mons Startet 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2019 (redigert) DS Norge og DS Bergen kolliderte ved Kinn i Kristiansand for lenge siden. Norge sank, og passasjerene fra Bergen berget seg ombord i Norge. Det har vært diskutert om endring av styringsplakaten om endret ordregivingen fra "styrbord ror(kult)" som medfører babord sving til "sving styrbord" som er motsatt vei kunne være årsaken. Der sies at det var fra opptellingen her uttrykket "Jeg er ikke fra Norge, jeg er fra Bergen" stammer. Bergen gikk senere på en grunne ved Mandal og er fortsatt et populært dykkermål på 20 m dyp. I forbindelse med kartlegging av en kabeltrase ser det nå ut for at Norge er funnet på 170 meter dyp. Maritimt museum sender ned Rov 9/5 og direktesender de første bildene fra skipet. På sonarbildene ser man tydelig skovelhjulene og den karakteristiske fasongen med spiss i begge ender. Den ene enden er butt - antakelig fra smellet eller når den traff bunnen. https://marmuseum.no/direktesendt-dykk Redigert 3.Mai.2019 av mons Redigert uttrykket mens Rolf svarte.. (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Rolf Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Artig og spennende! Men utrykket er vel motsatt, ikke fra Norge men fra Bergen? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Komodo Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 mons skrev 1 time siden: Norge sank, og passasjerene fra Bergen berget seg ombord i Norge. Så passasjerene i det flytende skipet berget seg ombord i det skipet som sank? Det var ikke motsatt? mons skrev 1 time siden: På sonarbildene ser man tydelig skovelhjulene og den karakteristiske fasongen med spiss i begge ender. Den ene enden er butt - antakelig fra smellet eller når den traff bunnen. https://marmuseum.no/direktesendt-dykk Ser du sonarbildene noe sted? Jeg fant dem ikke i linken. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mons Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Jeg surret både i uttrykket og hvor mannskapet berget seg, men etter en bedre middag kan jeg trygt bekrefte at jeg skrev feil. Alle mannskaper og passasjerer fra Norge ble berget ombord i Bergen. Bergen sank noen år senere uten at noen ble våte før takstmannen noen dager etter forliset holdt på å bli med vraket ned hvis jeg ikke husker feil. Sonarbildet fikk jeg på mail fra museet. Regner med at de publiserer det etterhvert, men jeg kan ikke publisere det. Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Det er publisert ett sonarbilde i invitasjonen som snart kommer ut. Du kan se det her; https://sognedk.no/ Sitér dette innlegget Mons Link to post
Komodo Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Kult Men det der er vel litt dypt selv for dere Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mons Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Litt for mye for selv ihuga tekniske dykkere, men på 17 mai sendes den nye roven vår fra Kanada, og den kan gå til 300m. I tillegg har vi fått inn posisjoneringssystemet fra Kongsberg, så nå kan vi plotte dykkere og Rov inn i 3D kart på etpar kilometer avstand. Vi skal nok ned og kikke.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mulligan Svart 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Vet du hvilken side-scan de brukte til dette? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Nei Tipper det kommer fram 9/5 Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Tok feil igjen. Begynner visstå bli dårlig med hukommelse. Ca 40 prs gikk med den dagen. Mer her. http://n247.no/?nyhet=9487&tittel=Torsdag_kan_du_folge_soket_etter_D/S_Norge_direkte_fra_byfjorden_i_Kristiansand Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.