Knallipadden Startet 29.April.2019 Del på Facebook Startet 29.April.2019 Har lyst å bytte ut snekken min siden jeg har lengre reisevei til båten min, og det tar lang tid å komme seg ut i skjærgården for å bade, grille og fiske. Med en kjapp daycruiser kommer jeg meg fort avgårde og får lengre rekkevidde. Det er også lettere å få med seg fruen på tur siden det ikke tar 2 timer å komme seg til den første holmen. Jeg ønsker en DC med utenbordsmotor pga. enklere og rimeligere vedlikehold. Den bør ha overnatting til minst to personer hvis man har lyst til å bli over. Vil også ha toalett, vann og kokemuligheter. Man kan riktig nok gjerne improvisere litt med primus og porta potti osv, men greit å ha fast. Ser også at mange mangler oppvarming. Fungerer det med parafinovn i en DC, eller blir det for ustabilt? Erfaring med Uttern D66 eller Askeladden 605 explorer? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil A. D. Svart 29.April.2019 Del på Facebook Svart 29.April.2019 Rimelig er jo ett relativt begrep, så jeg er usikker på om vi tenker på det samme ? Mitt tips ville være å se på Jeanneau sine Merry Fisher modeller. 605 og 695 er mye båt for pengene, og gir deg gode uteplasser, men også mulighet for å sitte inne i ly av været. Har hatt 695 og nå 895. Har vært og er kjempefornøyd. Båtene holder god kvalitet og smarte løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 29.April.2019 Del på Facebook Svart 29.April.2019 Slik du beskriver bruken, anbefaler jeg deg å ta en titt på Skibsplast 655, gjerne den som heter XL, den har bedre skrog. Askeladden 605 er noe trang til overnatting, men det går. Den har også et skrog som kaster litt vann opp i båten over baugen, litt for lett, men ellers er det mye bra med den. Den beste båten til å bo i, i den størrelsen er muligens ibiza 22 weekender, men spørs hva som er rimelig........ Sitér dette innlegget Link to post
Skallebank Svart 29.April.2019 Del på Facebook Svart 29.April.2019 Til fisking er Askeladden 605 Explorer fin. Ta bort alle putene bak, og du kan stå inntil rekka på begge sider, helt bak. Får nesten litt følelse av åpent akterdekk, der kun senter av benken bak står igjen. Funker veldig bra i forhold til mange putebefengte daycruisere som det kan være litt vanskelig å bevege seg rundt i ved fiske. Synes generelt 605 har en gjennomtenkt og fleksibel innredning. Bakdelen med 605 Explorer er kalesjeløsningen. Ingen fornuftige oppbevaringsalternativer. Står som en targabøyle. Der er etterkommeren C62 bedre, med sin kalesjegarasje. C62 kommer også primært med Suzuki. For min del foretrukket foran Mercury som 605 stort sett kommer med. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 29.April.2019 Del på Facebook Svart 29.April.2019 Yamarin 68DC var mitt valg når jeg så etter båt med ca samme behov som du beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
Frkn Svart 29.April.2019 Del på Facebook Svart 29.April.2019 Hva koster det å gå med en DC i denne størrelsen? (Ca. Drivstofforbruk) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 29.April.2019 Del på Facebook Svart 29.April.2019 Forbruk for de DCene som er nevnt er +- 1 l/nm. Min båt, Askeladden 605 m/mercury F150, bruker o,8 l/nm ved 22 knop, 1 l/nm ved 30 knop. Ellers kan kjøredata for slike båter finnes på nett ved å søke etter Yamaha kjørefakta. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 1.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Har sett litt på Askeladden 605 siden det er en del slike til salgs. Ser at kalesjen på en del av de ser blass ut. Er original kalejen bare slik i fargen, eller er det solen? Tenker i forhold til levetid på kalesjen. Her er for eksempel en båt fra finn (random annonse): https://www.finn.no/145584651 Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Original kalesjen får den fargen etter noen få år. Praktisk og lett kalesje å pakke sammen, men dårligere holdbarhet en tradisjonell kalesjeduk. Varer 7-10år.. Ny pris fra 15000,- til 22000,- i fjord. