Ravis Startet 29.April.2019 Del på Facebook Startet 29.April.2019 Jeg går nå til anskaffelse av proff boneutstyr(Rupes Nano + en vanlig). Jeg har ny båt som kom på sjøen i Juli i fjor. Hvordan går jeg fram for best å ta vare på den fra nå av? Den var gått 18 timer før den ble tatt opp så jeg lurer litt på når den må "bones" og hvordan. Jeg har lest den andre tråden om polering(plukket opp Rupes Nano tipset der), men jeg fant ikke noen prosedyre for å håndtere helt nye båter. Båten er forøvrig en Askeladden C61 Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 29.April.2019 Del på Facebook Svart 29.April.2019 Helt ny båt må vaskes, og vokses. Polering trenger du ikke å begynne med før den blir blass i fargen. "Boning" vet jeg ikke hva egentlig er... Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
LM 605 Svart 29.April.2019 Del på Facebook Svart 29.April.2019 Har jo hatt flere nye båter i mitt eie, bl. a. flere Askeladden. Spurte en gang hos Jotun ang. behandling av ny gelcoat. Ble anbefalt å hoppe over polish, bare en god vask/rens, og så bruke en ren voks. Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 29.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2019 Takker!! Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 17.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2019 Drar denne opp igjen. Nå lurer jeg på "god vask/rens". Hva kjøper jeg? Voks har jeg kjøpt(Collinite) Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 17.Juni.2019 Del på Facebook Svart 17.Juni.2019 Ravis skrev for 3 timer siden: Drar denne opp igjen. Nå lurer jeg på "god vask/rens". Hva kjøper jeg? Voks har jeg kjøpt(Collinite) Surfex HD hos Bilnerden. Collinite er bra voks. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
sap_2000 Svart 17.Juni.2019 Del på Facebook Svart 17.Juni.2019 On 4/29/2019 at 6:43 PM, Napoli said: Helt ny båt må vaskes, og vokses. Polering trenger du ikke å begynne med før den blir blass i fargen. "Boning" vet jeg ikke hva egentlig er... Er litt uenig her, hvis målet er å holde båten pen og lettstelt over tid. Å vente til til båten er matt (oksidert) med å gjøre noe gir veldig mye mer jobb og antagelig dårligere resultat enn om man holder ting ved like fra starten av. De færreste nye båter jeg har vært borti har aldri vært polert eller klargjort i noen særlig grad uansett om det er båt til 0,1 eller 10 mill. Dessverre har nok økonimsjefene rundt omkrig kuttet ned på denne biten, akkurat som i bilverden. Simpelthen penger de ikke får igjen da båten/ bilen for de aller fleste ser "ny og strøken" ut for kunden, så hvorfor "kaste" bort flere titals arbeidstimer? Går man og ser litt langs skrogsidene på båtmessene er det ganske så nedslående det man ser av riper, sikarester og støpefeil. Gelcoaten er lang fra perfekt ut av støpeformen (samme gjelder for så vidt lakken på en ny bil). Hadde du satt den under et mikroskop hadde det sett ut som et alpelandskap med fjell og daler som står klare til å absorbere alskens skit og UV. Ikke nok med at de færreste nye båter ikke er polert, men de er stort sett også avfettet for å fjæren slippmiddelet fra formene, så de er heller ikke beskyttet. Noen mindre båter (og biler) får seg en liten runde med sprayvoks etc rett før overlevering. Så jeg mener man med stor fordel kan og bør polere og så vokse en ny båt så snart som mulig, samt fortsette ved behov 1-2 ganger i året . Noe finere enn medium grov polish har man ikke behov for gelcoat da den er langt hardere og minst 10 ganger tykkere enn lakk. Man vil få en mye mer lettstelt og lettvasket båt som holder seg pen mye lengre. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
-morten- Svart 17.Juni.2019 Del på Facebook Svart 17.Juni.2019 Jeg har også intrykket at polering/forsegling er noe som båtbrangsjen driter i.. merkelig hvor useriøs denne brangsjen er, men de fleste kunder bryr seg kansje ikke heller.. det ser jo ut som den er vokset og polert når den er ny, og holder jo seg tilsynelatende blank de 2-3første årene. Selvom det er aktører som fremstår som solide og seriøse virker det som om det ved nysalg er viktigst å hive på utstyr i en fartt og få solgt objektet. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Napoli Svart 17.Juni.2019 Del på Facebook Svart 17.Juni.2019 (redigert) Såpe/vaskemiddel: Surfex er topp (bruker det på stort sett alt hjemme, fra bil til bad), men jeg har også god erfaring med Jif Båtshampoo til båten. Finnes sikkert en haug med midler det ute som fungerer bra. Dersom du uansett skal vokse etterpå, vil Zalo også fungere bra, men ikke bruk det dersom du ikke skal vokse etterpå. Polering blir vel litt hva man er ute etter. Jeg er enig med @sap_2000, men tenker at det må ligge en vurdering i bunn før man setter igang en jobb som fort tar 6-8 timer (eller mer). Vaske og vokse må man uansett. Det er poleringsjobben jeg ville tatt vurderingen på. Redigert 17.Juni.2019 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Ravis Svart 19.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2019 Takker så mye! Da blir det en god vask, en runde polering med mine to maskiner(Rupes Nano og CarWise) med fin pute før Collinite legges på(ihht tips her inne). Båten er jo på sjøen, så jeg tenker at jeg kun tar det over listen i denne omgang og resten av skroget når den er tatt opp. Den ble sjøsatt første gang i Juli i fjor og ble sjøsatt rett før påske nå. Gått 28 timer. Burde jeg tatt skroget under listen også? