Morten_L Startet 29.April.2019 Del på Facebook Startet 29.April.2019 (redigert) Jeg har problemer med kraftig vibrasjoner/risting i hele båten når det blåser en del og båten ligger fortøyd. Føles litt som en kjempe holder i riggen og rister hele båten Har i flere år forsøkt å finne ut hva det kommer av og forsøkt alt fra å slakke bomløftet, heise fender i masta og selvsagt strammet vantene så hardt jeg tørr uten at det hjelper. Fant i høststormen ut at det er salingshorna som vibrerer når jeg stod på dekk og kikket opp i vindkulene. Båten har doble rette salingshorn som er festet med splint og kan dermed bevege seg litt både opp/ned og sideveis. Vantene er festet i enden av salingshorna for å hindre dem å bevege seg opp/ned. Båten har også doble undervant. Når jeg studerer rigget ser det ut som de fleste salingshorn er festet i masta uten mulighet for bevege seg noen retninger. Er løsningen å finne en måte å feste salingshorna bedre til masta f.eks bytte splinten med en bolt jeg kan stramme eller gjør jeg vondt værre da? Masta er nå naken og ligger på bakken så det er enkelt å gjøre eventuelle endringer nå. Edit: båten er en 1986 Jeanneau Sun Fizz 40 og masten er laget av Francespar (ble vel kjøpt opp av Selden for mange år siden) Her er et par bilder Redigert 29.April.2019 av Morten_L (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.April.2019 Del på Facebook Svart 29.April.2019 De salingshornene er som de skal være. Det er heller riggingen (strammingen) som ikke er helt pr. kasse. Har du problemer kan du også heise opp en pølsefender eller to for å bryte luftstrømmen rundt masten. Hvis du søker her på forumet, finner du masse om denne problematikken. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 29.April.2019 Del på Facebook Svart 29.April.2019 masta pumper, sliter med det samme... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 29.April.2019 Del på Facebook Svart 29.April.2019 Framtia skrev 18 minutter siden: masta pumper, sliter med det samme... Fendertrikset gjelder i enda større grad Framtia som har noenogtyvemeter sugerørmast :-) Tidligere hadde vi en svensk skjærgårdskrysser, samme forholdet der. Og det var ikke mulig å sette riggen hardere fordi båten bøyde seg. Og så blir det også et forhold mellom mastens stivhet, mastkompresjon, båtens stivhet, osv. Altså, bryt luftstrømmen ved å heise opp en fender eller to i et fall. For mange år siden så jeg en mast i Son som knakk grunnet pumping. Her hadde båteieren løsnet undervantene. Så resultatet av pumping kan være alvorlig i ekstreme tilfeller. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 29.April.2019 Del på Facebook Svart 29.April.2019 Montering av mastetrinn kan også bryte luftstrømmen og hindre pumping. Egentlig en syk greie det der med pumping i mast, forsto på riggeren jeg hadde ombord at enkelte båter (av en eller annen grunn) bare er "mastepumpere". I følge ham kan selv helt like båter, samme modell og oppsett være forskjellige, den ene pumper masta, den andre er dau. Ofte går et an å justere vekk pumpinga, men av og til må riggen justeres så mye at det går ut over seilegenskapene, det er jo heller ikke ønskelig. Hos meg pumper masta i svak vind. Det var verre tidligere da jeg kjøpte båten, da slo den skikkelig, var umulig å sove ombord når det blåste i visse vindretninger. Oppdaget dette etter å ha kjøpt båten, forrige eier hadde ikke merket noe til det sa han.. Riggeren strammet opp masta til det bedre, men å få vekk pumpingen helt mente han var tilnærmet umulig hos meg (de prøvde flere ganger, klatret opp og ned og strammet og slakket i vantene). Neste gang jeg kjøper båt skal det stå kontraktsfestet at "denne båten er garantert ikke en mastepumper", for slikt vil jeg ikke ha igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.April.2019 Del på Facebook Svart 29.April.2019 Da er Hulda en god kandidat. Pumper ikke, aldri. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 29.April.2019 Del på Facebook Svart 29.April.2019 Jeg er mer eller mindre kvitt pumpingen hos meg etter å ha endret spenningen på over- og undervant. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
