Jump to content

trøbbel med mercruiser 1,7 dti , vibrasjon å sur røyk

poden76

Recommended Posts

hei 

kjørte båten første gang i år å da gjekk den fint i ca 20 min, so var det akkuratt so turtallet falt litt så eg slo ned på tomgang , var ein vibrasjon som 

ikkje har vert der før so eg ruslet inn i havnen på tomgang , bytta dieselfilter å prøvde igjen , var litt bedre men det kom røyk ut oljepåfyllingen å det var akkuratt so den ikkje gjekk

på alle sylinderane, fekk råd om å prøve å kjøyre varm pga oljen var ny å det kunne ha sett seg ein stempelring, so det prøvde eg rolig ut å motor vart fortere varm enn 

vanlig å det røykte meir å meir å lukta surt , sløkte motor å la meg ved land på ei brygga ute i havna,

er det noen kloke hoder som VEIT hva so er gale, klarde maks 2000 omdreininga når eg prøvde gi på:confused:

Guest Balder..

Høres ut som tidligere sagt, hull i stempel eller gåen toppakning, begge deler fører til overtrykk i bunnpanna å du får trykk ut fra oljepåfylling, kan også ofte ses att det kommer olje å røyk opp fra hullet til peilestaven.

Hold hånden over påfyllingshullet for oljen å gi litt gass, kjenn om den bygger trykk.

Da er motor så gammel at den neppe har oppgradert type stempler. Sjansen er stor for at det er brent hull i stempel.

Er forholsdsvis enkelt å ta en kompresjonstest på motor. Under drivstoffledningene ved dysene er det blindplugger i hull beregnet på glødeplugger som kan brukes. Gjenger er M10x1,25.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Siden det er vibrasjon i motoren og man ikke får opp turtallet har jeg ingen tro på defekt toppakkning.
Spesielt når det er Mercruser 1,7 liter som er pasienten.
Nei gitt .....den wastergate ventilen har nok satt seg under vinterlagring-
Tynn olje blir det når dysene spruter inn diesel i en motor med hull i stemplene
Ikke for å være kjip men realitetene er nok ganske sikkert at her må det en omfattende overhaling av motoren til før båtsesongen kan begynne.

Redigert av pipe (see edit history)
MorganX skrev 18 minutter siden:

Ta av toppen så ser du om du har hull i stemplene.. Er mange som selger overhalte 1.7 liter Mercruiser motor mot å ta den gamle som innbytte.

Ta av toppen bør man gjøre for man gjør noe mer.
Jeg ser motor overhaling sett til den motoren går for kr 30 000.
Da med oppgraderte stempler,nye dyser og turbo.
Hva koster en ferdig overhalt motor mon tro ? 

Søker du på Finn.no så der du at de ligger på ca + - 50000,-  Ganske mange kroner.. men om du kan skru motorer så blir det jo ikke så dyrt og bytte delene selv.

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=134140766

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=142313925

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=120567560

Redigert av MorganX (see edit history)

Dårlige dyser er en større årsak til havari enn turbo og wastegate.

Dyser som ikke forstøver sammen med 1. generasjon stempler er gjerne det som fører til hull. Og man får som regel ikke noe varsel om at dette er på gang.

Wastegate relatert havari vil som regel merkes ved at akselerasjon og krefter er bedre enn normalt.

Her ligger en tråd om en som havnet i samme situasjon som deg.

Anbefaling er å bytte dyser, i følge Eurofritid har også dyser kommet i ny og forbedret utgave. Sett med fire dyser koster ca. 7.500 fra Eurofritid. Vet ikke om du får overhalt de du har noe særlig billigere.

I tillegg er det greit å montere trykkmåler for turbotrykk.

Jeg har samme motor, 2007 modell. Min erfaring er at det lønner seg å bruke originale deler fra Mercruiser/Quicksilver og ikke "pirat" om det finnes. Unntaket fra å bruke originaldeler er anoder. Merc er gjerne 3-4 ganger så dyre som pirat og kvalitet er lik.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Honduras skrev for 7 timer siden:

Er ikke dette en vanlig VW 1,7 diesel med mariniseringsutstyr da?

Nei, det er det ikke. Det er en Isuzu motor som har fått doblet antall hk og blitt marinisert. Så jeg tror ikke den finnes i samme utførsel i bil.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Motoren ble brukt av Opel/Vauxhall, bl.a. i Astra. Jeg vet ikke om de er så like at bil- og båt-motorer går omhverandre.

Lå for noen dager siden 3 stk overhalte motorer til salgs. Ser ut som noen gjør penger på å overhale disse motorene. Prisene lå for alle tre på samme nivå. @poden76 skal ha en av disse.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...