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 19.Juni.2019 Del på Facebook Svart 19.Juni.2019 Ravis skrev for 3 timer siden: Takker så mye! Da blir det en god vask, en runde polering med mine to maskiner(Rupes Nano og CarWise) med fin pute før Collinite legges på(ihht tips her inne). Båten er jo på sjøen, så jeg tenker at jeg kun tar det over listen i denne omgang og resten av skroget når den er tatt opp. Den ble sjøsatt første gang i Juli i fjor og ble sjøsatt rett før påske nå. Gått 28 timer. Burde jeg tatt skroget under listen også? Neida, båten overlever denne sesongen ;) Ta det når den kommer på land. Det er hittill ingen båter som har sunket på grunn av manglende polering. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Ravis Svart 21.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 (redigert) On 6/17/2019 at 12:45 PM, Billa said: Surfex HD hos Bilnerden. Collinite er bra voks. Bestiller en 5-liter derfra samt pumpe. Ønsker i samme slengen to gule Rupes skumputer 150mm, men finner det ikke, kun grå. Ikke er de å få tak i heller og varene ligger i handlekurven og jeg er klar til å utføre. Sender mld og avventer litt, men det er litt kjipt at de kun har noe fra en så viktig aktør som Rupes. De har gule microfiber pads fra Rupes. Gjør de samme nytten? Kan jeg bruke pads fra andre leverandører og er de av tilsvarende kvalitet? Redigert 21.Juni.2019 av Ravis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 21.Juni.2019 Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 Ravis skrev for 1 time siden: Bestiller en 5-liter derfra samt pumpe. Ønsker i samme slengen to gule Rupes skumputer 150mm, men finner det ikke, kun grå. Ikke er de å få tak i heller og varene ligger i handlekurven og jeg er klar til å utføre. Sender mld og avventer litt, men det er litt kjipt at de kun har noe fra en så viktig aktør som Rupes. De har gule microfiber pads fra Rupes. Gjør de samme nytten? Kan jeg bruke pads fra andre leverandører og er de av tilsvarende kvalitet? Ring Bilnerden. De er OK å snakke med. Jeg merker ikke forskjell på gul microfiber og skumpads.... Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Ravis Svart 21.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 De hadde jo skumpads og. Bare jeg som ikke klarte å finne fram :o Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.Juni.2019 Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 Lurer litt på uttrykket "boning" som en del vestlendinger bruker. Man bonet jo gulv i gamle dager men når det gjelder båt vet jeg ikke om det er synonymt med polering eller voksing. Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 21.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 He he.. Fullt mulig! Når vi boner bil så tar vi på voks, har jeg funnet ut :) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 21.Juni.2019 Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 Boning er fremdeles boning av gulvbelegg i Bergen, voksing er voksing ? Kjøpte ny båt for to år siden. Har polert og vokset den hvert år. Når jeg hentet den fra service nå sist fikk jeg stå inne og polere og vokse båten samtidig. Når jeg var ferdig sa de båten var blankere enn når den var ny ? Polerer og vokser innvendig også jeg ? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 21.Juni.2019 Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 (redigert) Lazyjack skrev 48 minutter siden: Lurer litt på uttrykket "boning" som en del vestlendinger bruker. Uttrykket "boning" betyr for min del selve jobben med å få opp glansen på en flate og beskytte denne. Boning innebærer da rubbing (hvis behov), polering og voksing og blir da et fellesutrykk for hele prosessen med å få det blankt. Her i distriktet sparer vi på ordene, ikke nødvendig å gå i detalj Selv boner jeg både bilene, gitarene og båten hvis det er behov, selv om lakken er splitter ny. Redigert 21.Juni.2019 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Juni.2019 Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 Din forklaring av 'boning' Hakkanen, stemmer helt med min oppfatting av ordet fra da jeg bodde hjemme i Stavanger. Men det er 50 år siden. Lars H. ekta siddis Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ravis Svart 21.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 Då e me enige ;) Hilsen Siddis Light Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.Juni.2019 Del på Facebook Svart 21.Juni.2019 (redigert) Så fint, da har vi et ord for hele prosessen rubbing (evt.), polering og voksing ? Vi mangler jo et slikt ord på Østlandet og kanskje også i flere deler av landet. Redigert 21.Juni.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 On 6/17/2019 at 2:22 PM, Napoli said: Såpe/vaskemiddel: Surfex er topp (bruker det på stort sett alt hjemme, fra bil til bad), Det står på kannen at det er en avfetter. Vil det ta voks som er på? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Ravis skrev 27 minutter siden: Det står på kannen at det er en avfetter. Vil det ta voks som er på? Svaret er ja,delevis og nei. Det kommer kort og greit på hvor sterk du blander såpen Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Ravis skrev for 8 timer siden: Det står på kannen at det er en avfetter. Vil det ta voks som er på? Ja, hvis du blander det sterkt tar det voks. Begynn med mild blanding - f.eks 1:200 så ser du om det gjør nytten, eller om det må blandes litt sterkere. Noe sterkere enn 1:20 trengs ikke på båt, da tar det "alt" (ihvertfall alt som lar seg ta med alkalisk rengjøringsmiddel). Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Ravis Svart 15.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2019 På kannen står det at det kan blandes i 1:100. Ser for meg at 1:200 er veldigt tynt da. Jeg blanda 1:50 og synes ikke det tok dritten så godt(fargestriper etter ny kalesje) og små, lyse prikker av en eller annen sort. Aner ikke hva de var for noe. Måtte skrubbe godt. Kunne nesten minne om små malingsdråper Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.