Knallipadden Startet 3.Mai.2019 Del på Facebook Startet 3.Mai.2019 Jeg vurderer ny daycruiser i stedet for snekken min av praktiske grunner. Jeg har sett mest på båter med utenbordsmotor fordi det er enklere og rimeligere å vedlikeholde - meg bekjent. Ser imidlertid at det er mange flere båter av typen jeg vurderer som har drev i stedet for utenbords motor. Jeg lurer derfor på hva det koster med årlig vedlikehold av drev dersom man setter bort arbeidet? Jeg har båtplass med vinterlagring inkludert, men siden det er en båtforening må vi ta vedlikehold selv eller leie inn noen til å komme dit. Slik jeg forstår det må man spyle gjennom og ta av drevet av om vinteren for å så sette det på igjen til våren. Jeg har også fått med meg at det av og til må byttes belg osv. Jeg har fått tilsendt kvittering på service fra enkelte båter jeg har vurdert, og må si at jeg er overrasket over hvor dyrt det er. 12-18.000 kroner i året har enkelte brukt på båter med drev (daycruiser). Er det virkelig så dyrt? Noen andre sier at de bruker 3-4000 i året på service av motor og drev. Jeg lurer derfor på om enkelte er ukritiske og bare betaler, eller om jeg faktisk kan regne med å måtte betale så mye? Må drevet av om vinteren under vinterlagring hver vinter? Jeg vet at enkelte forsikringsselskap krever det, men jeg ser at de fleste bare lar det stå på. De tar bare av propellen. Er det noen forskjell på diesel vs bensin i forhold til drev? Noen som har kjennskap til Mercruiser Magnum 350? Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 (redigert) Den rene økonomiske forskjellen ved vedlikehold av drev og utenbords kan måles med slike prislister: http://www.fredrikstadmarine.no/no/tjenester-og-priser Men den økonomiske forskjellen ved andre faktorer som verditap, forbruk osv er vel vanskeligere å måle. I tillegg kommer alle andre faktorer som ikke har med økonomi å gjøre: Brannsikkerhet, støy, vibrasjoner, image, miljø, plass, fart osv. Mitt råd er å følge trenden blant båtprodusentene: velg utenbords fremfor drev. Redigert 3.Mai.2019 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Jeg har drevbåt med bensinmotor. Siden jeg gjør "alt" selv er den årlige kostnaden, inkludert oljeskift og impeller rundt 4000,-. Dersom du skal ha noen til å gjøre jobben for deg, blir det fort dyrt, da tiden flyr mens man holder på. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
mmosberg Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Det korte svaret er at drev er betydelig dyrere å vedlikeholde enn utenbordsmotor. Dette fremtrer enda tydeligere dersom du leier inn folk til å gjøre det for deg. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Komodo Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Et forhold å ta med i regnestykket er vel hva man kan få en daycruiser for i dagens marked. Dersom man er praktisk anlagt og kan ta service og reparasjoner selv, så er det vel mulig å finne DC båter med drev til mye lavere pris. Det går jo en del drevbåter med ganske nye motorer også, så det behøver jo ikke være noe gammalt ræl. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pipe Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 (redigert) Napoli skrev 37 minutter siden: Jeg har drevbåt med bensinmotor. Siden jeg gjør "alt" selv er den årlige kostnaden, inkludert oljeskift og impeller rundt 4000,-. Dersom du skal ha noen til å gjøre jobben for deg, blir det fort dyrt, da tiden flyr mens man holder på. For meg høres det alt for mye ut som en årlig kostnad. I år kom vel utgiften på ca 500 kr for gjør det selv"service" på motor og drev. Men klart er det mulig å bruke deler for kr 4000,- hvis alle servicepunktene kommer i det samme året men da slipper man unna med noen hundre lapper påfølgende år. Redigert 3.Mai.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 (redigert) Kostnadene jeg hadde på mitt Mercruiser Alpha one gen 2 drev i år som jeg utførte arbeidet selv og kun betalte deler var på 600,- impellerskift, 500,- drevolje, 100,- pakninger ved montering av drev. Så på Mercruiser drev er det anbefalt belgskift hvert 5 år som er på ca 1000,- om du gjør det selv. OM du lar andre ta vinterlagring av drev samt av/påmontering og vedlikehold (skifte drevolje, impeller, belger) så blir det fort dyrt. Så kommer vinterkonservering av innenbordsmotor med frostvæske og div noe du slipper ved påhengsmotor. Redigert 3.Mai.2019 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 (redigert) MorganX skrev 14 minutter siden: Kostnadene jeg har ved mitt Mercruiser Alpha gen 2 drev i år var på 600,- impellerskift, 500,- drevolje, Jeg brukte kr 0,- på drevet i år. Bytter olje vært 3 år fordi jeg bruker Castrol sin 75w-140 GL5 long life olje. Dog kontrollerer jeg fargen på oljen ved opptak om høsten og løsner på bunnskruen for å kontrollere for vann på våren. Impeller og belger vært 5 år. Anoder ca annet vært år. Så vedlikeholde sitt egent drev med egen innsats er ikke dyrt og tidkrevende....syntes jeg. De første årene tok jeg av drevene for å sjekke for lekkasjer inn mot drivaksel men fant etter vært ut at det var like tørt vært eneste år. Nå sitter drevene på i fem år avgangen og jeg sover godt om natten med den inter valen Redigert 3.Mai.