MR Swe Startet 30.April.2019 Del på Facebook Startet 30.April.2019 Hei, Da mitt optima Batteri har bestemt seg før ikke leve lenge funderer jeg på litt ulike løsninger. Oppsettet i dag er fra Sterling Pro Split går B1 utgang til 1 start batteri B2 går til 2x140AH forbruk B3 gikk til Baugpropellbatteriet som satt framme ve baugpropellen som er ca 5 -6 meter fra de andre batterierne/prosplit. Så til de ulike løsningene. 1.Er sette Optima batteriet med ett annet ( troligtvis et bly ) og kjøre samme oppsett, 2, Kobla baugpropellen til forbruksbanken ( er 50 eller 70 kabler mellom ). 3 Sette inn ett 140 AH framme ved baugpropellen og serie koble det med de forbrukerbanken og da ha en forbruker bank på 3X140AH som og ha en 100W solcellpanels lading i tillegg til landstrøm/dynamo. Jeg har veldig lyst på alt 3 om det lar seg gjøras. Har i dag Bosch L5 batterier til forbruk da jeg fikk bra pris på det men vurderer på kjøpe skanbatt eller varta om jeg går før alt 3. De har samme CCA som Borsch batterierne ( 800 ) Hva tror dere? Båten er en 31 for snekke på 3500kg med SE60 som baugpropell Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 30.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2019 Ingen som har noen synspunkter om valg av løsning eller varta/skanbatt? Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Har du kablene (50/70mm2) fra forbruk til bau allerede? Hvis så er tilfelle og det er god plass til et ekstra batteri ved forbruksbank allerede ville nok jeg gått for den løsningen. Jeg er usikker på hvordan det blir med en bank hvor det er såpass stor avstand mellom batteriene. Selv har jeg 32 fot og flyttet baupropell fra forbruk og over til det ene start (to motorer med hvert sitt batteri). Tanken bak dette var at startbatteriet har verdens beste jobb. Det brukes noen sekunder, lades først opp (har ProSplit) og så skal det ikke gjøre noe mer før om noen dager når jeg skal hjem. Baupropell brukes kun når motor går og jeg ser følgelig ikke problmet med at det skulle være for lav kapasitet. En annen sak er at startbatteriet er laget for å kunne håndtere store strømmer, ved å skille de store strømkrevende brukerne fra de langvarige små forbrukerne kan jeg ha mer dedikerte batterier til hver oppgave. Bytter nå ut åpne bly/syre (2*225 Ah startbatterier) på forbruk til 2*120 Ah Exide Equipment GEL 130.Disse har en fin pris hos Felleskjøpet og skal gi meg en del mer faktisk utnyttbar Ah. Jeg sparer også over 40 kg vekt. Dersom du ikke har de gorve kablene fra motorrom til baupropell allerede ville jeg trolig gått for å bytte batteriet i baugen. Trond Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
MR Swe Svart 1.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Hei, Har ikke plass med noen mer batterier i "batterirommet mitt" . Så skal jeg ha noe mer må det stå framme ved baugpropellen Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Det var jo en grei avklaring. Forstår deg slik at du allerede har de grove kablene framover selv om jeg ikke skjønner hvorfor de skulle være der med dagens oppsett. Det er vel bare lading som har gått framover? Jeg ville da ha prøvd alternativ 3- OBS! du skal koble batteriene i parelell. Da beholdes spenning på 12 V, men kapasitet økes. Ved seriekobling økes spenningen til 24 V. Dersom løsning 3 ikke virker optimalt så er du jo bare tilbake der du var i går og det forstår jeg at har fungert greit nok. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Hulda kjører alt. 3, dog parallelkoblet. Med 12 meter 95 kvadrat kabler kan jeg også starte fremdriftsmotoren med baugbatteriet. Fungerer utmerket. 2 batteribanker med vanlige startbatterier med kork. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 1.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 (redigert) Tidligere i båten var oppsettet med baugproppellen fikk strøm fra Batterirommet. Derav de grove kablene var der. Når jeg kjøpte båten syns jeg det var litt dårlig drag i bauproppellen derav satt jeg i eget batteri framme og satt den i utgang 3 på prosplit. men etterpå har jeg byttet alle batteri i batterirommet . Bland annet vart forbrukerbanken erstatt med 2x140 i stedet for 2x100 som var der tidligere, Beklager mente parelellkoble ikke serie ..På Alt 3 Redigert 1.Mai.2019 av MR Swe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 1.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Vart nede ibåten nå.. Tror kabel er 35 eller 50 mellom batterrommet og baugproppel len.. Får plass med et 140ah batteri framme for å pararellkoble de med forbruk.. Tror dere de kabler e mellom batterrommet og battetiet ved baugproppel en holder? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Vet ikke. Variabler er kablellengder og effektuttak (hvor sterk baugpropell). Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 1.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Er side power se 60.tenkte ha ett batteri ved siden av propellen.. Feks varta 140ah med 800cca Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 (redigert) Sleipner SE 60 trenger 350CCA om jeg husker rett. Redigert 1.Mai.2019 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Lars H. Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Jeg kjører min Sleipner SE50 rett på forbruksbanken 4 - 5m unna via 90 - 95mm2 kabler. Det funker utmerket, men så består forbruksbanken av 2stk 140Ah Euroglobe åpne (med påfyllingskorker) bly/syre semitraction batterier med en CCA på 1000A hver. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MR Swe Svart 1.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Lars tror ikke mine kabler er mer en 35-50mm2...tror du det er ok? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Uten å regne på tap i kablingen din, vil jeg likevel si: Nei. Din truster trekker mer strøm enn min og står lengre unna. Jeg ville valgt 95mm2. Jeg kjenner heller ikke forbruksbatteriene dine, så om de egner seg til å drive trusteren kan jeg ikke si noe om. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Tenker du kommer unna med 70 kvadrat. Men ikke en eneste kvadrat mindre. Jeg har Sleipner 90. Litt sterkere. Har 70 kvadrat en drøy halvmeter fra sikringen og ned til motoren. Kommer ikke inntil med 95 kvad akkurat der. Veldig trøkk på propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Men om baugpropellen står direkte koblet til batteriet der fremme vil mesteparten av forbruket komme direkte fra dette. I alle fall halvparten, er ikke det riktig å anta? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Lars H. Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 (redigert) Og jeg har ca.20cm med 35mm2 på plusskabelen ifb. plassering av hovedsikring/hovedbryter! Redigert 1.Mai.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Sjøbliss skrev 3 minutter siden: Men om baugpropellen står direkte koblet til batteriet der fremme vil mesteparten av forbruket komme direkte fra dette. I alle fall halvparten, er ikke det riktig å anta? Slik kvasiløsning vil jeg ikke gå god for, her kan en også få strøm mellom batteriene når trusteren ikke går, og heller ikke ladingen vil bli optimal. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Helt riktig @Lars H.. Man skal ta med i regnestykket at disse motorene spyr kullstøv. Som er elektrisk ledende. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 1.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 (redigert) Då er det nesten bedre/billigere med sette inn ett nytt bly og ha samme oppsett som jeg har nå. Bare eget batteri til baug.. Som får lading/strøm via pro slit utgang 3.. Feks dette? https://seatronic.no/strom/batterier/skanbatt-fritidsbatteri-12v-115ah Hvordan ser man hvor tykk kabelen er? Redigert 1.Mai.2019 av MR Swe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 MR Swe skrev 3 minutter siden: . Hvordan ser man hvor tykk kabelen er? Hvis det ikke står stemplet på kabelen, så er den for tynn :-) Ellers kan er indikasjon være formelen 2Pi*r*r. Håpløst med formler her. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Litt for fort i svingene der? Sløyfer du "2" tallet, blir det korrekt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Ja. Men resultatet blir feil uansett. Dog mindre feil uten totallet. Ligger nedi syden med rødvin og knotter på telefonen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 MR Swe skrev 28 minutter siden: Hvordan ser man hvor tykk kabelen er? Her er en tabell som som viser diameteren (uten isolasjonen) i millimeter mot kvadratet i mm2. Dette er ca. verdier avhengig av hvor flerledet kabelen er, men ikke helt på trynet. Formelen i innlegget lenger oppe er for massiv kopper. kvadrat diameter 4 2,5 6 3 10 4 16 5 25 6 35 7 70 10 95 12 Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MR Swe Svart 1.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Takker... Ser ut som jeg bare ersetter det dårlige batteriet på nytt.. Tror det blir litt mye og dra 10 meter med 70mm eller 95. Noe som kan rekommendereas et batteri.. De andre batterier er lokkade bly batterier. Vmf til start og Bosch L5 750 til forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.