Campingkongen79 Startet 1.Mai.2019 Del på Facebook Startet 1.Mai.2019 (redigert) Hei, har en mercury optimax 135 hk fra 2002. Den starter og går som en klokke, det har den gjort i alle år. Etter ca 15 minutters kjøring kommer alarm fra smartcraft instrument. Den kommer med 2 minutters mellomrom. Symbolene for motor og olje er tent. Har hatt dette problemet for to år siden, da leverte jeg den på verksted. Konklusjon var at lokk på ekstern oljetank ikke var skrudd hardt nok til. Det ble derfor problem for motor å hente olje fra ekstern tank til intern tank. Etter dette har det ikke vært noe problem før utsett i år. Jeg har selvfølgelig sjekket at lokket er skrudd skikkelig til. Det sitter meget godt fast. Intern oljetank har det nivået den skal ha. Derfor lurer jeg på om noen har opplevd det samme? Vet hva jeg kan gjøre for å utbedre? Eller vet hva jeg bør se etter. På forhånd takk? Mvh Lars Erik Edvardsen Redigert 1.Mai.2019 av Lars optimax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Campingkongen79 Svart 1.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2019 Lars optimax skrev for 8 timer siden: Hei, har en mercury optimax 135 hk fra 2002. Den starter og går som en klokke det har den gjort i alle år. Etter ca 15 minutters kjøring kommer alarm fra smartcraft instrument. Den kommer med 2 minutters mellomrom. Symbolene for motor og olje er tent. Har hatt dette problemet for to år siden, da leverte jeg den på verksted. Konklusjon var at lokk på ekstern oljetank ikke var skrudd hardt nok til. Det ble derfor problem for motor å hente olje fra ekstern tank til intern tank. Etter dette har det ikke vært noe problem før utsett i år. Jeg har selvfølgelig sjekket at lokket er skrudd skikkelig til. Det sitter meget godt fast. Intern oljetank har det nivået den skal ha. Derfor lurer jeg på om noen har opplevd det samme? Vet hva jeg kan gjøre for å utbedre? Eller vet hva jeg bør se etter. På forhånd tak? Mvh Lars Erik Edvardsen Fant en eldre tråd her inne som omhandlet samme problem. Tråden beskrev at varslet jeg får kan være både vann i internt drivstofffilter og lite olje i intern oljetank. Noen som kan bekrefte dette? Det sto også at om man fjernet koblingen til føleren på fuelfilteret kunne man sjekke om om dette var problemet. Jeg forsøkte dette, det hjalp ikke. Spørsmålet blir her om motoren har alarmen i minne og bare fortsetter? Hvor lang tid avslått trenger motoren for å resette seg for alarmer? Opplever at jeg kan kjøre uten alarm i 15-20 minutter med godt pådrag uten alarm etter et døgn i ro. Tidligere idag prøvde jeg med en halvtimes stopp, da kjørte jeg i ca 5 minutter uten alarm. Båten har ikke hovedstrømsbryter, så motoren er aldri strømløs. Blir litt rådvill og mangler dessverre kompentanse? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karl Norge Svart 2.Mai.2019 Del på Facebook Svart 2.Mai.2019 (redigert) Strøm til motor kan du fjerne ved å koble fra en batteripol. Er det en alvorlig feil, piper det hele tiden og motoren går ned på lavere turtall. Jeg tipper det er vann i bensinfilter. Tøm det, eller bytt til nytt. Vedlikehold? Sensor for lavt oljenivå kan også være defekt eller ha låst seg i lav posisjon. https://www.perfprotech.com/blog/marine-outboard-motors/mercury-marine-smartcraft-and-guardian-system-warning-horn-alarms Redigert 2.Mai.2019 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Campingkongen79 Svart 2.