Lars H. Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 (redigert) Fabrikat kan jeg ikke si noe om, men et slikt batteri må kunne levere en del strøm over kort tid, så en CCA på 700 - 800A er vel noe å se efter. En slik truster brukes jo ikke så lenge om gangen, så en kapasitet på 100Ah er nok greit. Fremme i baugen blir det fort litt risting og slag, så det må batteriet tåle. Et åpent batteri med propper, ville jeg ikke hatt en slik plass. Et batteri av type "startbatteri" er vel ikke noe dumt valg. Redigert 1.Mai.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Før i tiden brukte vi ikke annet enn bly/syre med kork på hjullastere, borerigger og annet maskineri. Det er neppe mange båter som får så mye juling som de maskinene. Uansett vil et startbatteri, som Lars H hevder, gjøre jobben. Batteriet mitt, som gir strøm til Sleipner 90, gir vel ca. 1000 A. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Det høres ut som at du skal ha et startbatteri foran og jeg vil tro at et åpent bly/syre dekker ditt behov. Det som kan være viktig er at alle tre batteribankene har lik ladekaraktrestikk. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Lars H. Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Eller så noen lunde lik karakteristikk. Helst ikke et Litium, et åpent bly/syre og feks. et Gel-batteri. De 3 bankene kobles jo ikke fysisk sammen, men får lading fra hver sin utgang av en Sterling Pro-split. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MR Swe Svart 1.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 da start/forbruk i dag er lukkede bly batterier så tror jeg det blir en skanbatt 115af 800CCA. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Gleden ved større batteribank hadde trumfet styret og kostnadene ved å trekke ny kabel for meg. Et alternativ er vel å sette en sikring ihht dimensjon på kabelen frem til baugpropellen etter en kontroll med tangamperemeter. Jeg tror i praksis ikke du trenger større kabel men er enig med @Lars H. og @Hulda at det er risiko ved å ha underdimensjonert kabel ifm varmgang og spenningstap. Jeg hadde sjekket kabelens dimensjon ihht tabellen til Lars, montert batteriet, testet baugtruster med amperemeter på fremførende kabel. Dersom den da trekker "innafor" kabeldimensjon så hadde jeg satt en sikring for å beskytte. Dersom "baugbatteriet" får et problem og overbelaster kabelen så har du beskyttelse. Alt dette gir selvsagt at du er forberedt på å legge kabelen som kreves i større dimensjon om du finner at du er langt utenfor faktisk trekk. Eller at du får åpen retur på det nye batteriet til å rygge. Økt batteribank er utrolig praktisk..får nesten ikke nok strøm uansett hva du gjør. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Lars H. Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Forstår jeg deg rett dersom jeg tror du mener at han skal koble trusterbatteriet bort fra Prosplitt utgang3 og heller koble det rett til forbruksbanken? Du nevner underdimensjonert kabel og varmgang. For tynn kabel vil selvfølgelig også gi spenningstap frem til trusteren slik at den ikke kan yte det den er ment å gjøre. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjøbliss Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Det er det jeg tenker ja, men jeg tenker ikke underdimensjonert men sikre på det som kabelen er dimensjonert for. Det er selvsagt kanskje et problem med spenningstap dersom kabelen er veldig underdimensjonert. 35mm2 på 8-9 meter burde ikke gi alvorlig spenningstap (uten at jeg sjekket kalkulatoren nå). Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
MR Swe Svart 1.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Sett litt kabel og er vel nesten oppe i 5000 i bare kabel om jeg skal ha 70 eller 95.. : eller finnes den noen som selgere dette billigere? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Hvilken dimensjon er der i dag? Har du målt? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Et alternativ er jo parallellkobling av fremført kabel. Om du har 35mm2 i dag kan du legge en til i 35-55mm2 i parallell så har du i praksis en 70 eller 90 kabel. Da halverer du fort kostnadene. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
MR Swe Svart 1.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 er ena 35-55 ...fant ikke noen merking på den man må sjekke nermare Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 1.Mai.2019 Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Mål diameter med et skyvelære ? på 55 hadde jeg fort prøvd min ide, med sikring ville jeg vurdert det som sikkert men beste er å ha skikkelig kabel som foreslås (enten ny eller i parallell, begge deler er like bra). Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bellil Svart 2.Mai.2019 Del på Facebook Svart 2.Mai.2019 Ideen til Sjøbliss høres lur ut, nesten genial. Batteriet i baug er uansett dimensjonert for å takle propell alene. Sikringen trenger derfor ikke å være enorm, men den bør være lett å sette tilbake igjen og bør følgelig være av "automattypen". i 35 kablene skal det ikke gå mange ampere, kun trekk til lys, kjøleskap, Webasto etc samt lading. Ladestrøm blir antagelig den største strømmen. Jeg mener at spenningstapet derfor ikke bør bli et problem opp mot forbruksdrift. Spenningstap mot propell er uinteressant da batteriet i front alene skal dekke dette. Kapasitet til forbruk er som harddisker. Du får aldri nok. Og med større tank blir de ikke tappet så langt ned og holder forhåpentligvis lengre. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.