladelampen og disse tentes ikkje igjen før eg hadde slått av og på tenningen. Ikkje var det antydning til liv i starteren heller, vi sjekket alt av koblinger på batteri, starter og diverse andre plasser og fant ut at alt virket til og være skikkelig fastskrudd. Det var ikkje før en stund etterpå, etter mykje bannskap og frustrasjon at vi fant ut vi skulle rett og slett hive nedi ett nytt batteri fra en annen båt. Når vi da skulle løsne på batteriklemmene så åpenbarte feilen seg, minusklemmen var slett ikkje skikkelig tilskrudd, selv om det virket slik når vi tok tak i den for og sjekke tidligere. Så da teitet vi til den, og maskinen hoppet igang så snart vi snudde på nøkkelen . Selve krepsefisket ble skuff... ikkje en eneste kreps på 20 teiner Og eg som hadde så tro på den plassen... fikk med opp en av de andre som hadde satt over meg og fikk bekreftet at det var krepseteiner dei andre fisket med der også... vi prøvde 1. nytt utsett der som vi drog igår... og da fikk vi 1. kreps... Fikk hvertfall eit par fine bilder på turene da. Litt rufsevær ene dagen i var ute. Også mannskapet (lekekaptein og matros med ryggen til, øverstkommanderende og nestsjef med fine smil) Ellers så hadde vi oss en tur ut med båten til frøkna her på lørdagen, fin tur med litt bølgehopp. Båten er en Askeladden 515 freestyle med 75hk mercury på hekken, denne kommer litt mer om etterhvert da den snart skal på land for litt vedlikehold og oppgradering. Steinar. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Morsom tråd å følge ? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Tilia Svart 25.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 Heisann er blitt litt tid siden siste oppdatering, men båten har ikkje fått ligge stille av den grunn. Har slitt med internettet hjemme, men eg tror at vi får sving på det No ? skal lage en skikkelig oppdatering med bilder og det hele i kveld eller i morgen om Internetten er kommet i vater. Steinar. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 25.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2019 Det blir bra. Artig å følge med på båtlivet ditt. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Ida Marie III Svart 26.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2019 Hei Tilia Hvordan er fiske der vest for tiden..? Tenkte meg ut der noen dager i neste uke med en del garn...Sandøy eller lengre sør.. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Tilia Svart 27.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Hei Ida Marie III, eg hadde ute litt garn i landro osen for en ukes tid siden, var ikkje veldig mykje fangst. Fikk eit par store torsker, og noken store langer. Lyren var det bare en av Ellers fikk eg nettet opp og gå i går kveld så da kommer det en oppdatering i kveld Sitér dette innlegget Link to post
M/S Tilia Svart 11.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Heisann folkens har vært litt slapp med oppdateringen her inne, men det betyr ikkje at båten har fått ligge i ro. Eg fikk fisket opp litt kreps og krabbe til min svoger sitt bryllup, og No skal eg fiske for og selge Eg har heller ikkje vært så flink til og ta bilder når eg har vært ute så der må eg skjerpe meg litt Ellers er eg begynt og putle litt med ein Rana 530 eg har, forsovidt ikkje så mykje og gjer med båten men motoren er ikkje helt frisk, har også tatt av kalesjen av båten så naboen skal få sy over saumene og bytte eit vindu i den. Ellers skal eg ha meg ein tur ombord i sjarken i morgen og se om eg får montert spylepumpe til dekket ombord der Skal prøve å få tatt litt bilder når eg holder på. Steinar. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Tilia Svart 25.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Heisann, fortsatt ikkje fått inn helt rutine med og oppdatere her inne så det kommer sånn innimellom, men jaggu lærte eg at det straffer seg og drøye oppdateringer. Har putlet litt i båten og fått tatt noken bilder av både rydding i sjarken, krepse og krabbefiske, havfiske og endel vedlikehold av Askeladden(inkludert montering av hydraulisk styring) disse bildene har eg på telefonen min som eg har lagret trygt på 8 ish meter under flytebryggen Skal ha meg en tur ned og se om eg får tak i den igjen i løpet av helga, forhåpentligvis klarer eg og berge bildene mine... Ellers så har eg fått ryddet bra opp i sjarken, tømt absolutt alt utav lugar og styrhus å fått vasket skikkelig ned inni der. Skal også tømme lasterommet, avfette og vaske det. I Askeladden har eg bytter ut gammel treig teleflex stryring, med helt ny hydraulisk styring, monteringen gikk forsåvidt veldig greit. Er litt luft igjen i systemet merket vi da båten kom på sjø, men ikkje mer enn at vi kan leve med det til båten skal på land igjen. Fant også eit par hakk i båten som var dårlig reparert med gelcoat sparkel, åpnet opp disse for og legge i ny sparkel da det ene hakket viste seg og være endel dypere enn først antatt, fikk fylt dette opp med glassfibersparkel og la så gelcoatsparkel utenpå det igjen. Pga. Tidsnøden så må dette fin pusses når båten kommer på land igjen. Det var no hvertfall litt om det som er blitt gjort i det siste, men uten bilder. Fortsatt god ferie til dei som har det Steinar. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Hvordan står det til med tobiasen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.