Jump to content

DCS rutinekall

Anders And

Recommended Posts

Jeg har akkurat fått meg ny VHF med DCS (Standard Horizon). Ved oppstart for første gang i går virket GPS fra plotter (nokså fornøyd meg meg selv der..), og MMSI ble lagt inn med suksess. 

Først prøvde jeg et vanlig anrop mot kystradioen på kanal 81, og dette fungerte fint.

Så til problemet: For å teste DCS så valgte jeg å foreta rutinekall til kystradioen (002570000). Jeg fikk et tilsvar fra kystradioen (de brukte riktig navn på båten min, så da må det jo signalet kommet riktig frem), men jeg fikk ikke tildelt noe arbeidskanal. Jeg fikk ikke anledning til å svare (det bare peip i høyttaleren når jeg trykket inn PTT. Mulig dette er pga jeg ikke fikk tildelt en kanal?. Jeg prøvde på nytt, men fikk da ikke noen svar. Det er første gang jeg prøver meg på DCS-anrop, så muligheten for at det er jeg som kløner det til er jo absolutt tilstede, men er det noen her som har greie på dette som kan hjelpe med å lokalisere feilen?

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

Jeg ville ringt kystradioen på telefon på siden for å høre med de. De hjelper deg gjerne detaljene. Jeg surra litt med min Standard Horizon i sin tid og måtte få ny SW på den før det virket. Kanskje du har samme problem? 

Se her: 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Scand 26 med AC skrev for 5 timer siden:

Problemet var at det var ikke noen ting å acke. Det stod også "No channel". Takk for link Sjøbliss, misstenker sterkt samme problem med min. 

Har du en VHF med DSC så har du også muligheten til å kvittere svaret. Til eks enterknappen.

Står ingen ting om kanal,  den kommer når du kvitterer 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Scand 26 med AC skrev for 4 timer siden:

De eneste alternativene jeg hadde var "Quit" eller "retry" mens jeg ble kaldt opp fra kystradioen. Jeg tror jeg har fått en VHF med en "bug" og firmware må oppdateres, slik dere diskuterte i tråden Sjøbliss lenket til. 

Hei

Om dette er en ny radio fra SH s[ tror jeg ikke p[ "bugg"

Hva slags SH radio er det

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Hei igjen

Det er en SH GX1300E, tror det stod versjon 2,04. Men nå kan det vise seg at det rett og slett skyldes dårlig forhold for DSC her jeg står. Stasjonen (kanal 81) i Lillesand har ikke DSC, så da går signalene til nabobyene Grimstad eller Kristiansand. Jeg får prøve igjen når jeg er nærmere en stasjon med med DSC. 

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

Det blir spennende å se om det virker i andre områder da.

Jeg vil forøvrig bare nevne at jeg selv kjøpte en ny Standard Horizon til min forrige båt og den måtte inn til reprogrammering pga bug i software. Feilen gikk ut over DSC funksjonalitet og for kanaler for repeatere/forskjellig tx rx frekvens. Dette var dog 8 år siden men viser at nye produkter ikke er uten feil. Radioen ble kjøpt hos Maritim og de håndterte saken strålende.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Akkurat samme feil som jeg hadde på en ny SH. Da måtte den inn til forhandler for å få ny software. Skal sies at det er flere år siden, så det burde strengt tatt ha vært fixet fra produsent nå. Hvis det er en modell som har eksistert noen år kan det jo hende at den du har fått har ligget på lager en stund. Sjekk opp SW versjon på den du har og hør med forhandler er mitt tips.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...