Jump to content

Gasslange og elektrikertape

greiegry

Recommended Posts

Jeg skifter ut gasslangene til komfyren i seilbåten. Har kjöpt 8 mm, men det ser ut som tilkolpingstedene er 7 mm. Kan jeg bruke elektrikertape på tilkoplingsstedene, ca 1 mm, slik at jeg får riktig tykkelse for å få festet slangene?

Har slangeklemmer, men tror kanskje at de -uten elektrikertape - må strammes så hardt at det skjäres hull i slangene.

Kan det bli gasslekkasje hvis jeg bruker elektrikertape?

Ja, tenk så dum kan man være....at man ikke vet hvordan gass og tilkoplinger fungerer.

Er kke båtplassen en sted hvor man kan stille spørsmål og få svar?

Jeg synes dere er respektløse som svarer på den måten dere gjør. 

Og jeg synes det er trist at dere tydeligvis har glede av å harselere over min uvitenhet.

Dette er ikke greit. 

greiegry skrev 41 minutter siden:

Ja, tenk så dum kan man være....at man ikke vet hvordan gass og tilkoplinger fungerer.

Og jeg synes det er trist at dere tydeligvis har glede av å harselere over min uvitenhet.

Dette er ikke greit. 

Tror egentlig guttene her mener at dette er så farlig at det ikke engang skulle vært et tema, og at du kanskje «burde visst» at slikt gjør man ikke. 

Vi har i hvert fall fått bekreftet at det finnes dumme svar!

Jeg har ingen egen erfaring med gass i båt. Men vet om folk som har omkommet som følge av gassforgifting ombord mens de sov. Når det gjelder gass vs. væske så vil jo lekkasjen være usynlig. Dessuten er det overtrykk i et gassystem. I tillegg vil gass kunne slippe ut gjennom mindre åpninger enn de fleste væsker. Hvis man taper rundt nippelen før man trer på slangen vil enden på tapen kunne lage en stor nok åpning for at gassen kan slippe ut. Videre kan du risikere at slangen glir av pga at tapen gir for dårlig friksjon.

Få med deg noen som har greie på dette før du setter i gang.

Og kjøp gassalarm, hvis du ikke allerede har.

Lykke til!

Redigert av Sjøvind (see edit history)
greiegry skrev for 6 timer siden:

Jeg skifter ut gasslangene til komfyren i seilbåten. Har kjöpt 8 mm, men det ser ut som tilkolpingstedene er 7 mm

Er du helt sikker på disse målene ?

Det vanlige er gass slanger på 10mm idag, noe 8mm er også brukt men det blir skjeldnere.

Det finnes også 6,3mm 1/4" gass slange disse er enda skjeldnere brukt til dette formålet.

Men en kan aldri vite, hvilken komfyr er det snakk om ?

Ta frem skyvelæret, har du målt nippel til 7mm med skyvelær helt inderst ?

På meg virker det som du prøver å få på en 10mm slange på en 8mm nippel.

Det finnes dumme spørsmål, og dumme svar. 

TS sitt spørsmål var ikke dumt, men det gjør at jeg mistenker vedkommede for å ikke har noe som helst peiling på hva han begir seg utpå.

Det er ikke noe galt i det, men han bør absolutt ikke styre med dette gassanlegget selv.

Det er en grei livsforsikring å få en som har peiling, og aller helst en fagmann til å ordne opp i dette.

PS.Ikke noe vondt ment dette her, kun velment råd.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Guest Avmønstret#
Sjøvind skrev 1 time siden:

Men vet om folk som har omkommet som følge av gassforgifting ombord mens de sov. Når det gjelder gass vs. væske så vil jo lekkasjen være usynlig. Dessuten er det overtrykk i et gassystem. I tillegg vil gass kunne slippe ut gjennom mindre åpninger enn de fleste væsker. Hvis man taper rundt nippelen før man trer på slangen vil enden på tapen kunne lage en stor nok åpning for at gassen kan slippe ut. Videre kan du risikere at slangen glir av pga at tapen gir for dårlig friksjon.

Solgte båt til en kar som blåste overbygget og dekket løs fra skroget på en Sandvik. Brant nesten av seg all hud, fingre osv amputert, ingen forstår hvordan han kunne overleve. Teorien gikk på at han stod over motoren når det smalt (under dørken) og at alt godset i motoren tok mye av trykket. 

Gasslekkasje. Han hadde overnattet i båten, gikk i byssa om morgenen for å koke kaffe. *Booom!*

greiegry skrev for 9 timer siden:

Kan det bli gasslekkasje hvis jeg bruker elektrikertape?

Ja, det kan det bli. Du må ikke finne på å gjøre det på den måten du skisserer. Ut fra spørsmålet ditt vil jeg rett og slett si at dette bør du få noen proffe til å gjøre for deg. Gass er fine greier, men brennbare gasser kan være skummelt! Men generelt, i forhold til spørsmålet ditt, så skal du passe på å velge slanger som går tregt inn på nippelen, slik at du slipper å dra inn slangen med slangeklemme før den begynner å stamme. Det er dessuten viktig å velge slangeklemmer av god kvalitet. Rustfrie slangeklemmer er ofte bløte i stålet, og de er lette å "trekke over" selv om man ikke skrur til hardt. 

Her er en tråd hvor jeg testet ut hvor mye trykk man kan sette på en gummislange montert med slangeklemme:

Komodo skrev for 1 time siden:

Det er dessuten viktig å velge slangeklemmer av god kvalitet. Rustfrie slangeklemmer er ofte bløte i stålet, og de er lette å "trekke over" selv om man ikke skrur til hardt. 

Nå må ikke hysteriet ta fullstendig overhånd her. Det er ikke snakk om varmtvann og 5 bar trykk her, men ett gasstrykk på 30 millibar. Rustfrie slangeklemmer av god kvalitet er mer enn godt nok.

a) Anvendelse av slanger skal være minst mulig med unntak som nevnt for beskyttelseskasse i § 9 og tillates for øvrig bare mellom det faste røropplegg og forbruksapparater med balanseoppheng eller andre arrangementer som nødvendiggjør bevegelse av de tilkoplede apparat. Alle slanger etter trykkregulator skal minimum være godkjent for 6 bar. Slangene skal være festet til slangesokkel med slangeklemmer av rustfritt stål (dobbelt sett klemmer der hvor dette er mulig) eller med påpresset kopling. Slangesokler og slanger skal være tilpasset hverandre. Slangene skal være gassbestandige og være merket med gasstype samt maksimalt trykk, henholdsvis 3 MPa (ca. 30 bar) og 0,6 MPa (ca. 6 bar).

En veiledning

https://www.sikkerhverdag.no/gass/installasjon-og-vedlikehold/slik-bytter-du-gasslange/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

greiegry skrev for 15 timer siden:

Dette er ikke greit. 

Godt svar!

Respektløs oppførsel som du skriver. Bra du ikke lar deg tråkke på.

Mange ville bare ha montert slangen og dradd til slangeklemmen. Det er dumt det!

Hos deg ringte varselbjellene og du søkte råd. Og så prøver noen og drite deg ut. Skam dere!

Båtplassen er for alle, og ja det skal være lov å stille dumme spørsmål

bmwmaxi skrev for 14 timer siden:

Ja begynner og bli et kjedelig samfunn nå, når all humor i hverdagen snar er forbudt. Så får begynne og invitere til lukkede humor fester med mennesker man er trygge på. 

Til deg og de andre. Dette har ingen ting med humor å gjøre. Om vi lar dette passere oppnår vi bare en ting, og det er at novisene som trenger råd ikke tør å delta her.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...