R.O Startet 3.Mai.2019 Del på Facebook Startet 3.Mai.2019 Jeg må taue båten 3-400m bort til en slipp. Ser det er meldt 4-5ms i området. Har en liten gummijolle med 5hk, alternativt kan jeg plukke opp en 14foter med 9.9hk på vei ned til båten. Noen som har synspunkter her? Ev andre tips, må gjøre dette stort sett alene. Tenkte å Gjøre klar ankervinsjen, så slipper jeg anker fra jolla litt utenfor slippen, også kjører inn med tau. andre tips til slepet - tenkte å lage en Y fot i begge ender, også ca 5m line. Vil jeg ha noe kontroll på båten... Kan ev ta med junior mannskap for å styre baugpropeller... Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Hva slags båt skal du taue? Har båten drev har du lite manøvreringsevne uten egen drift. Kan neppe bruke det gamle bredsidetrikset med en liten jolle. Selve fremdriften bør ikke være noe problem så lenge bølgene er store, men det kan kreve godt sjømannskap å få båten trygt lagt til. En gummijolle har lite retningsstabilitet utover motoren. Kan være vanskelig å holde kursen. Nesten fristende å si at det kan være best å feste båten i gummibåtens baug å bruke motoren til å "dra" båten bort. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Jeg prøvde å slepe min med en 14foter med 30 hester. Longside var helt umulig, gikk ikke styring. Følte heller ikke jeg hadde full kontroll forfra. Det endte med at jeg fikk Redningsselskapet til å slepe båten for meg. Tryggere sånn når det er en del strøm og vind. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Retning er som flere nevner en utfordring, men fordelen med gummijolle er at den er ferdig fendret, så med å kjøre litt rundt og dytte litt fra siden for å 'benke opp rettningen' så hjelper det på. Skal du taue/dytte båt med ror kan og en mann ombord som ratter hjelpe. 5 hester i 5 m/s skal jeg ikke utale meg om, kommer ann på vindfang og hvor skjermet havn etc også. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
LALUNA II Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 (redigert) Som sagt båt med ror.... få en mann ombord til å betjene det Hvis båten ikke veier så alfor mye (over3-4-5 tonn ) bør det kunne gå greit jeg festet baugtauet til jolla i pullert bak og puffet ..... det ga best resultat Marex 32 Frienship knotete å dra med gummi jolle Redigert 3.Mai.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
3rik Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 å dra den med gummibåt er vanskelig nok uten vind. Men å dytte den funker. Har prøvd det selv på 5 tonns båt med ror. Gummibåt hadde 9,9hk Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Bruk begge, jolla til å dra og gummibåt til å pushe/ dra sideveis Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 eriklepe skrev 2 minutter siden: å dra den med gummibåt er vanskelig nok uten vind. Men å dytte den funker. Har prøvd det selv på 5 tonns båt med ror. Gummibåt hadde 9,9hk Jeg tenkte også på dytting, også få jentungen til å styre baugpropellen. Ligger innerst mellom to utriggere, det er veien ut derfra jeg er nest skeptisk til. Men ved å dytte kan jeg raskt flytte gummibåten rundt hvis jeg må «fendre» raskt... Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 hanto1 skrev 2 minutter siden: Bruk begge, jolla til å dra og gummibåt til å pushe/ dra sideveis Krever to båtførere, men det er ikke umulig at jeg finner en frivillig på brygga.... Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Fest 14 foteren slik at nesten halve stikke ut bak,da får du styring Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 dette har fungert for meg er 34 foter Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
JRK Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Hei, Tror slep går bra om du har en fjernkontrol eller annen person som kan hjeple baugen på plass. Ellers så er jeg nig i at utfordringen blir å parkere båten om det er vind og strøm i feil retning. På min Viksund 340 (Stort vindfang) så klarer jeg å kjøre sideveis så vidt det er mot 8 m/S i siden ved hjelp ab hekk og baugthruster 4 og 6 HK. Disse er selvføle\lig mindre effektif enn en påhengsmotor pga av tab i tunnellene. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 RO har en Marex, står det på innlegget hans. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
mons Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Geir har god løsning. Når man bukserer-nesten uansett størrelser- er det svært viktig å få propell og ror et stykke bak båten som skal flyttes. Da har du rimelig god styring. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.