Knallipadden Startet 29.April.2019 Link til dette innlegget Startet 29.April.2019 (redigert) Vurderer en daycruiser, og ser at samme båten (uttern) blir oppgitt til samme hastighet med begge motorene av selger. Noen som har erfaring med de to? Hva er bra og dårlig, og er de like sterk? Redigert 29.April.2019 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skallebank Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Har erfaring med Optimax 150, som er samme motor. Sterk, og økonomisk til totakter å være. Lett til å leveres med så mye som 175 HK. Min funket uten problemer, til jeg solgte den med rundt 450 timer på telleren. Men: Knotete å bytte tennplugger på. Nedre del av motorkåpe må av for å komme til nedre plugger. Støyende motor. Voldsomt mye støy på tomgang og i lav fart, sammenlignet med både firetaktere og andre direkteinnsprøytede totaktere. (Etec) Skjærende, ubehagelig støybilde på enkelte turtall i marsj. Andre turtall igjen ok, uten å noen gang utmerke seg som stillegående. Verado 200 kjenner jeg kun som passasjer. Relativt Stillegående i lav fart. Som normalt for en firetakter. Noe hvin fra kompressor i høy fart. Kompleks motor med mange kostbare feilkilder. Veier ca 35kg mer enn optimax. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 29.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Så jeg bør styre unna verado? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Jeg vil heller si det motsatte. Verado er som nevnt en mer avansert motor. Noe som jeg vil si er en stor fordel. Du får elektrisk gir, og servo. Noe som gir en meget behagelig, og brukervennlig motor. Med vedlikeholdsfrie ventiler, og kamkjede, så er det ikke mye mer vedlikehold en totakter. Optimax har et godt rykte, men husk dagens totaktere er kompliserte motorer de å. Hvis det er til en daycruiser så ville jeg valgt markedets mest stillegående motor. Prøvekjørt, velg den du liker. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Ville ha styrt unna Optimaxen pga støyen. Må jo ha hørselvern på seg under fart. Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Eg har ingen erfaring med Optimax, men har erfaring med Verado. Første eg har erfaring med er søster min sin 2012 Verado 300 G2, denne motoren var kjørt 150t når båten blei innkjøpt i 2013.. Nå er den kjørt ca. 550timer. Den har fra dag 1 alltid vert turn-key, aldri et feilslag.. Min egen Verado 200 G1 er kjørt 1100timer og blei innkjøpt rimelig grunnet timetallet og at den ikke hadde vert startet på et år osv. Her gjorde eg SELV ein stor feil ved oppstart som resulterte i hydrolock på nederste sylinder og påfølgende rådebrekkasje.. Eg har med andre ord hatt min motor i småbiter sjekket alt, og her var det etter 1100 timer/10-år ingen slitasjekanter eller korrosjon. Min motor er nå på sjøen og virker utmerket igjen.. Nå er eg utdannet landbruksmekaniker, men vil ikke si at verado er mer kompleks en andre 4 taktere. Den har registerkjede, som ikke skal byttes.. Og Service er relativt enkelt. Verado L6 (Som Uttern D66 er levert med, er vel denne du ser på?) har el. servostyring som er Fantastisk, en har fingerlett styring uansett.. På min brukte motor hadde denne servopumpa stått under vann (er ekstern og står inne i båten) med resultat at den var død, etter litt søk på nettet (denne pumpa er dyr original) så er dette samme servopumpe som sitter i mange biler bla. Opel Astra som mi kommer ifra. Det kostet meg ein 500lapp? Og den har DTS (Digital Trottle Shift) dvs. Gass å gir digitalt også et system som har fungert utmerket på begge motorene eg har kjennskap til.. Så alt i alt er min konklusjon at eg hadde valgt Verado igjen. Verado L6 200 er minste 6syl Og blei laget frem til 2008, når 200 L4 blei lansert. Den kan dermed omprogrameres til 275hk da dette er identisk motor, 300 har andre dyser, stempel og annet undervannshus bla. 350-400 har og samme blokk, men med litt fleire modifikasjoner på kjøling osv.. Blei et langt svar dette.? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Gammern Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Hva var den store feilen du gjorde ? En motor skal vel tåle å bli lagret et år uten noen større dikkedarer ? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Joda, det tåler dei. Denne var lagret ute (kondens over tid), så transportert liggende til Vestlandet. Har nok samlet seg litt vann i intercooleren som fant veien inn i nederste sylinder når eg forsøkte å starte.. Dermed fikk eg ein ‘hydrolock’ på nedre sylinder. Så feilen eg gjorde var å ikke ta ut pluggene og kjøre motor på starter uten plugger for å få ut ev.vann.. Dette er jo ting eg viste at må gjøres, men glemte i ‘kampens hete’.. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
