Jump to content

Ny batteriløsning før baugpropellen


MR Swe

Recommended Posts

Fabrikat kan jeg ikke si noe om, men et slikt batteri må kunne levere en del strøm over kort tid, så en CCA på 700 - 800A er vel noe å se efter. En slik truster brukes jo ikke så lenge om gangen, så en kapasitet på 100Ah er nok greit. Fremme i baugen blir det fort litt risting og slag, så det må batteriet tåle. Et åpent batteri med propper, ville jeg ikke hatt en slik plass. Et batteri av type "startbatteri" er vel ikke noe dumt valg.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Før i tiden brukte vi ikke annet enn bly/syre med kork på hjullastere, borerigger og annet maskineri. Det er neppe mange båter som får så mye juling som de maskinene. Uansett vil et startbatteri, som Lars H hevder, gjøre jobben. Batteriet mitt, som gir strøm til Sleipner 90, gir vel ca. 1000 A.

Link to post

Eller så noen lunde lik karakteristikk. Helst ikke et Litium, et åpent bly/syre og feks. et Gel-batteri. De 3 bankene kobles jo ikke fysisk sammen, men får lading fra hver sin utgang av en Sterling Pro-split.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Gleden ved større batteribank hadde trumfet styret og kostnadene ved å trekke ny kabel for meg. Et alternativ er vel å sette en sikring ihht dimensjon på kabelen frem til baugpropellen etter en kontroll med tangamperemeter. Jeg tror i praksis ikke du trenger større kabel men er enig med @Lars H. og @Hulda at det er risiko ved å ha underdimensjonert kabel ifm varmgang og spenningstap. 

 

Jeg hadde sjekket kabelens dimensjon ihht tabellen til Lars, montert batteriet, testet baugtruster med amperemeter på fremførende kabel. Dersom den da trekker "innafor" kabeldimensjon så hadde jeg satt en sikring for å beskytte. Dersom "baugbatteriet" får et problem og overbelaster kabelen så har du beskyttelse. 

 

Alt dette gir selvsagt at du er forberedt på å legge kabelen som kreves i større dimensjon om du finner at du er langt utenfor faktisk trekk. Eller at du får åpen retur på det nye batteriet til å rygge. Økt batteribank er utrolig praktisk..får nesten ikke nok strøm uansett hva du gjør.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Forstår jeg deg rett dersom jeg tror du mener at han skal koble trusterbatteriet bort fra Prosplitt utgang3 og heller koble det rett til forbruksbanken? Du nevner underdimensjonert kabel og varmgang. For tynn kabel vil selvfølgelig også gi spenningstap frem til trusteren slik at den ikke kan yte det den er ment å gjøre.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det er det jeg tenker ja, men jeg tenker ikke underdimensjonert men sikre på det som kabelen er dimensjonert for. 

 

Det er selvsagt kanskje et problem med spenningstap dersom kabelen er veldig underdimensjonert. 35mm2 på 8-9 meter burde ikke gi alvorlig spenningstap (uten at jeg sjekket kalkulatoren nå). 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Ideen til Sjøbliss høres lur ut, nesten genial:smiley:.

Batteriet i baug er uansett dimensjonert for å takle propell alene. Sikringen trenger derfor ikke å være enorm, men den bør være lett å sette tilbake igjen og bør følgelig være av "automattypen".

i 35 kablene skal det ikke gå mange ampere, kun trekk til lys, kjøleskap, Webasto etc samt lading. Ladestrøm blir antagelig den største strømmen. Jeg mener at spenningstapet derfor ikke bør bli et problem opp mot forbruksdrift.

Spenningstap mot propell er uinteressant da batteriet i front alene skal dekke dette.

 

Kapasitet til forbruk er som harddisker. Du får aldri nok. Og med større tank blir de ikke tappet så langt ned og holder forhåpentligvis lengre.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...