Jump to content

Ny batteriløsning før baugpropellen


MR Swe

Recommended Posts

Hei,

 

Da mitt optima Batteri har bestemt seg før ikke leve lenge funderer jeg på litt ulike løsninger.

Oppsettet i dag er fra Sterling Pro Split går  B1 utgang til 1 start batteri  B2 går til 2x140AH forbruk  B3 gikk til Baugpropellbatteriet som satt framme ve baugpropellen som er ca 5 -6 meter fra de andre batterierne/prosplit.

Så til de ulike løsningene.

 

1.Er sette Optima batteriet med ett annet ( troligtvis et bly ) og kjøre samme oppsett,

2, Kobla baugpropellen til forbruksbanken ( er 50 eller 70 kabler mellom ).

3 Sette inn ett 140 AH framme ved baugpropellen og serie koble det med de forbrukerbanken og da ha en forbruker bank på 3X140AH som og ha en 100W solcellpanels lading  i tillegg til landstrøm/dynamo.

 

Jeg har veldig lyst på alt 3 om det lar seg gjøras. Har i dag Bosch L5 batterier til forbruk da jeg fikk bra pris på det men vurderer på kjøpe skanbatt eller varta om jeg går før alt 3. De har samme CCA som Borsch batterierne ( 800 )

 

 

Hva tror dere? Båten er en 31 for snekke på 3500kg med SE60 som baugpropell

 

 

Link to post

Har du kablene (50/70mm2) fra forbruk til bau allerede? Hvis så er tilfelle og det er god plass til et ekstra batteri ved forbruksbank allerede ville nok jeg gått for den løsningen. Jeg er usikker på hvordan det blir med en bank hvor det er såpass stor avstand mellom batteriene.

 

Selv har jeg 32 fot og flyttet baupropell fra forbruk og over til det ene start (to motorer med hvert sitt batteri). Tanken bak dette var at startbatteriet har verdens beste jobb. Det brukes noen sekunder, lades først opp (har ProSplit) og så skal det ikke gjøre noe mer før om noen dager når jeg skal hjem. Baupropell brukes kun når motor går og jeg ser følgelig ikke problmet med at det skulle være for lav kapasitet.

 

En annen sak er at startbatteriet er laget for å kunne håndtere store strømmer, ved å skille de store strømkrevende brukerne fra de langvarige små forbrukerne kan jeg ha mer dedikerte batterier til hver oppgave.

 

Bytter nå ut åpne bly/syre (2*225 Ah startbatterier) på forbruk til 2*120 Ah Exide Equipment GEL 130.Disse har en fin pris hos Felleskjøpet og skal gi meg en del mer faktisk utnyttbar Ah. Jeg sparer også over 40 kg vekt.

 

Dersom du ikke har de gorve kablene fra motorrom til baupropell allerede ville jeg trolig gått for å bytte batteriet i baugen.

 

Trond

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Det var jo en grei avklaring. Forstår deg slik at du allerede har de grove kablene framover selv om jeg ikke skjønner hvorfor de skulle være der med dagens oppsett. Det er vel bare lading som har gått framover?

 

Jeg ville da ha prøvd alternativ 3- OBS! du skal koble batteriene i parelell. Da beholdes spenning på 12 V, men kapasitet økes. Ved seriekobling økes spenningen til 24 V.

 

Dersom løsning 3 ikke virker optimalt så er du jo bare tilbake der du var i går og det forstår jeg at har fungert greit nok.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
Svart (redigert)

Tidligere i båten var oppsettet med baugproppellen fikk strøm fra Batterirommet. Derav de grove kablene var der.
Når jeg kjøpte båten syns jeg det var litt dårlig drag i bauproppellen derav satt jeg i eget batteri framme og satt den i utgang 3 på prosplit.
men etterpå har jeg byttet alle batteri i batterirommet . Bland annet vart forbrukerbanken erstatt med 2x140 i stedet for 2x100 som var der tidligere,

 

 

Beklager mente parelellkoble  ikke serie ..På Alt 3

Redigert av MR Swe (see edit history)
Link to post

Jeg kjører min Sleipner SE50 rett på forbruksbanken 4 - 5m unna via 90 - 95mm2 kabler. Det funker utmerket, men så består forbruksbanken av 2stk 140Ah Euroglobe åpne (med påfyllingskorker) bly/syre semitraction batterier med en CCA på 1000A hver.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Uten å regne på tap i kablingen din, vil jeg likevel si: Nei. Din truster trekker mer strøm enn min og står lengre unna. Jeg ville valgt 95mm2. Jeg kjenner heller ikke forbruksbatteriene dine, så om de egner seg til å drive trusteren kan jeg ikke si noe om.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Og jeg har ca.20cm med 35mm2 på plusskabelen ifb. plassering av hovedsikring/hovedbryter!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Sjøbliss skrev 3 minutter siden:

Men om baugpropellen står direkte koblet til batteriet der fremme vil mesteparten av forbruket komme direkte fra dette. I alle fall halvparten, er ikke det riktig å anta? 

 

Slik kvasiløsning vil jeg ikke gå god for, her kan en også få strøm mellom batteriene når trusteren ikke går, og heller ikke ladingen vil bli optimal.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
MR Swe skrev 28 minutter siden:

Hvordan ser man hvor tykk kabelen er? 

 

Her er en tabell som som viser diameteren (uten isolasjonen) i millimeter mot kvadratet i mm2. Dette er ca. verdier avhengig av hvor flerledet kabelen er, men ikke helt på trynet. Formelen i innlegget lenger oppe er for massiv kopper.

 

kvadrat   diameter

  4               2,5

  6                 3

10                4

16                5

25                6 

35                7

70              10

95              12

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...