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2019 Karl Norge skrev for 13 timer siden: Strøm til motor kan du fjerne ved å koble fra en batteripol. Er det en alvorlig feil, piper det hele tiden og motoren går ned på lavere turtall. Jeg tipper det er vann i bensinfilter. Tøm det, eller bytt til nytt. Vedlikehold? Sensor for lavt oljenivå kan også være defekt eller ha låst seg i lav posisjon. https://www.perfprotech.com/blog/marine-outboard-motors/mercury-marine-smartcraft-and-guardian-system-warning-horn-alarms Hei Karl. Tusen hjertelig takk for tips og råd. Jeg har service på denne selv hvert eneste år. I år gikk båten på sjøen uten nytt filter. Forhandler var stengt i påsken og jeg var veldig sugen på båttur. Jeg prøver nytt filter i helgen og satser på at det løser problemet. Nok en gang, tusen takk for hjelpen. Mvh Lars Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karl Norge Svart 4.Mai.2019 Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 Når du bytter filter for drivstoff, så kontrollerer du at det ikke er vann i filteret. Det gjør du ved å tømme innholdet i en eller annen beholder. Da ser du fort om der er vann. Dersom der er vann, styrker det mistanken mot at vann er feilkilden. Om det ikke er vann der, ligger feilen et annet sted. Dersom feilen viser seg å være vann i filteret, anbefaler jeg at du også kontrollerer at det ikke kommer vann i tanken fra påfyllingen eller luftingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Campingkongen79 Svart 19.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2019 Hei igjen? nå har jeg tatt ut tanken(65 liter), tømt den helt, skyllet, tømt igjen. Satt i nytt filter. Kjørt avgårde, trodde det skulle bli happy ending ?? Men alarmen dro igang etter 15-20 minutter kjøring. Har tømt filteret igjen, fyrte opp igjen og alarmen kom tilbake ganske umiddelbart. Har ikke brutt strømmen, så mulig alarmen ligger i minne? Om det ikke er alarmen for vann som går, da står man igjen med nivå i intern oljetank. Det er 4/5 full og har etter litt skjønn et godt nivå. Hjelp!!!! What to do?? jeg vil kjøre båt?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Campingkongen79 Svart 19.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2019 Da er båten på land! Verksted neste. Det er det vel rimelig stort trykk om dagen?? Får høre imorgen om det er mulig å få time?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karl Norge Svart 19.Mai.2019 Del på Facebook Svart 19.Mai.2019 (redigert) Sjekk at jordingsledningen på filteret er tilkoblet ordentlig. Se alltid etter vann når du tømmer filteret. Sjekk nivåbryter i oljetank. https://www.youtube.com/watch?v=h2fqBDjPwpU Redigert 19.Mai.2019 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest knerten67 Svart 19.Mai.2019 Del på Facebook Svart 19.Mai.2019 (redigert) Prøv å skru opp den lille toppen på den interne oil tanken og start opp motoren sån at den blir full,så skruver du den i gjen.Eller ring Ravns garage før du sender den på verksted.Lykke til. Redigert 19.Mai.2019 av knerten67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Campingkongen79 Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2019 Takk for alle innspill. Enden på visa ble mere lesing, googling og tenking. Problemet lå i ekstern oljetank. Der var litt grøt i bunnen og stigerøret fra bunnen av oljetank har en sil. Solen var potte tett. Kastet all olje, renset alt skikkelig og voila. Oljenivået i intern oljetank fylte seg med rekordfart. God båtsommer?⛵️? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svedan64 Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 Hei. Jeg har hatt samme problemet med min motor. Fant til slutt ut at årsaken var tett filter i den digitale w/senderen som står i forbruks tanken for olje.(Smart craft) Det blir da ikke tilførsel av olje på den lille tanken som står på motoren og da går alarmen for lavt oljenivå. Vask denne med litt bensin og sett den tilbake på plass. Det er viktig at du åpner luftingen på den lille tanken etter rengjøring og den vil da etter en stund fylle seg opp igjen. Dette må gjøres mens motoren går på tomgang. Dette gjør du unna på en 1/2 time. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.