Jump to content

Mercury 175 optimax vs Mercury 200 verado?


Knallipadden

Recommended Posts

Har erfaring med Optimax 150, som er samme motor. 

Sterk, og økonomisk til totakter å være.

Lett til å leveres med så mye som 175 HK.

Min funket uten problemer, til jeg solgte den med rundt 450 timer på telleren.

Men:

Knotete å bytte tennplugger på. Nedre del av motorkåpe må av for å komme til nedre plugger.

Støyende motor. Voldsomt mye støy på tomgang og i lav fart, sammenlignet med både firetaktere og andre direkteinnsprøytede totaktere. (Etec)

Skjærende, ubehagelig støybilde på enkelte turtall i marsj. Andre turtall igjen ok, uten å noen gang utmerke seg som stillegående.

 

Verado 200 kjenner jeg kun som passasjer.

Relativt Stillegående i lav fart. Som normalt for en firetakter.

Noe hvin fra kompressor i høy fart.

Kompleks motor med mange kostbare feilkilder.

Veier ca 35kg mer enn optimax.

 

 

 

 

Link to post

Jeg vil heller si det motsatte. 

Verado er som nevnt en mer avansert motor. Noe som jeg vil si er en stor fordel. Du får elektrisk gir, og servo. Noe som gir en meget behagelig, og brukervennlig motor. Med vedlikeholdsfrie ventiler, og kamkjede, så er det ikke mye mer vedlikehold en totakter. 

Optimax har et godt rykte, men husk dagens totaktere er kompliserte motorer de å. 

Hvis det er til en daycruiser så ville jeg valgt markedets mest stillegående motor. 

Prøvekjørt, velg den du liker. 

Link to post

Eg har ingen erfaring med Optimax, men har erfaring med Verado.

Første eg har erfaring med er søster min sin 2012 Verado 300 G2, denne motoren var kjørt 150t når båten blei innkjøpt i 2013.. Nå er den kjørt ca. 550timer.

Den har fra dag 1 alltid vert turn-key, aldri et feilslag.. 

 

Min egen Verado 200 G1 er kjørt 1100timer og blei innkjøpt rimelig grunnet timetallet og at den ikke hadde vert startet på et år osv. 

Her gjorde eg SELV ein stor feil ved oppstart som resulterte i hydrolock på nederste sylinder og påfølgende rådebrekkasje.. 

Eg har med andre ord hatt min motor i småbiter sjekket alt, og her var det etter 1100 timer/10-år ingen slitasjekanter eller korrosjon. 

Min motor er nå på sjøen og virker utmerket igjen..

Nå er eg utdannet landbruksmekaniker, men vil ikke si at verado er mer kompleks en andre 4 taktere. Den har registerkjede, som ikke skal byttes.. Og Service er relativt enkelt.

 

Verado L6 (Som Uttern D66 er levert med, er vel denne du ser på?) har el. servostyring som er Fantastisk, en har fingerlett styring uansett..

På min brukte motor hadde denne servopumpa stått under vann (er ekstern og står inne i båten) med resultat at den var død, etter litt søk på nettet (denne pumpa er dyr original) så er dette samme servopumpe som sitter i mange biler bla. Opel Astra som mi kommer ifra.

Det kostet meg ein 500lapp?

 

Og den har DTS (Digital Trottle Shift) dvs. Gass å gir digitalt også et system som har fungert utmerket på begge motorene eg har kjennskap til..

 

Så alt i alt er min konklusjon at eg hadde valgt Verado igjen.

 

Verado L6 200 er minste 6syl Og blei laget frem til 2008, når 200 L4 blei lansert. 

Den kan dermed omprogrameres til 275hk da dette er identisk motor, 300 har andre dyser, stempel og annet undervannshus bla. 350-400 har og samme blokk, men med litt fleire modifikasjoner på kjøling osv..

 

Blei et langt svar dette.?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
  • 1 år senere...

Joda, det tåler dei.

Denne var lagret ute (kondens over tid), så transportert liggende til Vestlandet.

Har nok samlet seg litt vann i intercooleren som fant veien inn i nederste sylinder når eg forsøkte å starte..

Dermed fikk eg ein ‘hydrolock’ på nedre sylinder.

 

Så feilen eg gjorde var å ikke ta ut pluggene og kjøre motor på starter uten plugger for å få ut ev.vann..

Dette er jo ting eg viste at må gjøres, men glemte i ‘kampens hete’..

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

hva med fuelforbruket på gen1 Verado?    mener å ha hørt at de er normalt snille på fuel på pen kjøring , men temmelig tørste på fullt..? 

