Jump to content

Rorgjennomføring i skroget. Ser dette bra ut? Er litt i tvil..

Torsen67

Recommended Posts

Syns rorgjennomføringen ser litt spinkel ut. Ikke selve rorstaget, men glassfiberen den går igjennom. Er ikke dette litt tynt? Burde det ikke vært støpt opp litt mer før gjennomføringen ble boret ut? Ser ut som røret er stukket igjennom med en sekskant på utsiden, så er det tredd ned en mutter over røret fra innside som strammer i mot. Litt som en vanlig gjennomføring. Så er rorbolten stukket opp, og rorarmen festet til denne. Greit nok, men syns det er rart at godset i skroget ikke ser kraftigere her. Og ikke er det noe mulighet for å smøre rorhyla heller. Vil ikke denne gå tørr etterhvert? Eller er dette rett og slett helt normalt?

20190501_190526.jpg

20190501_212049.jpg

20190501_211222.jpg

20190501_190506.jpg

20190501_185420.jpg

Ser litt hjemmelaget ut, men det fungerer sikkert. Jeg ville dog ha prøvd å få laget til en solid opplagring I toppen, så ikke gjennomføringen må ta alle kreftene fra roret.

Ville ikke ha borret hull I den.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er det noe som har skjedd med rorakselen som får deg til å tenke at et brudd vil kunne skje som ikke allerede ville ha skjedd i de forutgående årene? Har du tenkt til å belaste roret annerledes? Har du sett indikasjoner utover øyemål på at kreftene mellom flyndre og skrog er større enn laminatet tåler?

Vel, så for meg at denne må smøres iblandt. Men kanskje ikke? Nylonforing slo meg faktisk ikke. Så for meg at akselen måtte ut, smøre for så og dyttes opp igjen. Men da er kanskje ikke dette så galt? Mange raske løsninger i denne båten. Derfor ble jeg skeptisk. Gir det denne sesonges så får vi se.

• 2 uker senere...

Lurer på en liten kvikkfix. Som man ser på bildet over, så sitter det en stor mutter med 2 låseskruer på innsiden av skroget. Går det an å løsne på denne, surre noe hamp (eller noe egnet) rundt hylsa for så stramme til igjen? Fikk levert båten på bil, men har mistanke om at det lekker her, basert på hvor jeg fant saltvann i kjølen.

index skrev 15 minutter siden:

Hvis du først skal løse den er det vel like greit å slippe hylsa ned litt og legge en stipe Tek7 mellom hylse og skrog. Da blir det tett.

Ser den index, men vil ikke kun Tec7 bare bli skviset ut? Tenkte det kanskje bør være noe som gir mer motstand. Men å slippe ned rorhylsa vil kreve en større operasjon. Jeg ligger i veien på brygga og de vil ha meg ut fort som f...

Torsen67 skrev for 16 timer siden:

Ser den index, men vil ikke kun Tec7 bare bli skviset ut? Tenkte det kanskje bør være noe som gir mer motstand. Men å slippe ned rorhylsa vil kreve en større operasjon. Jeg ligger i veien på brygga og de vil ha meg ut fort som f...

Nei, det vil bli værende igjen nok til å fylle hulrom og lime fast gjennomføringen. Så tett blir det. Du trenger bare å slippe den ned en halv cm for å få inn litt godstoff, ingen stor operasjon det....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Andor skrev On 13.5.2019 at 17.51:

sitter vel et hæljern/flyndre som sitter under roret fra kjølen som støtter opp ror

Ja, har flyndre i ganske kraftig rustfritt. Men, gjennomføringen i selve skroget ser tynt ut. vurderer å støpe på litt mer støtte her neste sesong. 

Og, hvis du ser på bildene over, så er det forsterket litt i nedre del av bildene der du ser gjennomføringen. Du ser at det er luft/delaminering under dette laget. (lyse felt) Ikke bra. Hører det når man slår med en plasthammer. Blir nødt til å fjerne dette og legge på nytt. Kommer da også til å støpe opp en vegg i forkant av roret slik at det blir et "skott" som er høyere enn vannlinjen. Benkene på hver side er der allerede. Da vil ikke vann fra evt fremtidig lekkasje flytte seg rundt i båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...