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 2.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2019 Var å så på en 605 Explorer nå med original kalesje. Ser at stoffet minner mer om teltduk enn tradisjonell kalesje. Den ser tett og grei ut, men litt sliten i fargen. Tror dere denne eventuelt holder i noen år, og kan man behandle den for å få original fargen litt mer tilbake? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 2.Mai.2019 Del på Facebook Svart 2.Mai.2019 Min originalkalesje såg også tett, fin og hel ut utvendig, men den var ikke tett, og det kom etter hvert betydelig med svartsopp i kalesjetaket. Svartsoppen klarte jeg ikke å få vekk pga at den ligger seg mellom duken og plastfilmen på innsiden. Vil påstå at kalesjen har stekt redusert verdi. Anbefaler å legge inn ny kalesje i budsjettet...... Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 2.Mai.2019 Del på Facebook Svart 2.Mai.2019 Vi hadde Askeladden 605 Explorer og var kjempefornøyde med båten. Hadde 115 hk Suzuki som var stille og nøysom. Kalesjebøylene kappet jeg og satte på hengsler slik at de kunne klappes sammen og hele greia legges ned i kabinen. Fikk sydd et trekk som passet. Til vanlig brukte vi bare havnepresenningen. Men har samme kalesjeduk i Marexen vi har nå og den har desverre ikke lange levetiden. Hansen Protection sier 5 til 8 år tror jeg. Men lett og fin duk å håndtere. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Mons Olav Svart 2.Mai.2019 Del på Facebook Svart 2.Mai.2019 Kommer aldrig til å bytte ut snekken min med en slik romperister.... Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Knallipadden Svart 2.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2019 lurvetass skrev for 1 time siden: Vi hadde Askeladden 605 Explorer og var kjempefornøyde med båten. Hadde 115 hk Suzuki som var stille og nøysom. Kalesjebøylene kappet jeg og satte på hengsler slik at de kunne klappes sammen og hele greia legges ned i kabinen. Fikk sydd et trekk som passet. Til vanlig brukte vi bare havnepresenningen. Men har samme kalesjeduk i Marexen vi har nå og den har desverre ikke lange levetiden. Hansen Protection sier 5 til 8 år tror jeg. Men lett og fin duk å håndtere. 5 år har jeg fått høre på vanlig kalesje også. Det kommer naturligvis an på hvor eksponert den er for elementene, hvor båten ligger, hvor mye den blir brukt og hvor flink man er til å vedlikeholde. Siden flere mener kalesjen på båten jeg har tatt bilde av er dårlig er det kanskje lurt å styre unna den båten, eller å prute litt og gjøre regning med at den snart må byttes? Mons Olav skrev for 1 time siden: Kommer aldrig til å bytte ut snekken min med en slik romperister.... Det tenkte jeg også før, men jeg ønsker å utvide rekkevidden min. Jeg bruker en halvtime til båten min med bil, også tar det minst en time før jeg kommer meg langt nok bort fra byen til at jeg kan fiske og bade. Det gjør at jeg må sette av lengre tid for å kunne ha tid til å bruke båten. Hadde jeg hatt en kjappere båt kunne jeg ha brukt 1/3 av tiden på å komme meg til fiske eller bade plassene, og jeg kan bruke båten oftere siden jeg ikke trenger å planlegge på forhånd. Før jeg flyttet bodde jeg rett i nærheten av båten. Da var det noe annet, men nå går det mye mer tid i kjøring. Man kan også kose seg i en rask båt. Ofte jeg putrer rundt i 8-10 knop når jeg er på hytten for eksempel og bruker båten der. Jeg kjører ikke på maks hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Hvis kalesjen er hel og ikke duken har begynt å splitte seg er det vanlig at disse blå kalesjen falmer kraftig. Jeg hadde ikke vært bekymret for fargen, men sjekket nøye at duken var bra. Vi brukte jo mest havnepresenningen og hadde kalesjen oppe kanskje fire ganger iløpet av sesongen så da er jo forventet levetid mye lenger. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