 

Uttern 66 er vel en båt som fint takler litt vekt i hekken også?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Syns ikke min er så verst, nå er min båt 20 fot og har nok av krefter.

ligger på rundt:

20l/t på ca.20knop 32-3400 omd. 
35l/t på ca.30knop 43-4500 omd.
(dette litt fritt etter husk, legger ikke veldig mye tid i det)

 

Gen 1, er som @ivar sier ‘snille’ på fin kjøring, men blir litt tørste over 5000omd då den gir meir fuel for kjøling av stempel osv.

Det er vertfall det eg har lest, og ser er eg skjelden over 5000omd. og i tilfelle så er det kun kort tid?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

@andersb Verado og andre 4taktere bør lett kunne gå fleire tusen timer.

Er mer tæring av lite bruker største problemet, bare fordel at dei blir brukte.

 

Min egen er som tidligere nevnt kjørt mye, dvs 1175t i skrivende stund.

Og fungerer utmerket, skal skifte ein foring i festebranketten te vinteren.. På styringen, denne foringen ligger alltid under vann Og begynner nå å bli litt slitt/slark, noe som etter min mening er forventet.

 

Legger med bilde av sylindrene på min motor etter 1100t, finnes ikke slitekanter og ein kan fortatt se ‘honemerkene’ etter motor var ny.

B5271BB5-A63D-43DC-A28C-8A3528AF40AE.jpeg.bf14b7e20106f450f73b533cd5ec30b3.jpeg

 

06492BA2-DBF8-40B2-BEE0-070821AD4D66.jpeg

Redigert av Bergsholmen (see edit history)

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
  • 3 måneder senere...
Bergsholmen skrev On 29.4.2019 at 19.21:

Eg har ingen erfaring med Optimax, men har erfaring med Verado.

Første eg har erfaring med er søster min sin 2012 Verado 300 G2, denne motoren var kjørt 150t når båten blei innkjøpt i 2013.. Nå er den kjørt ca. 550timer.

Den har fra dag 1 alltid vert turn-key, aldri et feilslag.. 

 

Min egen Verado 200 G1 er kjørt 1100timer og blei innkjøpt rimelig grunnet timetallet og at den ikke hadde vert startet på et år osv. 

Her gjorde eg SELV ein stor feil ved oppstart som resulterte i hydrolock på nederste sylinder og påfølgende rådebrekkasje.. 

Eg har med andre ord hatt min motor i småbiter sjekket alt, og her var det etter 1100 timer/10-år ingen slitasjekanter eller korrosjon. 

Min motor er nå på sjøen og virker utmerket igjen..

Nå er eg utdannet landbruksmekaniker, men vil ikke si at verado er mer kompleks en andre 4 taktere. Den har registerkjede, som ikke skal byttes.. Og Service er relativt enkelt.

 

Verado L6 (Som Uttern D66 er levert med, er vel denne du ser på?) har el. servostyring som er Fantastisk, en har fingerlett styring uansett..

På min brukte motor hadde denne servopumpa stått under vann (er ekstern og står inne i båten) med resultat at den var død, etter litt søk på nettet (denne pumpa er dyr original) så er dette samme servopumpe som sitter i mange biler bla. Opel Astra som mi kommer ifra.

Det kostet meg ein 500lapp?

 

Og den har DTS (Digital Trottle Shift) dvs. Gass å gir digitalt også et system som har fungert utmerket på begge motorene eg har kjennskap til..

 

Så alt i alt er min konklusjon at eg hadde valgt Verado igjen.

 

Verado L6 200 er minste 6syl Og blei laget frem til 2008, når 200 L4 blei lansert. 

Den kan dermed omprogrameres til 275hk da dette er identisk motor, 300 har andre dyser, stempel og annet undervannshus bla. 350-400 har og samme blokk, men med litt fleire modifikasjoner på kjøling osv..

 

Blei et langt svar dette.?

Litt off topic, men hvordan vet jeg om jeg har L6 eller ikke? Kjøpt båt med Verado 200, produsert januar 2007. Finner ingen treff når jeg søker på serienummer på nett S.N.0P473166. Skjønner at Mercury hadde et generasjonsbytte dette året?

Link to post
CabinJon skrev for 3 timer siden:

Litt off topic, men hvordan vet jeg om jeg har L6 eller ikke? Kjøpt båt med Verado 200, produsert januar 2007. Finner ingen treff når jeg søker på serienummer på nett S.N.0P473166. Skjønner at Mercury hadde et generasjonsbytte dette året?

L6 betyr in-Line 6. Seks sylindre, rekke.

L4 er fire-sylindre. 

Så tell antall tennplugger, så får du svaret. 

Link to post

Vis du har rødt i bakgrunnen på bokstavene på dekselet (Mercury merket) så har du Gen 1. Gen 2 200 L6 kom tilbake etter noen år vekke. Husker ikke årstall heilt?

 

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...