Jump to content

Problemer med innvendig ankervinsj (sluring og plassmangel) - Ønsker råd - Skarpnes 30

Bjarty

Recommended Posts

Hei! Jeg har en Skarpnes 30 med innvending ankervinsj, problemet er at under vinsjen er det ikke stor plass for lagring av 50 meter blytau. 
Det ender da ofte opp med sluring, og jeg må rydde alt vekk i akterkabin for å få tilgang til skiten.

Dette er veldig slitsomt og jeg har bestemt meg for å fikse det.

Som bildet viser så er det lite plass grunnet eksosslangen, ønsker forslag til utbedring.

All skitten som er til høyre i bildet er tang og gammelt salt vann, lukter dritt.

Det er ikke hoved problemet, men nevner det for de som vurderer innvendig ankervinsj.

Jeg har tenkt følgende alternativer:

* Forsøke å flytte eksosslangen, slik at den går rundt innspeksjon luken, dette vil gå med en del rustfrie vinkler.. muligens

* Flytte hele eksos utblåset, det er ikke plass til venstre der er det styresylinder. men flytte det lenger frem på båten.

* Flytte ankervinsjen ut på badeplatformen.

* Hva men kjetting? Går det å bruke kjetting innvendig?

Ønsker råd, eventuelt bilder fra andre som har innvendig ankervinsj på skarpnes 30.

2019-04-28_20_37_47.jpg

Du er vel inne på løsninger selv, få større fallhøyde. 

Kjetting krever også en god del fallhøyde, kjetting bygger tårn, hvis du ikke kjøper syrefast kjetting til 3-4ganger prisen.

Hvis du får nok fallhøyde ved å flytte eksos, kan du også forsøke vri vinsj noen grader, slik at tauet for litt mer kontakt med kabularet, mye mindre sjangs for sluring da. 

Min erfaring er at kjetting drar med seg mer rusk og rask inn i båten enn tau. Har tau nå, kommer svært lite vann inn, men min vinsj er vridd ca 30grader +  fra vertikalen.

Redigert av Førstefender (see edit history)
12 minutes ago, Bjarty said:

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår deg, mener du at du vrir vinsjen slik at tauet (på innsiden) kommer mer på babord side?

Nei, slik vinsjen står nå og når vinsj drar inn tau, er bare ca 70-90grader (av 360 grader helt rundt) av kabularet i kontakt med tauet. 

Vrir du motor mot veggen akter, vi kabularet kanskje gripe tak i tau 120grader.

Var det forstålig? kan forsøke tegene :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...