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Må ikke drevet av om vinteren uansett i forhold til forsikring? Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 (redigert) Jeg har ihvertfall låsemuttere på og drevet er 20 år gammelt så jeg tar sjansen på og la det stå på om vinteren neste sesong. Tok det av i vinter og hadde det med hjem, men synes det var ett ordentlig slit. Derfor kommer jeg til å løsne drevet med hjemmelaget drevheis på høsten for å se om det er vann i belgen og kjenne på gimballageret og så bytter jeg drevolje og monterer det igjen med 2 stk låsmuttere... Skal potensielle tyver ha av drevet må de frem med vinkelsliper og da risikerer de og kutte i drevet da låsmutterne er plassert på boltene som sitter kinki til. Propellen tar jeg med hjem. Redigert 3.Mai.2019 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 (redigert) Knallipadden skrev 36 minutter siden: Må ikke drevet av om vinteren uansett i forhold til forsikring? I følge vilkårene er det slik men jeg lagrer en båt hjemme i egen hage og den andre står lagret litt bortgjemt på hytta. Jeg anser tyverifaren så lav at jeg tar sjansen. I tillegg får man ikke av drevene uten å legge litt arbeide i det da begge båtene står for lavt til å få drevet ned. Skulle de allikevel bli stjålet er det jo begrenset hva man får igjen på forsikringen uansett 10 år gamle drev = 70 % verditap som ett eksempel Redigert 3.Mai.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Ser i mine vilkår står det at: Sitat Utenbordsmotor og hekkaggregat skal være fastlåst eller boltet til båten eller innelåst i bygning. Det betyr vel at jeg kan slippe å ta det av. Er imidlertid vedlikeholds kostnadene som bekymrer meg mest. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 pipe skrev for 2 timer siden: Jeg brukte kr 0,- på drevet i år. Bytter olje vært 3 år fordi jeg bruker Castrol sin 75w-140 GL5 long life olje. Dog kontrollerer jeg fargen på oljen ved opptak om høsten og løsner på bunnskruen for å kontrollere for vann på våren. Impeller og belger vært 5 år. Anoder ca annet vært år. Så vedlikeholde sitt egent drev med egen innsats er ikke dyrt og tidkrevende....syntes jeg. De første årene tok jeg av drevene for å sjekke for lekkasjer inn mot drivaksel men fant etter vært ut at det var like tørt vært eneste år. Nå sitter drevene på i fem år avgangen og jeg sover godt om natten med den inter valen Hvor mange timer kjører du ca hver sesong og hvor mange timer ca varer et drev før man må bytte? Bare for å ha en referanse hvis jeg skulle få et drypp og bytte fra aksel til drevbåt ? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 (redigert) Hvor lenge ett drev varer er jammen ikke godt å svare på. Tar solskinn historien om det ene drevet mitt jeg. Hyttebåten har ett OMC Cobra drev i fra 1988 som ikke har vært åpnet eller fortatt reparasjoner på bortsett i fra simring på propell aksel og på vannpumpe aksling. Selv gimbal lagret er i fra 1988 og er forsatt lydløst men det er av den gamle typen med utvendig smørenippel Drevet er kun vedlikeholdt frem til nå men tiden er moden for å pakke om drevet da det nå er tegn til vann i oljen de to siste sesonger. Hvor mange timer dette drevet har tør jeg ikke å tippe på engang men bruken de første årene var moderat og også de siste årene. I en mellom periode har ungdommene som har blitt voksne kjørt på mange timer med vannski og lek i minst 7 sesonger. Redigert 3.Mai.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Takk for svar @pipe? Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Har Volvo D4 og dph drev. Setter bort service til autorisert vp verksted og bruker nok.minst 15 båtlapper på dette i året. Kjører ca 100 timer på motor i sesongen. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
