Jump to content

Wallas 800t suger ikke, men lyd fra pumpe

Ole Erik Skare

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en båt med 10 år gammel ubrukt Wallas 800. Når jeg starter Wallasen så går pumpen (klikkelyder), men den ser ikke ut til å suge opp parafin.

Jeg koblet plastsugerøret av pumpen, startet apparatet og kjente på messingrøret som går inn i pumpen. Det var ikke noe tegn til vakuum da jeg holdt en finger foran hullet. Burde jeg ikke kunne kjenne at pumpen suger? Hvor mye kan gå galt på en Wallas 800 som har stått i så mange år? Den ser ut som ny på undersiden.

Du må nok ha svæært følsomme fingre for å kjenne vakuum i pumpen.

At den tikker er et godt tegn. Den trenger bare litt fuktighet for å kunne suge. Du kan prøve å løfte tanken høyere enn apparatet slik at du får en hevertvirkning. Sug gjerne opp litt parafin så du får hevertvirkning før du kobler slangen til pumpen.

Du kan også prøve å fylle enden av pumpen med en pipette eller sprøyte (sett apparatet på kant slik at det ikke renner ut igjen - pumpen suger ikke når den står opp/ned).

Når du prøver deg frem for å få pumpen til å suge trenger du ikke glødefunksjonen. Koble denne fra kretskortet - det er en 4-pins kontakt nærmest strømkontakten, bare pass på at den kommer riktig på plass etterpå. Kan være litt trang å løsne, men glir lett på plass igjen.

Og husk å bruke fersk parafin (Fritidsparafin). Om du fremdeles har den gamle fra 10 tilbake i tid er det nærmest nyttesløst å bruke den.  

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Blir neppe ødelagt, men ser ingen grunn til at den skal stå og trekke 10-13 A i 2,5 min hver gang du prøver å få pumpen til å suge.

Når jeg skal reparere slike tilfeller på verkstedet, og jeg må bale litt for å få sug i pumpen, kobler jeg fra gløder.

Kommer pumpen på første forsøk, gjør jeg det ikke.

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Jeg koblet av filteret i enden av røret som går oppi kannen og matet den med en pipette mens jeg holdt røret så høyt som mulig uten å demontere wallasen. Etter en stund fikk pumpen en annen lyd, men den tente ikke. Jeg satte så filteret på plass og monterte røret i kannen. Da jeg startet opp igjen, tente den og begynte å varme :thumbsup:

Det ser altså ut til at Wallasen virker som den skal. Det jeg lurer på nå er sikkerheten mtp. eksosrøret som kommer ut av apparatet og går ut mot skrogsiden. Dette røret er laget av aluminium og blir veldig varmt. Jeg klarte bare å holde på røret i maks 1 sekund når den gikk. Røret snor seg forbi ledninger og berører skroget flere steder på vei ut hvor det ender i et tykkere rør som fører ut på skrogsiden. I gjennomføringen blir det også temmelig varmt. Jeg kjente på utsiden av skroget hvor eksosen kommer ut og der blåste det friskt med varm luft. Jeg har lagt ved bilder i håp om at noen kan bekrefte om dette er normal og sikker montering. Apparatet skal være fabrikkmontert ev. montert av forhandler da båten var ny.

En annen ting som jeg stusser litt på er at jeg kunne observere veldig små mengder røyk/damp på høyre side/underside av apparatet. Jeg tror det var parafin damp/røyk. Kan det skyldes utette koblinger, pakninger eller problem med returslangen for eks.?

IMG_20190503_195419.jpg

IMG_20190503_195427.jpg

IMG_20190503_195442.jpg

IMG_20190503_195353.jpg

Ole Erik Skare skrev for 12 timer siden:

Det ser altså ut til at Wallasen virker som den skal. Det jeg lurer på nå er sikkerheten mtp. eksosrøret som kommer ut av apparatet og går ut mot skrogsiden. Dette røret er laget av aluminium og blir veldig varmt. Jeg klarte bare å holde på røret i maks 1 sekund når den gikk. Røret snor seg forbi ledninger og berører skroget flere steder på vei ut hvor det ender i et tykkere rør som fører ut på skrogsiden. I gjennomføringen blir det også temmelig varmt. Jeg kjente på utsiden av skroget hvor eksosen kommer ut og der blåste det friskt med varm luft. 

En annen ting som jeg stusser litt på er at jeg kunne observere veldig små mengder røyk/damp på høyre side/underside av apparatet. Jeg tror det var parafin damp/røyk. Kan det skyldes utette koblinger, pakninger eller problem med returslangen for eks.?

Eksosrøret ligger helt greit. Bare pass på når du spyler båten på utsiden, at du plugger eksosen med eks en trekloss slik at du ikke spyler vann inn i gjennomføringen.

Anbefaler å kjøpe isolasjons-sokk av fiber som du trer over slangen. Festes i begge ender med strips. Hindrer varmen å spre seg til nærliggende slanger og kabler.

1030.jpg

Røyken som kommer på undersiden er mest sannsynlig parafindamp av uforbrent parafin. Sjekk om returrøret (kobber) har fall ut fra brenner, stram til koblinger. Sjekk også om U-røret mellom eksosutløp og vifte sitter godt inn i hullene.

Det kan også være rester etter parafin om du har hatt apparatet ute av båten, har hatt parafin på fingrene og det har smittet over til apparatet. Vil i så fall slutte å ryke når det er fordampet.

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...