Jump to content

Tips til rimelig nyere Daycruiser?

Knallipadden

Recommended Posts

Har lyst å bytte ut snekken min siden jeg har lengre reisevei til båten min, og det tar lang tid å komme seg ut i skjærgården for å bade, grille og fiske. Med en kjapp daycruiser kommer jeg meg fort avgårde og får lengre rekkevidde. Det er også lettere å få med seg fruen på tur siden det ikke tar 2 timer å komme seg til den første holmen. Jeg ønsker en DC med utenbordsmotor pga. enklere og rimeligere vedlikehold. Den bør ha overnatting til minst to personer hvis man har lyst til å bli over. Vil også ha toalett, vann og kokemuligheter. Man kan riktig nok gjerne improvisere litt med primus og porta potti osv, men greit å ha fast. Ser også at mange mangler oppvarming. Fungerer det med parafinovn i en DC, eller blir det for ustabilt? Erfaring med Uttern D66 eller Askeladden 605 explorer? 

Rimelig er jo ett relativt begrep, så jeg er usikker på om vi tenker på det samme ? Mitt tips ville være å se på Jeanneau sine Merry Fisher modeller. 605 og 695 er mye båt for pengene, og gir deg gode uteplasser, men også mulighet for å sitte inne i ly av været. Har hatt 695 og nå 895. Har vært og er kjempefornøyd. Båtene holder god kvalitet og smarte løsninger. 

Slik du beskriver bruken, anbefaler jeg deg å ta en titt på Skibsplast 655, gjerne den som heter XL, den har bedre skrog. 

Askeladden 605 er noe trang til overnatting, men det går. Den har også et skrog som kaster litt vann opp i båten over baugen, litt for lett, men ellers er det mye bra med den.

Den beste båten til å bo i, i den størrelsen er muligens ibiza 22 weekender, men spørs hva som er rimelig........

Til fisking er Askeladden 605 Explorer fin. Ta bort alle putene bak, og du kan stå inntil rekka på begge sider, helt bak. 

Får nesten litt følelse av åpent akterdekk, der kun senter av benken bak står igjen.

Funker veldig bra i forhold til mange putebefengte daycruisere som det kan være litt vanskelig å bevege seg rundt i ved fiske.

Synes generelt 605 har en gjennomtenkt og fleksibel innredning.

Bakdelen med 605 Explorer er kalesjeløsningen. Ingen fornuftige oppbevaringsalternativer. Står som en targabøyle.

Der er etterkommeren C62 bedre, med sin kalesjegarasje.

C62 kommer også primært med Suzuki. For min del foretrukket foran Mercury som 605 stort sett kommer med.

Var å så på en 605 Explorer nå med original kalesje. Ser at stoffet minner mer om teltduk enn tradisjonell kalesje. Den ser tett og grei ut, men litt sliten i fargen. Tror dere denne eventuelt holder i noen år, og kan man behandle den for å få original fargen litt mer tilbake? 

IMG_20190502_093512.jpg

IMG_20190502_093636.jpg

Min originalkalesje såg også tett, fin og hel ut utvendig, men den var ikke tett, og det kom etter hvert betydelig med svartsopp i kalesjetaket. 

Svartsoppen klarte jeg ikke å få vekk pga at den ligger seg mellom duken og plastfilmen på innsiden.

Vil påstå at kalesjen har stekt redusert verdi.

Anbefaler å legge inn ny kalesje i budsjettet...... 

Vi hadde Askeladden 605 Explorer og var kjempefornøyde med båten. Hadde 115 hk Suzuki som var stille og nøysom.

Kalesjebøylene kappet jeg og satte på hengsler slik at de kunne klappes sammen og hele greia legges ned i kabinen. Fikk sydd et trekk som passet. Til vanlig brukte vi bare havnepresenningen. Men har samme kalesjeduk i Marexen vi har nå og den har desverre ikke lange levetiden. Hansen Protection sier 5 til 8 år tror jeg. Men lett og fin duk å håndtere.

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev for 1 time siden:

Vi hadde Askeladden 605 Explorer og var kjempefornøyde med båten. Hadde 115 hk Suzuki som var stille og nøysom.

Kalesjebøylene kappet jeg og satte på hengsler slik at de kunne klappes sammen og hele greia legges ned i kabinen. Fikk sydd et trekk som passet. Til vanlig brukte vi bare havnepresenningen. Men har samme kalesjeduk i Marexen vi har nå og den har desverre ikke lange levetiden. Hansen Protection sier 5 til 8 år tror jeg. Men lett og fin duk å håndtere.