R.O Svart 4.Mai.2019 Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 Det er andre elementer også, sitter akkuratt nå å venter på VP mekaniker og kranbil, bytte girwire/hendel på drev. Hadde ingen slike opplevelser på mine foregående utenbords. 3uker uten båt, og anslår 10-12.000kr for jobben tenker jeg... Neste uke skal kjølesystemet renses, 15.000kr, service og opplag kommer selvfølgelig i tillegg til høsten. Får jeg service og konservering til rundt 15.000kr er jeg happy. Stor båt = Drev/aksel, alt under 26fot = utenbords. Forøvrig er et modrne drev fantastisk i bruk, støy, fart, forbruk, manøvrering,viberasjoner... men kan den typen båt du vurderer ha utenbords så hadde jeg ikke vært i tvil... Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 4.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 Tror det blir nyere båt med utenbords. Ser at mange nyere motorer har eget program for konservering. Er bare å koble til slangen og spyle gjennom med vann og frostvæske. Elles går filter og oljeskift lekende lett. 4 takterne må også byttes bla reg. reim på med noen års mellomrom, men det er ikke store kostnaden. Jeg er også positivt overrasket over støynivået og forbruket til moderne to-taktere med innsprøytning. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 4.Mai.2019 Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 (redigert) På nye utenbordsmotorer trenger du ikke frostvæske...kun spyle gjennom med rent vann. Om jeg skulle valgt båt ipå nytt hadde jeg gått for påhengsmotor. Jeg liker blant annet E-tech motorene til Evinrude.. Det er 2 takt og man slipper å tenke på skifte register reim. De støyer heller ikke så mye og har blitt veldig drivstoff gjerrige. Redigert 4.Mai.2019 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 4.Mai.2019 Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 (redigert) En ting som kanskje bør taes med er levetiden (og derved verditapet) på en utenbords. Lokale verksteder her jeg bor nekter å skru på påhengere eldre enn 10 år. «Har man først begynt å skru på slikt, så faller de fra hverandre og følgefeilene bare raser på» Ofte er innenbordsmotorer større sånn kubikkmessig og derved varer lengre. Drivstoff økonomi er også en greie, men det er nok mer en langtidsregnestykkegreie :-) Jeg har akkurat hatt gleden av å hoste opp 107’ for rep av 2 drev. De har gått ca 1600 timer og er 19 år gamle. Båten veier 8,5 tonn med 2 stykk KAD44 ombord. Propellene har gått rundt ca 97 millioner ganger. Vann i drevet 3 ganger pga hersens bånngress i Sverige. Jeg sverger til innebords og drev. Jeg har en fantastik manøvreringsevne med drev, men det er jo likt med utenbords. Jeg gjør vedlikehold selv, det basis greiene høst og vår. Bytter belger, oljer og dill-dall etter produsentens anvisninger. mvh Windy37GM Redigert 4.Mai.2019 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Knallipadden Svart 4.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 MorganX skrev for 2 timer siden: På nye utenbordsmotorer trenger du ikke frostvæske...kun spyle gjennom med rent vann. Om jeg skulle valgt båt ipå nytt hadde jeg gått for påhengsmotor. Jeg liker blant annet E-tech motorene til Evinrude.. Det er 2 takt og man slipper å tenke på skifte register reim. De støyer heller ikke så mye og har blitt veldig drivstoff gjerrige. Er det ikke greit i forhold til frost? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 4.Mai.2019 Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 pipe skrev for 23 timer siden: For meg høres det alt for mye ut som en årlig kostnad. I år kom vel utgiften på ca 500 kr for gjør det selv"service" på motor og drev. Men klart er det mulig å bruke deler for kr 4000,- hvis alle servicepunktene kommer i det samme året men da slipper man unna med noen hundre lapper påfølgende år. Regnet inn oljeskift på maskin (6,5 liter av ALLER beste merke, selvfølgelig), oljeskift på drev, nye plugger (som jeg bytter hvert år), drevspray, 10 liter frostvæske ferdigblandet, nye anoder (som også byttes hvert år for min del), original impeller, nytt bensinfilter og vannutskiller. Dette blir da både vårklargjøring og høstopplag i ett. Belger skal byttes hvert tredje år på mitt drev, og div reimer på maskinen må byttes med omtrent samme intervall, så den kostnaden må fordeles ut på tre år osv. Tror fort jeg har pleid å havne omtrent på 4000,- pr år i snitt for full vårklargjøring og høtopplag/service for hele maskinen. Men for all del, kan godt hende jeg husker noe feil, og plukker med meg noe ekstra og morsomt fra Maritim når jeg først er innom. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Tropic1 Svart 4.Mai.2019 Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 Ikke alle forsikringselskap krever at drevet må av når båten er på land. På de to cabincruiserne jeg har hatt med drev har de store utforutsette reperasjonskostnadene vært knytte til drevet(transom,tiltsylindre,tiltsylinder slanger) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.