poden76 Startet 29.April.2019 Link til dette innlegget Startet 29.April.2019 hei kjørte båten første gang i år å da gjekk den fint i ca 20 min, so var det akkuratt so turtallet falt litt så eg slo ned på tomgang , var ein vibrasjon som ikkje har vert der før so eg ruslet inn i havnen på tomgang , bytta dieselfilter å prøvde igjen , var litt bedre men det kom røyk ut oljepåfyllingen å det var akkuratt so den ikkje gjekk på alle sylinderane, fekk råd om å prøve å kjøyre varm pga oljen var ny å det kunne ha sett seg ein stempelring, so det prøvde eg rolig ut å motor vart fortere varm enn vanlig å det røykte meir å meir å lukta surt , sløkte motor å la meg ved land på ei brygga ute i havna, er det noen kloke hoder som VEIT hva so er gale, klarde maks 2000 omdreininga når eg prøvde gi på Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Uff.. Desse motorene har ikke noe godt rykte på seg, og det er ikke ukjent at dei brenner hull i stemplene. Vanlig årsak er wastegaten på turboen som henger seg opp og gjør at motoren får for høyt turbotrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Hvilket år er motor/båt fra? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Guest Balder.. Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Høres ut som tidligere sagt, hull i stempel eller gåen toppakning, begge deler fører til overtrykk i bunnpanna å du får trykk ut fra oljepåfylling, kan også ofte ses att det kommer olje å røyk opp fra hullet til peilestaven. Hold hånden over påfyllingshullet for oljen å gi litt gass, kjenn om den bygger trykk. Sitér dette innlegget Link to post
poden76 Svart 29.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 er ein 2005 askeladden beetle, kom olje opp peile røret når eg trekte opp pinnen etter 2-3 sekunder Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 (redigert) Huff...Jeg også er redd for du har brent hull i ett stempel. Alle symptomer er tilstede Dessverre er du i godt selskap og dette koster endel båtpenger hvis du ikke har svart belte i motor overhaling. Redigert 29.April.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Da er motor så gammel at den neppe har oppgradert type stempler. Sjansen er stor for at det er brent hull i stempel. Er forholsdsvis enkelt å ta en kompresjonstest på motor. Under drivstoffledningene ved dysene er det blindplugger i hull beregnet på glødeplugger som kan brukes. Gjenger er M10x1,25. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
poden76 Svart 30.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 var oppgraderte stempler på 05 fikk eg beskjd om frå selger , oljen var veldig tynn i dag so det er nokk sikkert topppakningen som har blåst :( Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Selger sier.. Spiller ingen rolle det vel, du kan sjekke på serienummeret om det er av oppgradert type Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Om oljen er tynn, så er det mest sansynlig diesel som har komt i bunnpanna. Det styrker teorien på at det er et eller flere stempler som har brent hull. Deffekt toppakning har sjeldent så store bivirkninger. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 (redigert) Siden det er vibrasjon i motoren og man ikke får opp turtallet har jeg ingen tro på defekt toppakkning. Spesielt når det er Mercruser 1,7 liter som er pasienten. Nei gitt .....den wastergate ventilen har nok satt seg under vinterlagring- Tynn olje blir det når dysene spruter inn diesel i en motor med hull i stemplene Ikke for å være kjip men realitetene er nok ganske sikkert at her må det en omfattende overhaling av motoren til før båtsesongen kan begynne. Redigert 30.April.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
poden76 Svart 30.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 ok takk for innspill, da blir det vel å kjøpe nyoverhalt motor å sette i tror eg Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 (redigert) Ta av toppen så ser du om du har hull i stemplene.. Er mange som selger overhalte 1.7 liter Mercruiser motor mot å ta den gamle som innbytte. Redigert 30.April.2019 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 MorganX skrev 18 minutter siden: Ta av toppen så ser du om du har hull i stemplene.. Er mange som selger overhalte 1.7 liter Mercruiser motor mot å ta den gamle som innbytte. Ta av toppen bør man gjøre for man gjør noe mer. Jeg ser motor overhaling sett til den motoren går for kr 30 000. Da med oppgraderte stempler,nye dyser og turbo. Hva koster en ferdig overhalt motor mon tro ? Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 (redigert) Søker du på Finn.no så der du at de ligger på ca + - 50000,- Ganske mange kroner.. men om du kan skru motorer så blir det jo ikke så dyrt og bytte delene selv. https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=134140766 https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=142313925 https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=120567560 Redigert 30.April.2019 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 MorganX skrev 5 minutter siden: men om du kan skru motorer så blir det jo ikke så dyrt og bytte delene selv. Kan man unngå å bytte turbo og dyser så sparer man sikkert en god del på disse pakkene med alle deler til kr 30 000. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Dårlige dyser er en større årsak til havari enn turbo og wastegate. Dyser som ikke forstøver sammen med 1. generasjon stempler er gjerne det som fører til hull. Og man får som regel ikke noe varsel om at dette er på gang. Wastegate relatert havari vil som regel merkes ved at akselerasjon og krefter er bedre enn normalt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
poden76 Svart 1.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 (redigert) ser att vis eg setter sammen ei pakke uten turbo vil deler komme på ca 16 tusen, trur ikkje det er turbohavari så kansje dette blir løsningen, vis eg får ein til å ta skrujobben , skrur gjærne sjølv men kvir meg til å kløyve ein motor Redigert 1.Mai.2019 av poden76 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 (redigert) Her ligger en tråd om en som havnet i samme situasjon som deg. Anbefaling er å bytte dyser, i følge Eurofritid har også dyser kommet i ny og forbedret utgave. Sett med fire dyser koster ca. 7.500 fra Eurofritid. Vet ikke om du får overhalt de du har noe særlig billigere. I tillegg er det greit å montere trykkmåler for turbotrykk. Jeg har samme motor, 2007 modell. Min erfaring er at det lønner seg å bruke originale deler fra Mercruiser/Quicksilver og ikke "pirat" om det finnes. Unntaket fra å bruke originaldeler er anoder. Merc er gjerne 3-4 ganger så dyre som pirat og kvalitet er lik. Redigert 1.Mai.2019 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
poden76 Svart 4.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 har da våre i kontakt med ein herremann frå eggedal (annonse på finn.no) som vil ta jobben før 55 laken, leverer båten til han å han fikser resten , trur det blir løsningen min , takk før alle svar å tips i denne saken :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 (redigert) Finnes det ikke bytte motorer til disse ? De fleste motorer på div kjøretøy som er kjent for havari har oftest noen gjort seg butikk på og tillbyr overhalte byttemotorer. Men hvorfor bruke 50t på å reparere en i utgangspunktet dårlig konstruert motor....er det ikke andre alternativ ? Redigert 4.Mai.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Er ikke dette en vanlig VW 1,7 diesel med mariniseringsutstyr da? Nye dyser og stempel bør man vel da kunne kjøpe hos VW eller andre som selger bra bildeler (Bosch dyser etc)? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
index Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Honduras skrev for 7 timer siden: Er ikke dette en vanlig VW 1,7 diesel med mariniseringsutstyr da? Nei, det er det ikke. Det er en Isuzu motor som har fått doblet antall hk og blitt marinisert. Så jeg tror ikke den finnes i samme utførsel i bil. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jens_P Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 (redigert) Motoren ble brukt av Opel/Vauxhall, bl.a. i Astra. Jeg vet ikke om de er så like at bil- og båt-motorer går omhverandre. Lå for noen dager siden 3 stk overhalte motorer til salgs. Ser ut som noen gjør penger på å overhale disse motorene. Prisene lå for alle tre på samme nivå. @poden76 skal ha en av disse. Redigert 5.Mai.2019 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Tskjei Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Å mange av de som overhaler disse tjener gode penger på å kjøpe deler fra en Opel-forhandler til en brøkdel av prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.