5 år har jeg fått høre på vanlig kalesje også. Det kommer naturligvis an på hvor eksponert den er for elementene, hvor båten ligger, hvor mye den blir brukt og hvor flink man er til å vedlikeholde. Siden flere mener kalesjen på båten jeg har tatt bilde av er dårlig er det kanskje lurt å styre unna den båten, eller å prute litt og gjøre regning med at den snart må byttes? 

Mons Olav skrev for 1 time siden:

Kommer aldrig til å bytte ut snekken min med en slik romperister....

Det tenkte jeg også før, men jeg ønsker å utvide rekkevidden min. Jeg bruker en halvtime til båten min med bil, også tar det minst en time før jeg kommer meg langt nok bort fra byen til at jeg kan fiske og bade. Det gjør at jeg må sette av lengre tid for å kunne ha tid til å bruke båten. Hadde jeg hatt en kjappere båt kunne jeg ha brukt 1/3 av tiden på å komme meg til fiske eller bade plassene, og jeg kan bruke båten oftere siden jeg ikke trenger å planlegge på forhånd. Før jeg flyttet bodde jeg rett i nærheten av båten. Da var det noe annet, men nå går det mye mer tid i kjøring. Man kan også kose seg i en rask båt. Ofte jeg putrer rundt i 8-10 knop når jeg er på hytten for eksempel og bruker båten der. Jeg kjører ikke på maks hele tiden. 

Hvis kalesjen er hel og ikke duken har begynt å splitte seg er det vanlig at disse blå kalesjen falmer kraftig.

Jeg hadde ikke vært bekymret for fargen, men sjekket nøye at duken var bra.

Vi brukte jo mest havnepresenningen og hadde kalesjen oppe kanskje fire ganger iløpet av sesongen så da er jo forventet levetid mye lenger.

Hilsen

Lurvetass

Jeghar HH kalesje som jeg bytta ut for ca 5-6 år siden, husker ikke helt årstallet. Den har ikke falmet nevneverdig. spyler den med ferskvann etter hver helg. og jeg oppbevarer den er inne i hytta på vinteren.  Tror kansje Grå/sort er verre for falming.  mulig det er annen type stoff.. jeg har den med to lag

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 4 uker senere...

Har vært å sett på noen daycruisere nå og jeg syns plassen i kahytten er veldig små på de jeg har sett. Ser vanskelig ut å ligge to voksne i og på noen er det nesten en akrobatisk øvelse å komme seg inn i forpiggen. Er alle DC like små? Har sett på Nordkapp, Uttern og GRP på mellom 20 og 21 fot. 

Skal man ha båt på 20-21 fot så blir ting fort smått uansett modell. En fot er en fot som oftest. Hadde selv en Finnmaster 68DC tidligere. Genialt lasterom i dørk som svelget unna absolutt alt, kokemuligheter, vask og wc, men den hadde slike foldedører inn til kabinen som krever noe akrobatikk for å entre den. Hva med Yamarin 65? 

Syns min 2008 Ibiza 20 er god og sove i. Vi er 2 stk på 173-178cm og klarer fint å sove inne båten. Luken skyves til siden under cockpit og er ikke til hinder. Dørken har og god lagring under. Syns dette er en båt med mye plass selv om den bare er 20fot.

Når det gjelder kalesjen er den blå uten plast inni. Produsent Hansen P. 

Denne ser ut som ubrukt, men mulig at forrige eiere ikke har brukt den heller da:smiley:

Værre er det med havnekalesjen av slikt goretex stoff, den har falmet veldig på 10 år, men er potte tett enda, så er bare kosmetisk.

Så gjerne Ibiza kan være noe for deg? 

Bra byggekvalitet ihvertfall:thumbsup:

Knallipadden skrev On 25.5.2019 at 19.07:

Har vært å sett på noen daycruisere nå og jeg syns plassen i kahytten er veldig små på de jeg har sett. Ser vanskelig ut å ligge to voksne i og på noen er det nesten en akrobatisk øvelse å komme seg inn i forpiggen. Er alle DC like små? Har sett på Nordkapp, Uttern og GRP på mellom 20 og 21 fot. 

20-21 fot blir lite uansett. Finnmaster T7, Yamarin 76/79 ol. Så får du kabin du kan «gå» inn i uten at det blir akrobatikk, da er du på rundt 24fot, det gjør litt forskjell. Også ville jeg aldri valgt innenbords på så liten båt...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...