Olevine Startet 30.April.2019 Link til dette innlegget Startet 30.April.2019 Jeg skal sette inn et skillerele, BEP DVSR. Noen som har forslag til hvor jeg da kobler til solcelleregulatoren? I dag er den koblet direkte på forbruksbatteriet, men vil dette forstyrre funksjonen til skillereleet? I følge beskrivelsen kobler releet batteriene sammen når det føler en spenning på 13,8 V på et av batteriene. Betyr dette at batteriene vil være sammenkoblet så lenge det er høyere spenning enn 13.8 V fra solcelleregulatoren? I så fall vil vel også begge batteriene bli tappet. Eller vil forbruket gjøre at spenningen likevel vil ligge under denne grensen slik at batteriene er skilt? Eller må jeg bruke den alternative måten som er å koble den til tenningsbryteren slik at den kun er aktivert mens motoren går? Koblingsskjema til skillereleet nedenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 13,8V betyr at batteriet er fullt. Skjønner ikke helt hva du tenker på ifm at det tapper noe. Mulig jeg har misforstått noe.... Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Olevine Svart 1.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Var nok litt dårlig forklart. Det jeg tenker på er om ladespenningen fra solcelleregulatoren vil gjøre at batteriene kobles sammen, også når det forbrukes strøm og motoren ikke går. Det jeg da var redd kunne skje var at begge bankene blir tappet. Men nå var jeg i båten og målte litt i dag. Spenningen over polene på batteriet som ble ladet av solceller var 13,82 V, altså like over spenningen som skillereleet vil koble sammen bankene med. Men så fort det ble brukt strøm (kjøleskap), sank spenningen ned mot 13,2 etter ca 10 minutter. Betyr dette at jeg kan koble solcelleregulatoren rett på forbruksbanken og skillereleet vil fungere som tiltenkt? Noen som har erfaringer med et slikt opplegg? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Sett den rett på batteriene, ikke via releet. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Sjøbliss Svart 1.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 3 hours ago, Olevine said: Var nok litt dårlig forklart. Det jeg tenker på er om ladespenningen fra solcelleregulatoren vil gjøre at batteriene kobles sammen, også når det forbrukes strøm og motoren ikke går. Det jeg da var redd kunne skje var at begge bankene blir tappet. Men nå var jeg i båten og målte litt i dag. Spenningen over polene på batteriet som ble ladet av solceller var 13,82 V, altså like over spenningen som skillereleet vil koble sammen bankene med. Men så fort det ble brukt strøm (kjøleskap), sank spenningen ned mot 13,2 etter ca 10 minutter. Betyr dette at jeg kan koble solcelleregulatoren rett på forbruksbanken og skillereleet vil fungere som tiltenkt? Noen som har erfaringer med et slikt opplegg? Jeg har ikke erfaring men er helt sikker på konklusjonen din her. Dersom releet senser på begge sider er det største problemet du vil få er at startbatteri vil bli ladet når forbruk er full. Når du har noe som forbruker strøm vil spenning falle fort og det frakobles så du løper ingen risiko for at start skal tappes. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.