tkb Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Bra svar Bergsholmen. Jeg ville også valgt Verado. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 hva med fuelforbruket på gen1 Verado? mener å ha hørt at de er normalt snille på fuel på pen kjøring , men temmelig tørste på fullt..? Uttern 66 er vel en båt som fint takler litt vekt i hekken også? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bergsholmen Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Syns ikke min er så verst, nå er min båt 20 fot og har nok av krefter. ligger på rundt: 20l/t på ca.20knop 32-3400 omd. 35l/t på ca.30knop 43-4500 omd. (dette litt fritt etter husk, legger ikke veldig mye tid i det) Gen 1, er som @ivar sier ‘snille’ på fin kjøring, men blir litt tørste over 5000omd då den gir meir fuel for kjøling av stempel osv. Det er vertfall det eg har lest, og ser er eg skjelden over 5000omd. og i tilfelle så er det kun kort tid? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Kiekhaefer Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Hadde en Verado L6 i mange år, god motor med svært lite feil. Optimax er også en god motor men etter dagens standard så støyer den for mye etter min mening....( høres ut som en sementblander med gåen tannkrans )?? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 de fleste amerikanerne banker 1000+ timer på verado. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 3-4 tusen timer er ingen problem på disse. Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 (redigert) @andersb Verado og andre 4taktere bør lett kunne gå fleire tusen timer. Er mer tæring av lite bruker største problemet, bare fordel at dei blir brukte. Min egen er som tidligere nevnt kjørt mye, dvs 1175t i skrivende stund. Og fungerer utmerket, skal skifte ein foring i festebranketten te vinteren.. På styringen, denne foringen ligger alltid under vann Og begynner nå å bli litt slitt/slark, noe som etter min mening er forventet. Legger med bilde av sylindrene på min motor etter 1100t, finnes ikke slitekanter og ein kan fortatt se ‘honemerkene’ etter motor var ny. Redigert 1.Juli.2020 av Bergsholmen (see edit history) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
CabinJon Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 Bergsholmen skrev On 29.4.2019 at 19.21: Eg har ingen erfaring med Optimax, men har erfaring med Verado. Første eg har erfaring med er søster min sin 2012 Verado 300 G2, denne motoren var kjørt 150t når båten blei innkjøpt i 2013.. Nå er den kjørt ca. 550timer. Den har fra dag 1 alltid vert turn-key, aldri et feilslag.. Min egen Verado 200 G1 er kjørt 1100timer og blei innkjøpt rimelig grunnet timetallet og at den ikke hadde vert startet på et år osv. Her gjorde eg SELV ein stor feil ved oppstart som resulterte i hydrolock på nederste sylinder og påfølgende rådebrekkasje.. Eg har med andre ord hatt min motor i småbiter sjekket alt, og her var det etter 1100 timer/10-år ingen slitasjekanter eller korrosjon. Min motor er nå på sjøen og virker utmerket igjen.. Nå er eg utdannet landbruksmekaniker, men vil ikke si at verado er mer kompleks en andre 4 taktere. Den har registerkjede, som ikke skal byttes.. Og Service er relativt enkelt. Verado L6 (Som Uttern D66 er levert med, er vel denne du ser på?) har el. servostyring som er Fantastisk, en har fingerlett styring uansett.. På min brukte motor hadde denne servopumpa stått under vann (er ekstern og står inne i båten) med resultat at den var død, etter litt søk på nettet (denne pumpa er dyr original) så er dette samme servopumpe som sitter i mange biler bla. Opel Astra som mi kommer ifra. Det kostet meg ein 500lapp? Og den har DTS (Digital Trottle Shift) dvs. Gass å gir digitalt også et system som har fungert utmerket på begge motorene eg har kjennskap til.. Så alt i alt er min konklusjon at eg hadde valgt Verado igjen. Verado L6 200 er minste 6syl Og blei laget frem til 2008, når 200 L4 blei lansert. Den kan dermed omprogrameres til 275hk da dette er identisk motor, 300 har andre dyser, stempel og annet undervannshus bla. 350-400 har og samme blokk, men med litt fleire modifikasjoner på kjøling osv.. Blei et langt svar dette.? Litt off topic, men hvordan vet jeg om jeg har L6 eller ikke? Kjøpt båt med Verado 200, produsert januar 2007. Finner ingen treff når jeg søker på serienummer på nett S.N.0P473166. Skjønner at Mercury hadde et generasjonsbytte dette året? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 CabinJon skrev for 3 timer siden: Litt off topic, men hvordan vet jeg om jeg har L6 eller ikke? Kjøpt båt med Verado 200, produsert januar 2007. Finner ingen treff når jeg søker på serienummer på nett S.N.0P473166. Skjønner at Mercury hadde et generasjonsbytte dette året? L6 betyr in-Line 6. Seks sylindre, rekke. L4 er fire-sylindre. Så tell antall tennplugger, så får du svaret. Sitér dette innlegget Link to post
CabinJon Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 Sørlandet2 skrev for 1 time siden: L6 betyr in-Line 6. Seks sylindre, rekke. L4 er fire-sylindre. Så tell antall tennplugger, så får du svaret. Takk for det! Da vil det si at jeg har gen1 siden det er seks sylindere og verado 200. Gen2 av verado 200 kom vel som 4 sylindre har jeg vel lest her? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 Vis du har rødt i bakgrunnen på bokstavene på dekselet (Mercury merket) så har du Gen 1. Gen 2 200 L6 kom tilbake etter noen år vekke. Husker ikke årstall heilt? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
CabinJon Svart 30.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2020 Bergsholmen skrev On 26.10.2020 at 19.32: Vis du har rødt i bakgrunnen på bokstavene på dekselet (Mercury merket) så har du Gen 1. Gen 2 200 L6 kom tilbake etter noen år vekke. Husker ikke årstall heilt? Takk for det Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.