-morten- Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Jeghar HH kalesje som jeg bytta ut for ca 5-6 år siden, husker ikke helt årstallet. Den har ikke falmet nevneverdig. spyler den med ferskvann etter hver helg. og jeg oppbevarer den er inne i hytta på vinteren. Tror kansje Grå/sort er verre for falming. mulig det er annen type stoff.. jeg har den med to lag Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Knallipadden Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Kalesjen på bildet kjennes ut som 1 lags. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Kalesjen på bildet er 2-lags, med tekstilstoff ytterst, og tynn plastfilm på innsiden. Fin å slå opp og ned, enkel å pakke inn, men dyr og dårlig holdbarhet. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 25.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Har vært å sett på noen daycruisere nå og jeg syns plassen i kahytten er veldig små på de jeg har sett. Ser vanskelig ut å ligge to voksne i og på noen er det nesten en akrobatisk øvelse å komme seg inn i forpiggen. Er alle DC like små? Har sett på Nordkapp, Uttern og GRP på mellom 20 og 21 fot. Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 25.Mai.2019 Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Skal man ha båt på 20-21 fot så blir ting fort smått uansett modell. En fot er en fot som oftest. Hadde selv en Finnmaster 68DC tidligere. Genialt lasterom i dørk som svelget unna absolutt alt, kokemuligheter, vask og wc, men den hadde slike foldedører inn til kabinen som krever noe akrobatikk for å entre den. Hva med Yamarin 65? Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 25.Mai.2019 Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Syns min 2008 Ibiza 20 er god og sove i. Vi er 2 stk på 173-178cm og klarer fint å sove inne båten. Luken skyves til siden under cockpit og er ikke til hinder. Dørken har og god lagring under. Syns dette er en båt med mye plass selv om den bare er 20fot. Når det gjelder kalesjen er den blå uten plast inni. Produsent Hansen P. Denne ser ut som ubrukt, men mulig at forrige eiere ikke har brukt den heller da Værre er det med havnekalesjen av slikt goretex stoff, den har falmet veldig på 10 år, men er potte tett enda, så er bare kosmetisk. Så gjerne Ibiza kan være noe for deg? Bra byggekvalitet ihvertfall Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 25.Mai.2019 Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 (redigert) I ca den størrelsen du nevner er skibsplast 655 den med størst plass i kabin, tror jeg. F.eks denne https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=110329779 Redigert 25.Mai.2019 av Mort1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paulseen Svart 26.Mai.2019 Del på Facebook Svart 26.Mai.2019 Vurdert Nidelv 690 Sport? Riktignok med innenbordsmotor. Men har har man en god og stabil 23-foter med eget toalettrom, store tanker og kabin for 2 pers. Har en selv og er veldig fornøyd. Vi har til og med feriert i flere uker med denne. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 1.Juni.2019 Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 (redigert) Har d66. Vi ligger to voksne og to barn i denne. Ene voksne ligger da bak på solpute under kalesje! Super fornøyd med båten vi. Trygg og god i sjøen. Men tung i sessen så kreves litt motor. 655 som nevnt over her er utrolig lur. Den utnytter båten maks. Men er litt smal. Redigert 1.Juni.2019 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 1.Juni.2019 Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 Knallipadden skrev On 25.5.2019 at 19.07: Har vært å sett på noen daycruisere nå og jeg syns plassen i kahytten er veldig små på de jeg har sett. Ser vanskelig ut å ligge to voksne i og på noen er det nesten en akrobatisk øvelse å komme seg inn i forpiggen. Er alle DC like små? Har sett på Nordkapp, Uttern og GRP på mellom 20 og 21 fot. 20-21 fot blir lite uansett. Finnmaster T7, Yamarin 76/79 ol. Så får du kabin du kan «gå» inn i uten at det blir akrobatikk, da er du på rundt 24fot, det gjør litt forskjell. Også ville jeg aldri valgt innenbords på så liten båt... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.