Jump to content

KB 27, lekkasje via roret? Kan det ordnes mens båten er på vannet?

Torsen67

Recommended Posts

Hei

Båt: KB 27 cc fra 1984, strak aksel og med tradisjonelt ror ned på flyndre bak propellen.

Båten ble levert på bil og satt på land i Oslo, så jeg har ikke fått sett den på vannet enda. Men mistenker at den tar inn noe vann via roret da det ligger saltvann bak der som ikke kan komme fra noe annet sted enn roret.. Det er trangt å komme til. Jeg tør ikke begynne på dette da jeg må ut ila en dag eller to. men kan man se på dette mens den ligger på vannet? Hvordan er pleier konstruksjonen å være her? Talgpakninger som må byttes, noe som må smøres opp eller hva? Syns forøvrig er litt tung på roret til å være hydraulisk styring.

Snakket med en kar i påske med en Nimbus 310 som hadde skiftet lager på ror.

Han sa at han hadde brukt jekkestropper i bås og jekket baugen så lang ned at øvre del av ror var over vannet.

Vet ikke om din båt er egnet for det, eller om du har et sted du kan gjøre en slik operasjon, men det var i hvert fall det han fortalte at han gjorde for å slippe å ta båten på land.

Mvh

Tor Arild 

En kamerat av meg hadde en båt som var tung på roret.

Det var på grunn av inntørket fett og irr. Roret satt godt fast. Ble tatt fra hverandre og rengjort og montert igjen.

Båten var på land og vi trengte tilgang både over og under vannlinjen for å få ut roret.

Jeg vil anbefale at du gjør jobben på land, litt risikabelt hvis noe uforutsett skulle skje hvis du ligger på sjøen.

19 hours ago, Tor Arild said:

Snakket med en kar i påske med en Nimbus 310 som hadde skiftet lager på ror.

Han sa at han hadde brukt jekkestropper i bås og jekket baugen så lang ned at øvre del av ror var over vannet.

Nå har vi sett hvordan stropper kan ryke andre steder. Dersom det skjer mens du har et hull i hekken på båten og stroppen ryker så skal du være mer enn middels god til å øse vann ut av båten før det blir ubåt. Vet ikke om forsikringen blir imponert heller. Koster ikke allverden å løfte den på land så like greit å få det gjort tenker jeg. Smøre pakkboksen er vel greit, men holder ikke det så løft tenker jeg.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Har KB 27 selv og mener at toppen av rorhylsa hos meg er høyere enn sjøvannstand, men uansett er det best å ordne evt. nye pakninger med båten på land. Mener du får kjøpt det du trenger hos Bosvik ved Risør sålenge du har aktuelle mål. Men vannlekkasje i rorhylsa er ikke noe problem på denne båten sålenge den - som nevnt over - får fylt opp rorhylsa med litt vannfast hylsefett via fettnippel/fettkopp ila sesongen. Og den hydrauliske styringa er normalt ikke treg/tung - sålenge alt er i orden og det brukes vanlig tyntflytende hydraulikkvæske! 

Merk at vann også kan komme fra eksosgjennomføringen eller fra noen av boltene som holder badeplattforma. Mye kan skje med eldre båter hvis ting ikke er ettersett/vedlikeholdt!

Mvh Svend

Jøss! En som har kliss lik båt som meg jo:-) Det er montert ei plate under staget som går fra hydraulikkpumpa ut til rorarmen, så jeg må demontere litt før jeg får inspisert. Er skikkelig ræva halvfabrikat-bygget båt dette, for å si det rett ut. Men jeg fikk den billig. Hadde lekkasje fra eksosen også, men det er under benken i akterkabinen, og denne ligger høyere enn vannlinja, så ikke så farlig. Får håpe det er en pakkboks eller smørenippel der. Båten er knapt brukt de siste 2 årene men har stått på vannet hele tiden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...