Jump to content

Ruteplanlegging med 6,5m RIB Oslo - Arendal


Rauskjaer

Recommended Posts

Første post på forumet, men har lusket en stund =)

 

Jeg planlegger helgetur tur/retur Oslo - Arendal med en kompis i løpet av Mai måned. Jeg er forholdsvis godt kjent i indre Oslofjord med Colin Archer skøyte fra barndommen og tenårene, men nå er båten en litt annen - en 6,5m RIB i form av en Brig Eagle 650 m/ 200hk Mercury på hekken, utstyrt med kartplotter, VHF og AIS. Kompisen er også båtvant, og særdeles praktisk anlagt. Farvannet i ytre Oslofjord og Vestfoldkysten er derimot forholdsvis ukjent for oss begge. Planen er å ta turen som to nokså rene transportetapper for å få mest ut av oppholdet i Arendal, men vi håper også å få tatt noen skrytebilder av severdigheter underveis =)

 

Spørsmålet mitt er hvordan vi bør legge opp ruten for mest mulig effektiv transport, som fortsatt er fornuftig og forholdsvis behagelig. Jeg ser for meg at det kan være lurt med to alternative ruter, henholdsvis innaskjærs og utaskjærs, der valget mellom dem blir diktert av vær og føre. Jeg hadde satt veldig stor pris på innspill og forslag med tanke på ruteplanleggingen, og ønsker meg å både kunne tegne opp ruten fysisk og å importere waypoints på plotteren, så vi kan få litt praktisk navigasjonstrening på turen også =)

 

Andre innspill, som tips og triks i ludo, eller advarsler av velmenende art mottas med stor takk!

Redigert av Rauskjaer
Skriveleif (see edit history)
Link to post

mine tips

Stak opp ruta et par ganger i forkant.

Del den opp i passe etapper og avstem disse rekkevidde på båten i planlagt hastighet.

Skriv ut og laminer en tabell med etappene, distanse, tid brukt osv.

 

Repeter trange farvann og rekkefølge på staker i disse områdene.

Få et godt "geografisk" overblikk over området og noter deg nødhavner og planlagte tankesteder.

 

Gå klar av 5 knopsområder, men hold deg innaskjærs. Full fetling uttaskjærs blir du raskt lei - hodet holder seg mer i form om du må ta stilling til ting underveis, også andre ting enn bølger :)

 

Jeg brukte OpenCPN og Navionics sin webapp litt omhverandre. Og importerte rutene inn i plotteren. Fulgte denne ganske slavisk, ettersom forarbeidet var brukbart gjennomtenkt på langturen fra Kristiansand til Tromsø.

Andre turer staker jeg opp "hovedleia"/ruta og tar noen detours avhengig av vær/føre/humør/bensintank.

 

God tur og hold tråden oppdatert underveis :clap:

 

PS. Oppdater kartbrikken før start og vurder å ha et ekstra kartsystem. Kjekt med to skjermer - en som er zoomet ganske nært området og et oversiktsbilde. Omså bare et godt polstret nettbrett med navionics eller seapilot.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Velkommen ombord her ?

Er ikke så mange rutevalg. Jeg ville kjørt innsiden av Jeløya (tanke i Son eller på Kambo marina) gjennom kanalen (koselig)

så over mot Åsgårdstrand Vallø Vrengen Tønsberg Tønne (obs for vind og sjø her) , innsiden av Svenner,  Stavern (tanking) over Rakke (obs for vind og sjø her ). Nord for Stråholmen, innsiden Jomfruland, Lyngør, Risør og inn Tromøysundet til Arendal. 

Vil dere snirkle innaskjærs så er det en alternativ rute i «innlandet» mellom Risør og Arendal, innafor Flostaøya

 

planlegge ruta: ipad med Navionis . Enkelt og greit

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Har gjort dette en del ganger med omtrent den type/størrelse båt og det aller viktigste er å lytte til værmelding og begynne turen veldig tidlig om morgenen! Bittelitens rute er enkel og grei, men kjør strake veien tidlig om morgenen helt til (innsiden) av Jomfruland hvis vær/vind tillater det

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Personlig synes jeg det der er en for lang tur for en weekend, med den båten. Unntaket får være om det er lite vind og bølger. Selv da går det 5 timer + hver vei. Med vind og stampe i motsjø kommer det til å bli meget seigt, spesielt forbi Tønsberg Tønne, Rakke,  Jomfruland - Risør, og Risør - Sild. 

 

Men, det var ikke det du spurte om. Du fikk en fin rute over (bortsett fra at Risør og Lyngør hadde byttet plass) og anbefaler også den. Er det flatt hav så kan du alternativt toppe tanken på Hvasser, kjøre ut i havet fra Sandøysund og peile deg rett på Sildodden. Så kan du holde deg på inner’n fra Lyngør via Lyngørfjorden, Hagefjorden og så inn Tromøysund.

 

Jeg hadde uansett ikke tatt turen uten å ha trygghet for en god værmelding begge veier. Det kan være mer krefter i sving enn man skulle tro i ytre oslofjord.

Link to post

Tusen takk for alle svar her! Chrisrik, jeg leste tråden om henteturen av båten din og har blitt inspirert selv til å finne ut hva båten min er god for ;) Jeg skal gi OpenCPN og Navionics noen forsøk, og plotter inn hovedpunktene fra de forslagene dere har nevnt =)

 

Er det urealistisk å tro at man kan gå rundt Færder og på utsiden av Svenner til f.eks Risør, omtrent som du beskriver Passbåten? Og med 200 liters drivstofftank, trenger jeg egentlig å ta høyde for mer enn ett stopp for å tanke?

 

Som dere sikkert skjønner er dette uprøvd farvann for min del, og jeg vil gjerne ta høyde for at ting ikke er så enkelt som jeg ofte innbiller meg så  ;)

Link to post

En spennende tur som virker fristende på meg hvertfall.  I rolig stabilt vær er dette en opplevelse du kommer til å huske lenge. I dårlig vær, vil du huske den enda lenger. ?

Du kan møte nok sjø til å jage større lasteskip til land, om du er uheldig med været.  Da er det lite trivelig selv med en sjøsterk Rib. 

Derfor råder jeg deg på det sterkeste til å være fleksibel med tanke på hvilken helg du velger. Er det mye sørvest vind når du skal dra nedover mot arendal, tenker da på over 7 ms,  så får du mye sjø. Ikke noe behagelig med andre ord. Derfor må du følge godt med på værmelding. Å bruk for all del ikke byene som referansepunkt for vindvarsel. Bruk fyrene nedover,  feks: Færder, Svenner,  Jomfruland og Torungen. Da får du mer kontroll på vindretning og styrke på havet. 

Medvind er alltid greit synes jeg. 

 

Som flere har nevnt, legg opp ruter på plotter/iPad slik at du har stålkontroll på navigering dersom stressede situasjoner oppstår. Og da selvfølgelig med flere alternative  ruter, og mulighet for å søke nødhavn dersom været plutselig slår om. Slik det ofte gjør utpå. ?

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...