TwisT Svart 29.April.2019 Del på Facebook Svart 29.April.2019 (redigert) Sjekk dette Google-søket. Beskriver hva som skjer. https://www.google.com/search?q=von+karman+vortex&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwjUhYbt8vXhAhUIFpoKHY33DDcQ_AUICSgA&biw=1280&bih=578&dpr=1.5 Gir vekslende sidekrefter, som er kan være ødeleggende når egenfrekvensen til masten treffes. Mest kjent er kanskje denne brua: https://en.wikipedia.org/wiki/Tacoma_Narrows_Bridge_(1940) Redigert 29.April.2019 av TwisT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.April.2019 Del på Facebook Svart 30.April.2019 Von Karmans virvelgate........ på høye skorsteiner kan man iblandt se en spiral i toppen..........kanskje ikke så praktisk på en seilbåtmast https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vortex_shedding#/media/File%3ASchornsteinwendelSKL.jpg Men her er litt som Selden skrev for 40 år siden http://www.seldenmast.com/files/595-561-S.pdf og en interessant diskusjon i IF-båt forumet http://www.ifboat.se/forum/18/907 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 30.April.2019 Del på Facebook Svart 30.April.2019 @Gunga Din, det er ikke noe å 'synse' om, det er 'skorsteinseffekten' som er den utløsende faktoren :-) Det å heise opp en pølsefender bryter luftstrømmens vekselvirkning (frekvens) rundt masten og setter opp en turbulens. Dermed blir energi tatt ut av systemet. Ser man på stammen til et uttørket furutre, vil man finne samme spiralformen der som på høye skorsteiner. Naturen har også funnet ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.April.2019 Del på Facebook Svart 30.April.2019 Tykker du jeg synser ? Jeg vet...............og vet også att fendertrikket, ikke alltid fungerer ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 30.April.2019 Del på Facebook Svart 30.April.2019 Gunga Din skrev 9 minutter siden: Tykker du jeg synser ? Jeg vet...............og vet også att fendertrikket, ikke alltid fungerer ! Nej, jag tycker inte at du synser. Derfor var ordet 'synser' skrevet som foran. Det var heller ment på andre. Men det er uansett vindens vekselvirkning rundt objektet som er utløsende. Sammen med en rekke andre faktorer som må til for å sette opp harmoniske svingninger. Og poenget er å ødelegge disse svingningene. På vår tidligere mer regattapregede båt var pumping et problem. På Hulda har vi aldri opplevd dette. Og vindens styrke har ikke noe særlig med dette å gjøre. Det er en systemvibrasjon. Slik sett kan en lav vindstyrke sette opp sterke vibrasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 30.April.2019 Del på Facebook Svart 30.April.2019 (redigert) Til min Maxi 108 fulgte det med et "gummislips" som heises opp i stedet for storseilet når man ligger i havn. Bredde kanskje 10cm. Dette fungerte helt topp, fjernet all pumping. Redigert 30.April.2019 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.April.2019 Del på Facebook Svart 30.April.2019 Mener Selden selger sånn sak for å føre i mastesporet Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 30.April.2019 Del på Facebook Svart 30.April.2019 Eller få tak i et kassert storseil, og beholde masteliket og en liten stripe med seil... Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 30.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2019 Takk for mange gode tips! Har forsøkt med pølsefender flere ganger uten særlig hell. Men skal teste flere tips her. Og ikke minst må jeg nok bite i det sure eple, tømme lommene og kjøpe en måler for å måle at jeg setter riggen stramt nok. Har leter litt på eBay osv etter Kina kopi av f.eks denne måleren fra Loos, men ikke funnet noe. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.April.2019 Del på Facebook Svart 30.April.2019 Du trenger ikke å kjøpe en sånn måler..........du eier troligvis ‘måleren’ reden og den ligger i din verktøykasse se sid 32 http://www.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 30.April.2019 Del på Facebook Svart 30.April.2019 Eller som seilmakeren til Diamant Sails sa til meg på 80-tallet: "Skru til du er sikker på at noe ryker, så tar du to omdreininger til". Kanskje noen man ikke blindt skal følge, men de fleste setter riggen for slakt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.April.2019 Del på Facebook Svart 30.April.2019 (redigert) Enig med deg der Hulda.....skru til......det er viktig att det ikke slakker i le........ og neste gang du tar av masten, litt tape rundt gjenger på strekkfisken..(innen du master av) så vet du hur langt du skall strekke opp på våren.... Redigert 30.April.2019 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Morten_L Svart 30.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2019 Gunga Din skrev for 6 timer siden: Du trenger ikke å kjøpe en sånn måler..........du eier troligvis ‘måleren’ reden og den ligger i din verktøykasse se sid 32 http://www.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf Takk for tips! Masta skal få grundig vask, ny VHF antenne nye splinter og ettersyn før den skal opp igjen. Men da prøver jeg målemetode på side 32 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.