Jump to content

Yamaha 40 2 takt går kun på tomgang


5000

Recommended Posts

Kjøpte båt i helgen, men dessverre så gikk ikke motoren slik den skulle.  Selgeren sa at motoren gikk helt fint sist han brukte den for 2 uker siden...

 

Det er en 1995 modell Yamaha 40 hester 3 sylindret totakt motor.  Motoren er visstnok brukt lite (200-250 timer).

 

Motoren var tungstartet og gikk kun på tomgang.

Motoren gikk noe opp i turtall når nødmodus på kaldstartsmodul(?) var aktivert.

 

Dette er sikkert forgasserrelatert?  Er det noe en kan gjøre med forgasserne uten å ta de av motoren?

 

Tips mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Det som kan gjøres er å skru opp tappeskruene på flottørhusene,  10mm messingskrue.  Åpne en i gangen, og pump gjennom bensin med blæra, for å blåse ut evt. vannperler og slikt som måtte ha samlet seg i flottørhusene.  

 

Må forgasse4rne av motoren, så er det også temmelig overkommelig om man ikke har alt for mange tommeltotter :) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det gikk fint å demontere forgasser.  Så film på youtube om rens av tilsvarende forgasser.

Skal montere de tilbake så snart det stopper å regne.

Det er kun en stillskrue på denne.  Hvor langt ut skal denne normalt stå?

 

Det er autolube på denne motoren.  Er dette systemet å stole på når motoren er såpass gammel (1995)?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Sjekk først om bensinpumpe jobber som den skal, ta av slangen inn på forgasserrekken å kjør den på starteren, det skal da pumpe full slange i pulserende takt, gjør den det er pumpe i orden.

Deretter er det en skikkelig rens og blåsing av alle dyser og kanaler i hver enkelt forgasser, sjekk så det ikke er irr/legering i alle dyser, en god metode på å få igjen petfekt fløde på dysene uten å skade de er å dra en trang tråd gjenom dem.

Det lønner seg alltid å bytte flotørnålene på en motor som begynner å få forgasser problem,tuppene er ofte av gummi, de får med årene enten grader etter nålsetet eller de hardner, det medfører att de enten ikke stenger eller motsatt att de henger.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket oljenivået på autolubesystemet? Jeg hadde tilsvarende problem og renset forgassere. Ingen endring, men når jeg fylte olje gikk den som en kule igjen. Synes ikkedetvar så lav nivå, men den går i nødmodus ganske tidlig.

Link to post
Share on other sites

nødmodusen på disse kutter tenning på rundt 2000 rpm , slik at da går motoren veldig karakteristisk og hakkende 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 9 timer siden:

nødmodusen på disse kutter tenning på rundt 2000 rpm , slik at da går motoren veldig karakteristisk og hakkende 

Er det så mye? Føltes ut som rett over tomgang, men 2000 stemmer kanskje. Uansett er det enklere å begynne med å fylle olje en å demontere forgassere slik jeg gjorde... Jeg fikk en ekstra nøtt å tenke på da motoren min gikk bra ca 30 sekunder etter oppstart og etter dette bare gå hakkende. Tankene mine gikk da mot dårlig bensintilførsel og noe tett i forgasserene eller bensinpumpen. Fant senere ut at det var oljenivået som kom høyere når motoren var tiltet opp og det tok litt tid før oljen hadde runnet ned etter start. 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fikk montert de tilbake og prøvestartet.  Det høres bedre ut nå, og jeg tror det er klart å teste båten på vannet.  Takk for alle tips.

Tenkte å skifte impeller før jeg sjøsetter.

Har sett på video på nettet, men finner ikke hvor girvelger er delt mellom øvre og nedre del.

Noen som vet hvor den deles på denne motoren?  Er det bare å ta ut de 4 boltene som er på motorstammen? 

Redigert av 5000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette ble ikke enkelt.  Fikk av underdelen og skiftet impeller.

Når jeg skulle sette sammen igjen så får jeg ikke sammen øvre og nedre delen.

Det er girvekslerakselen som har kommet litt ut og jeg får den ikke ned på plass igjen.

Den er helt løs og er ikke i inngrep med girvelgermekanismen.

 

Er det noen som har et tips til hvordan jeg kan få denne på plass igjen?

 

Link to post
Share on other sites

Den står nå fast i revers.  Vrir på girvelgestangen.  Den kommer ikke i inngrep uansett hva jeg gjør, og frykter at giret må tas fra hverandre.  Det skal være en låsering på denne akselen som forhindrer den fra å komme ut, men den ringen mangler her.  Noen tips før jeg gir opp?

 

Er dette gode motorer?  Frykter at dette vil koste noen kroner, og lurer på om det er verdt det?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Dett var dett.. 

Forhørte meg på verksted om girvelgerakselen som var løs og fikk til svar at giret må demonteres for å få montert girvelgeraksel tilbake.

Jeg leverte bunndelen på verksted for å få dette fikset, men dessverre så har det vært vann i oljen så alle tetninger og lager må byttes.

Prisen for dette er 11000 + og er dermed høyere enn verdien på motoren :sad:

 

Så nå er jakten i gang etter annen motor. Starter ny tråd om dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...